دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
سلامت نیوز: امروزه ناسزاگویی معضلی فراگیر در میان كودكان محسوب می شود این صحنه را مجسم كنید:
مادر: «چرا تكالیف مدرسه ات را انجام نداده ای؟»
كودك: «از مدرسه و معلم لعنتی متنفرم!»
مادر: «با من این طور حرف نزن.»
كودك: «چرا كه نه؟ خود شما هم ناسزا می گویید.»
سعی كنید چنین صحنه ای میان شما و كودكتان روی ندهد. كودك تلاش می كند شما را وارد جدال لفظی كند ولی بهتر است از روش زیر استفاده كنید:
مادر: «چرا تكالیف خود را انجام نداده ای؟ سؤال من این است. تا زمانی كه این كار را انجام ندهی نمی توانی از تلفن همراه استفاده كنی» سپس بلافاصله محل را ترك كنید و در این مورد با كودك خود به مشاجره نپردازید.
اگر فرزند شما بگوید: «من اهمیتی نمی دهم» می توانید پاسخ دهید: «بسیار خوب ولی تا قبل از انجام تكالیف نمی توانی از تلفن همراه استفاده كنی» و بلافاصله به بحث كردن خاتمه دهید و پس از اینكه فرزندتان آرامش خود را بازیافت جریمه ای برای او درنظر بگیرید.
اگر كودك شروع به ناسزاگویی به شما كرد باید بدانید قصد تحریك شما را دارد. در این گونه موارد نباید با او بحث كنید. غالبا علت ناسزاگویی كودكان این است كه از درخواست های والدین خود عصبانی می شوند یا علاقه ای به انجام آنها ندارند و یا شاید هم ترجیح می دهند اوقات خود را با دوستانشان سپری كنید.
بهتر است پس از اینكه اوضاع آرام شد به كودكان یادآوری كنید كه ناسزاگویی نه تنها مشكلات آنها را حل نمی كند بلكه موجب پیچیده تر شدن معضلات می شود.

هیچ بهانه ای برای اهانت كردن وجود ندارد
والدین نباید هیچ گونه اهانتی را تحمل كنند بلكه باید با قدرت واكنش نشان دهند. اگر كودك به ورزش علاقه مند است باید او را از یك جلسه تمرین محروم كرد. مسئله مهم این است كه به كودك اجازه ندهید به شما و سایر اعضای خانواده اهانت كند.
اگر كودك شما اهل ورزش كردن نیست بهتر است او را از استفاده از تلفن همراه محروم كنید.
به عنوان مثال می توانید به او بگویید: «اگر به مدت 24 ساعت به خواهرت توهین نكنی آن وقت تلفن همراهت را پس می دهم» و اگر شش ساعت بعد او مجددا به خواهرش توهین كرد این مدت را به 48 ساعت افزایش دهید.
در ضمن به كودك دستور بدهید به اتاق خود رفته و یك نامه عذرخواهی بنویسد و در آن نامه قول بدهد كه دیگر مرتكب چنین اشتباهی نشود.

بچه های كوچك تر
اگر انتظار دارید كودكان در جلوی شما ناسزا نگویند بهتر است خودتان هم این كار را انجام ندهید. كودكان در واقع از والدین خود تقلید می كنند. شما باید به آنها بیاموزید كه كلمه ای كه بر زبان می آورند ناشایست است.
بهتر است به كودك خود بگوئید: «كلمه ای كه تو به كاربردی ناشایست است و مردم آن را دوست ندارند»
و اگر كودك در جواب گفت: «اما شما هم این كلمه را به كار می برید» می توانید پاسخ دهید: «لطفا هر وقت از این كلمه استفاده كردم به من گوشزد كن» و زمانی كه این كار را انجام از كرده خود ابراز تأسف كنید و از كلمه دیگری استفاده نمایید.

پذیرفتن پیامدهای ناسزاگویی
در مورد بچه های بزرگ تر باید گفت برای متوقف كردن ناسزاگویی آنها می توانید یك «گلدان ناسزا» تهیه كنید. افرادی كه دشنام می دهند باید مقداری پول و یا برگه ای را درون گلدان بریزند كه هر برگه به مفهوم انجام وظایف بیشتر است.
مجازات كودكان هر چه سریع تر انجام شود نتایج بهتری خواهد داشت. در ضمن شما باید برای استفاده كودكان از كامپیوتر، تلویزیون و بازی های ویدیوئی برنامه زمانی در نظر بگیرید و هنگامی به آنها اجازه استفاده از این گونه وسایل را بدهید كه تكالیف خود را انجام داده باشند.

بچه هایی كه زیر لب ناسزا می گویند
برخی از بچه ها زیر لب دشنام می دهند ولی شما در مورد آنها نیز باید همانند مورد قبل رفتار كنید.
اگر كودك به شما گفت: «من كه چیزی نگفتم. این مجازات، عادلانه نیست» باید پاسخ دهید: «متأسفم ولی من چنین كلمه ای را شنیدم. بهتر است در آینده بلندتر حرف بزنی»
به عبارت دیگر به كودك اجاز ندهید از حربه ناسزاگویی زیر لب استفاده كند.
امروزه ناسزاگویی به معضلی بزرگ در میان خانواده ها تبدیل شده ولی والدین باید الگوهای مناسبی برای فرزندان خود ارائه دهند و در ضمن آنها را مسئولیت پذیر بار بیاورند.
نباید از یاد ببریم كودكانی كه می دانند چگونه با دیگران محترمانه رفتار كنند بهتر از آنهایی كه همانند تبهكاران حرف می زنند خود را با جهان پیرامون وفق می دهند.
    

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha