رئیس مرکز پزشکی جنین مجتمع کنترل اختلالات رشد تکامل و ناهنجاری‌های زمان تولد گفت: مراجعه زنان باردار برای تشخیص بیماری ژنتیک جنین در 3 ماهگی الزامی است.

سلامت نیوز :احمدرضا طهماسب‌پور در نشست خبری مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاری‌های زمان تولد اظهار داشت: مرکز پزشکی چنین سلامت جنین و مادر را در زمان بارداری و پس از تولد بررسی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هفته‌های 11 تا 14 و همچنین غربالگری سلامت ساختمان جنین در هفته‌های 18 تا 24 بسیار اهمیت دارد، افزود: زنان باردار باید برای تشخیص بیماری‌های ژنتیکی جنین به طور جد در 3 ماهگی باید این آزمایشگاه را انجام دهند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ طهماسب‌پور تصریح کرد: تمام هزینه‌های این آزمایشگاه کمتر از یک شب بستری شدن نوزاد در آی سی یو است و باید به این مسئله توجه ویژه‌ای در زمینه پیشگیری و غربالگری انجام شود که در اکثر کشورها نیز این غربالگری در 3 ماهه اول بارداری صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در این مرکز آزمایش خون، سونوگرافی و مشاوره ژنتیک برای مادر صورت می‌پذیرد، افزود: پس از انجام این آزمایشها جنین پر خطر و کم خطر تشخیص و روند درمانی و یا ختم بارداری صورت می‌پذیرد.طهماسب‌پور بیان داشت: کسانی که در این مرکز فعالیت می‌کنند از مهارت‌هایی بالایی باید برخوردار باشند و تمام این افراد دارای گواهینامه شماره دار بین المللی معتبر جهانی هستند که باید در کنار تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه صورت پذیرد.

وی ادامه داد: ما در زمینه مراجعان هیچ گونه محدودیتی نداریم وی به دلیل کمبود چنین مرکزی در کشور مسلماً مراجعات باید وقت بیشتری را لحاظ کنند. ولی در مجموعه هر چه زودتر خانواده‌ها در زمینه جلوگیری از بیماری‌های ژنتیک جنین اقدام کنند بهتر است زیرا در هفته 19 بارداری می‌توان بر اساس قوانین موجود ختم بارداری را اعلام کرد.طهماسب‌پور تصریح کرد: با مشاوره‌هایی که به مادران نیز می‌شود اگر جنین دچار مشکلات از جمله محل نامناسب جنین باشد بهترین فرآیند برای زایمان در برخی بیمارستان‌های مورد نظر برای انتقال صورت پذیرد.

وی همچنین با اشاره به بررسی باز بودن ستون فقرات جنین که بسیار نیز شایعه است و 10درصد می‌توان آن را تشخیص و ختم بارداری را اعلام کرد افزود: این مسئله و تشخیص با امکانات موجود در کشور 10 تا 30 درصد است و این نوزادان پس از تولد دچار فلجی و بی اختیاری ادار می‌شوند که می‌تواند برای جامعه و خانواده هزینه بر باشد.طهماسب‌پور ادامه داد: سونوگرافی جنین نیز در 3 سطح معمولی، مشاهد جزئیات و بررسی جزئیات بسیار ریز صورت می‌پذیرد که در استان‌ها شاید یک تا 2 مورد مشاهدات جزئیات داشته باشیم و در کل کشور یک تا 2 مورد جزئیات بسیار ریز سونوگرافی داشته باشیم.

وی بیان داشت: مراکز درمانی دانشگاهی به دلیل مراجعات زیاد باعث معطلی مردم می‌شود در این زمینه باید اقدامی کرد.طهماسب‌پور با اشاره به 65 اشکال کروموزمی در جنین‌ها که باعث معلولیت و ناهنجاری‌های که باعث ختم بارداری به دلیل مشکلات قلبی و کبدی پس از تولد نوزاد می‌شود افزود: مجلس اکنون تصویب کرده است هر مشکلی که باعث رنج مادر شود می‌توان با رضایت مادر امضای 3 پزشک و تایید پزشک قانونی ختم بارداری اعلام شود.

وی با اشاره به یکپارچه شدن آزمایشها و مشاوره‌های جنین در کشور به خصوص برای تشخیص برخی سونوگرافی‌های دارای عارضه‌های ناهنجاری‌های خاطرنشان کرد: در برخی مواقع سونوگرافی علی رغم تخصص بالای پزشکی و امکانات نوع عارضه ناهنجاری و معلولیت تشخیص داده نمی‌شود و می‌طلبد که تمام این فعالیت‌ها به صورت یکپارچه انجام شود ولی مهمترین مقوله آن تحت پوشش قرار دادن فعالیت‌های غربالگری است که امروز بیمه‌ها آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha