سن ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان پستان، دیابت و بیماری‌های قلبی کاهش یافته است.

سلامت نیوز :دكتر كوروش اعتماد رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در مراسم روز جهانی تالاسمی اظهار داشت: در حال حاضر مشکلات بیماری های واگیر كمتر شده است و گرچه با بیماری های نوپدید نظیر ایدز و سل روبرو هستیم اما با افزایش امید به زندگی در كشور نظام سلامت بیشتر با افزایش بیماری های غیر واگیر مواجه هست.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه علم ژنتیک و تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی گفت: 5 درصد تولد‌های زنده مبتلا به ناهنجاری های ژنتیکی می باشند . همچنین سن ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان پستان، دیابت و بیماری‌های قلبی در حال کاهش است كه باید با بهره گیری از علم ژنتیک بتوانیم کاهش سن ابتلا به این بیماری ها را برطرف کنیم.دكتر اعتماد با اشاره به كاهش ابتلا به بیماری تالاسمی درحدود سالانه 150 نفر اظهار کرد: بروز این بیماری در برخی استان‌ها به صفر رسیده و تنها در برخی استان‌ها برای کنترل و کاهش این بیماری باید تلاش بیشتری کرد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ وی با اشاره به فعالیت‌های برنامه‌های ژنتیک از جمله غربالگری بیماری تالاسمی گفت: غربالگری عمومی در سطح جامعه در بسیاری از بیماری‌ها صورت می‌پذیرد و در برخی بیماری‌ها با توجه به هزینه‌های آن مقرون به صرفه نیست و برای اثر‌بخشی بیشتر باید از غربالگری‌های خاص استفاده کرد.دكتر اعتماد با اشاره به ایجاد پرونده الكترونیكی سلامت برای تمام ایرانیان خاطر نشان کرد: در نظر داریم اطلاعات مربوط به تمام بیماری هایی كه برای افراد تشخیص داده شده است در پرونده الكترونیكی سلامت ایرانیان وارد شود به نحوی كه حتی وابستگان این بیماران نیز صرف نظر از علت مراجعه به پزشك از نظر ریسك فاكتورهای موجود توسط وی مورد بررسی قرار گیرند . این طرح باعث تشخیص زودرس بیماری ها و در نتیجه درمان به موقع بیمار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha