دوشنبه ۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4786

اسید ریبونوکلئوتیک که تا به امروز به عنوان زباله DNA یا یک پیام رسان جزء شناخته می شد اکنون اهمیت عملکردی خود را با فعال یا غیرفعال کردن ژنهای مجزا بازیافته است. این اهمیت در مقاله ای با عنوان "انفجار بزرگ بیولوژی" مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، هنگامی که خداوند انسان را خلق کرد، دوران طلایی زندگی انسان ذی شعور آغاز شد. میکل آنژ نقاش بزرگ ایتالیایی که در سال 1564 درگذشت، این خلقت استثنایی را در نقاشی سقف کلیسای سیستین به خوبی نشان داد. این تصاویر در 4 اکتبر 1999 در هفته نامه اقتصادی Business Week با هدف به تصویر کشیدن اقتصاد نو در ابتدای هزاره سوم و تولد عصر جدید منتشر شد. مقاله ای که میزبان تصاویر سقف کلیسای سیستین و چگونگی خلقت انسان ذی شعور بود، "عصر اینترنت" نام داشت و در تصویر دو انگشت معروفی که در این تقاشی به یکدیگر نزدیک می شوند، همانند تصاویر دیجیتالی با نور جریان الکتریسته به یکدیگر متصل شده بود.

اکنون در مقاله ای با عنوان "انفجار بزرگ بیولوژی" که در هفته نامه اکونومیست منتشر شده است، این تصویر دو انگشت در نقاشی میکل آنژ با تصویر شماتیک RNA به یکدیگر متصل شده اند.

در حقیقت به این تصویر اسکلت رنگی یک مولکول کوچک که همان RNA است، اضافه شده است. مولکول RNA یا اسید ریبونوکلئوتیک نقش مهمی در بیولوژی و ژنتیک ایفا می کند.

به اعتقاد مفسران، شناخت ماهیت RNA  انقلابی شبیه به آنچه که در قرن گذشته با شناخت ساختار اتم اتفاق افتاد ایجاد کرده است. انقلابی که می توان از آن به عنوان "انفجار بزرگ بیولوژی" یاد کرد.

اگر ماهیت وجودی اتم شناخته نمی شد، هسته و الکترون نیز کشف نمی شد و مهمتر از همه این ذره کوچک نمی توانست دنیا را متحول کند.

مجموعه مقالاتی که در هفته نامه های گذشته، حال و آینده درباره مولکول RNA و DNA منتشر شده است در یک کنسرسیوم بین المللی با عنوان ENCODE جمع آوری شده است. ENCODE مخفف عبارت "دایره المعارف عناصر DNA" است.

به گزارش مهر، تاکنون 80 لابراتوار مختلف تحقیقات خود درباره DNA انسان را در این فرهنگ جامع منتشر کرده اند. نکته جالب توجه در این است که بیشتر این تحقیقات درباره ژنوم انسان است که تا دیروز از آن به عنوان "زباله DNA" یاد می شد اما اکنون نقش کلیدی این ماده شناخته شده است. بویژه به نظر می رسد که این ژنوم نسبت به فعالیت ژن ها به عنوان یک سیستم کنترلی عمل می کند و در این فعالیت نقش اصلی را RNA به عهده دارد.

در 50 سال گذشته ایده ای در خصوص عملکرد و سادگی ژنتیک تحمیل می شد که براساس آن در دو شاخه زنجیره DNA نرم افزاری شبیه به یک برنامه رایانه ای وجود دارد که با آن پروتئین های بدن انسان نوشته و برنامه ریزی می شوند.

در این دوره تعصب زیادی درباره دستور العمل "یک ژن  یک پروتئین" وجود داشت و نقش RNA در این فرایند تنها "پیام رسان" بود که وظیفه داشت اطلاعات DNA را به سلولهایی که در آن لحظه باید پروتئین را می ساختند، انتقال دهد. عملکرد پیام رسانی، نقش بسیار ساده ای است که با کپی برداری از این اطلاعات انجام می شود.

نویسنده مقاله اکونومیست در ادامه می نویسد : دانستن واقعیت بسیار زیبا است. همانطور که پس از کشف هسته اتم، علم به دنبال شکافتن آن رفت و نوترون ها و پروتن ها را از درون هسته اتم بیرون کشید، دانشمندان نیز در سالهای اخیر بدون توجه به تعصب گرایی نیم قرن گذشته نشان دادند که RNA انواع زیادی دارد و می تواند نقش های زیاد و مهمی به عهده بگیرد.

در اینحال دانشمندان " میکروRNA " را معرفی کردند که نقشی شبیه به نقش سیستم عامل یک رایانه ایفا می کند و می تواند راه حل مشکلات را حل کند.

در مدل کلاسیک DNA اطلاعاتی نوشته می شوند که براساس آنها ارگانیسم ها چه در جانوران پیچیده با ژن های زیاد و چه در جانوران ساده ساخته می شوند. این درحالی است که در برخی از جانوران مثل انسان، کرم های کوچ و مگس ها در حدود 20 هزار و بیشتر ژن وجود دارد، پس چگونه می توان توضیح داد که این میزان بالای ژن چگونه بوجود آمده اند؟

به گزارش مهر، فرضیه ای که اکنون از سوی دانشمندان مطرح شده است ، نشان می دهد که تفاوت بین ارگانیسم ها بستگی به تفاوت RNA آنها دارد که فعالیت ژن های آنها را ساماندهی می کند. در حقیقت گونه های مختلف RNA فعالیت یا عدم فعالیت یک ژن را هنگام  توسعه یا زندگی ارگانیسم فرماندهی و کنترل می کند. برای مثال نوعی RNA وجود دارد که در دوران اولیه زندگی برای غیرفعال کردن یکی از دو کروموزم X که میراث ژنتیکی زنان است ، اقدام می کند.

این کروموزوم در فاز جنینی به هر سلول دستور می دهد که کجا باید به چه اندامی تبدیل شود که این وظیفه مهم را زیر نظر RNA انجام می دهد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha