معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با ارتقای تحصیلات ماماها مقطع کاردانی مامایی حذف و برای کاردان‌های مامایی که شاغل هستند سهمیه ۴۰ درصدی در ‌دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد.

سلامت نیوز :محمدعلی محققی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز «ماما» که در بیمارستان قلب تهران برگزار شد در مورد شاخص‌های ناظر بر سلامت تصریح کرد: مرگ مادر و جنین و مرگ نوزاد و کودک در همه نظام‌های سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است. غیرعادلانه‌ترین و غم انگیزترین موضوعی که در هر نظام سلامت اتفاق می‌افتد مرگ مادر است.

وی یکی از دستاوردهای ارزشمند خدمات مامایی را حفظ سلامت مادران در دوران بارداری و سلامت نوزادان و کودکان عنوان کرد و افزود: توسعه سریع رشته مامایی پس از انقلاب به ویژه بعد از سال 65 سبب شد تا خدمات این رشته به دوردست‌ترین نقاط کشور هم ارائه شود و پس از تأمین نیازهای کمی موضوع کیفی مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققی حذف مقطع کاردانی مامایی، ارتقای ماماکاردان‌ها و افزایش دوره‌های ناپیوسته مامایی را از نقاط مثبت آموزش در رشته مامایی عنوان کرد و افزود: اختصاص سهمیه 40 درصدی به ماماهای کاردان و شاغل سبب می‌شود تا به مرور تمام ماماها حداقل در مقطع کارشناسی فعالیت کنند. همچنین تأسیس دوره تسهیلات تکمیلی مشاوره مامایی در دو دانشگاه علوم پزشکی نیز از نقاط قوتی است که پیش رو داریم.معاون آموزشی وزیر بهداشت اذعان داشت: ایجاد رشته بهداشت و باروری در مقطع PHD‌ از راهکارهایی است که ماماها سطح تحصیلات خود را ارتقا دهند و ظرفیت آن را 50درصد افزایش داده‌ایم و توقع داریم تا از این ظرفیت در حد عالی استفاده شود.

وی به جایگاه بالینی رشته‌های بالینی اشاره کرد و گفت:‌ رشته مامایی رشته‌ تجربی است که باید توانمندی‌های حرفه‌ای به فرد منتقل شود و به دلایل مختلف این جایگاه به خوبی شکل نگرفته است و بسیاری از دانشکده‌های مامایی برای ارائه حداقل وظایف مشکل دارند.محققی گفت: جای اصلی مامایی در محل‌هایی است که زایمان انجام می‌شود و محل آموزش ماماها دانشکده‌های مامایی نیست چرا که در نهایت این دانشکده‌ها یک اتاق پراتیک (تمرین) دارند و این آموزش باید از دانشکده‌ها به بیمارستان منتقل شود و مربیان آموزشی در بیمارستان مستقر شده و مسئولیت داشته باشند.

به گفته محققی رشته مامایی رشته‌ای شبانه روزی است و به دلایل طبیعی که اکثر زایمانها در شب رخ می‌دهد بسیار مصر هستیم که ماماها هم به طور شبانه روزی در بیمارستانها دوره ببینند چرا که هیچ دستیاری در رشته‌های پزشکی مانند متخصص زنان پزشک نمی‌شود مگر در سال اول رزیدنتی حداقل 15 شب در بیمارستان کشیک دهد و ما مایلیم این اتفاق برای مامایی هم بیفتد.وی تأکید کرد: آموزش مداوم یکی از مسائلی است که در رشته مامایی کمتر به آن توجه شده است و باید شرایط این آموزش در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha