دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴

صدمه‌های مغزی می‌تواند موجب بروز تغییرهای چشمگیری در رفتار، مانند از دست دادن مهارت‌های‌شناختی شود، اما در عین حال نکته‌های بسیاری را هم در رابطه با چگونگی عملکرد سامانه عصبی ما و تعامل آن با آگاهی فاش می‌سازد.

سلامت نیوز : یافته‌های تازه‌ای که در شماره جدید نشریه علمی کورتکس الزویر انتشار یافت نشان می‌دهد چگونه هنگامی که مغز هشیار ناتوان شده است، مغز ناهشیار همچنان به پردازش اطلاعات ادامه می‌دهد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ دکتر استفان سیمون و همکارانش در آزمایشگاه پروفسور الن پگنا در بیمارستان دانشگاه ژنو بیماری را مورد مطالعه قرار دادند که در نتیجه صدمه مغزی در یک تصادف دچار ادراک پریشی چهره، یا نابینایی چهره، شده بود. آن‌ها واکنش‌های غیر ارادی او در پاسخ به چهره‌های آشنا را با استفاده از اندازه گیری کنش‌های مغز توسط دستگاه‌های زیست‌شناسی شامل اف.‌ام. آر. آی. و ایی. ایی. جی. اندازه گیری کردند. به بیمار شماری عکس از افراد نا‌شناس و مشهور، که برخی از آن‌ها قبل از شروع وضعیت وی مشهور بودند و برخی دیگر به تازگی نامدار شده بودند را نشان دادند. علیرغم آنکه بیمار نمی‌توانست هیچکدام از چهره‌های نامدار را بشناسد، مغز او فعالانه نسبت به چهره‌هایی که او پیش از بیماری‌اش آن‌ها را می‌شناخت واکنش نشان داد. پروفسور پگنا گفت: دستاوردهای این مطالعه نشان می‌دهد که اگرچه پردازش هشیارانه ممکن است آشکارا دچار اختلال شده باشد، پردازش تلویحی ممکن است همچنان ادامه یابد. این مطالعه همچنان روشن می‌سازد که مغز ما برای درک آنچه که در پیرامون خود می‌بینیم به چه نیاز دارد. در کنار یافته‌های پژوهش‌های دیگر، این مطالعه چنین القا می‌کند که همکاری چندین ساختار مغز در یک نظم زمانی مشخص لازم است تا آگاهی دیداری پدید آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha