دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 47869
سلامت نیوز: مطالعات جدید حاكی از آن است كه زنانی كه روزانه زمان طولانی‌تری در حال نشسته به سر می‌برند بیشتر مستعد پیشرفت دیابت نوع 2 می‌باشند، اما چنین مسئله‌ای در مردان یافت نشده است.

محققان از بخش علوم بهداشت و علوم قلبی عروقی دانشگاه لیستر بیان كرده‌اند زنانی كه بیشتر روز را بی‌تحرك نشسته‌اند نسبت به افرادی كه تمایل كمتری به نشستن دارند در معرض خطر بیشتری در بروز اختلال سریع در سوخت و ساز (متابولیك) هستند كه مانند یك محرك جهت گسترش دیابت نوع 2 عمل می‌كند. یك گروه تشخیص با تست‌هایی در سطح شیمیایی گردش خون وابسته به دیابت و ضعف كار سوخت و ساز بر روی بیش از 500 مرد و زنی كه از سن 40 سالگی یا بیشتر مدت زمان زیادی را در حال نشستن طی یك هفته گذرانده‌اند، در یافته‌اند زنانی كه بیشترین زمان را به نشستن می‌گذرانند سطح بالاتری انسولین را دارا بوده‌اند. به علاوه بالاترین مقدار پروتئین به وجود آمده و مواد شیمیایی آزاد شده توسط بافت چربی درشكم و جایی كه التهاب سختی بروز می‌كند دیده شده.

مطالعات نشان می‌دهد كه رابطه بین نشستن طولانی و خطر دیابت در زنان بسیار قوی‌تر از مردان است، اما نتوانسته‌اند كشف كنند چرا این تفاوت در جنسیت وجود دارد، اگرچه بیان می‌شود كه زنان در طی مدت بی‌ تحركی شان، نسبتاً بیشتر از مردان خوراكی می‌خورند یا به این علت كه مردان وقتی در حال كاركردن هستند، تمایل به انجام فعالیت‌های سنگین دارند.

آقای توماس یاتس، سرپرست تیم تحقیقاتی بیان كرد: « این مطالعات شواهد جدید مهمی ارائه می‌كند مبنی بر اینكه در زمان نشستن بیشترین میزان فشار مضر بر دوام انسولین و التهابات كوچك مزمن در زنان است كه در مردان نیست. گرچه این فشار علی‌رغم ورزش‌های زیاد در نظر گرفته شده باز هم دیده می‌شود. بدیهی است زنانی‌كه به توصیه 30 دقیقه ورزش در روز عمل می‌كنند در پی سازگاری با سلامتشان هستند اگر حتی مابقی روز را هم استراحت كنند.»

وی افزود: « بنابراین توصیه می‌شود زنان را بگونه‌ای توانا سازند كه زمان كمتری را در حال نشستن بگذرانند كه این امر ممكن است فاكتور مهمی در جلوگیری از بیماریهای سخت و مزمن باشد.»

او افزود: «اگر این نتایج تكرار شوند،‌ دلالت بر نظریه‌های شیوه صحیح زندگی، سیاست سلامت عمومی و نفوذ تغییرات رفتار سالم دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود كه زنان به گونه‌ای خود را توانا سازند كه زمان كمتری را در حال نشستن بگذرانند كه چه بسا این امر ممكن است فاكتور مهمی در جلوگیری از بیماری‌های سخت و مزمن باشد.»

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha