دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 47901

متخصص زنان و زایمان گفت: «حدود ۱۸ درصد از بارداران مبتلا به دیابت بارداری شده و با توجه به عوارضی که متوجه مادر و جنین می‌شود باید به غربالگری، تشخیص به موقع و درمان توجه وی‍ژه‌ای شود.»

سلامت نیوز : دکتر ریحانه پیرجانی متخصص زنان و زایمان در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «دیابت حاملگی نوعی دیابت است که زنان حامله به آن مبتلا می‌شوند. بین ۲ تا ۷ درصد زنان حامله دچار این نوع دیابت می‌شوند و به این دلیل این بیماری یکی از شایع‌ترین عوارض حاملگی است.»

وی ادامه داد: «سیستم گوارش بیشتر غذای خورده شده را به نوعی قند به نام گلوکز می‌شکند. گلوکز وارد خون شده و با کمک انسولین سوخت لازم برای سلول‌های بدن را فراهم می‌کند.» این متخصص زنان و زایمان گفت: «در دیابت حاملگی هم نظیر دیابت‌های تیپ ۱ و ۲ (که در افراد غیر باردار بروز می‌کند)، گلوکز به جای رفتن به درون سلول‌ها و تبدیل شدن به انرژی در داخل خون باقی می‌ماند.» دکتر پیرجانی درباره علت اینکه چرا در حاملگی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، اظهار کرد: «در طی حاملگی، هورمون‌ها استفاده از انسولین را برای بدن سخت می‌کنند و از این رو لوزالمعده باید انسولین بیشتری تولید کند. در بیشتر زنان حامله این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند و پانکراس انسولین بیشتری ترشح می‌کند. ولی در صورتیکه پانکراس نتواند به اندازه لازم انسولین ترشح کند و سطح گلوکز در خون بالا رود دیابت حاملگی رخ می‌دهد.» وی افزود: «در صورتیکه قند خون کنترل نشود و یا به قدری بالا باشد که نیاز به انسولین باشد و یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد، احتمال نیاز به کنترل قلب جنین (nonstress test) یا سونوگرافی دوره‌ای در حدود هفته ۳۲ وجود دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha