دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷
کد خبر: 47904

آنچه که بعنوان غذا مورد مصرف انسان قرار می‌گیرد، علاوه بر سیر کردن، بایستی مفید و مناسب و به دور از ایجاد لطمه برای مصرف کننده باشد و بی‌توجهی به نیاز فرد و نوع مواد غذایی دریافتی می‌تواند اثرات سوء بر سلامتی بجای گذارد.

سلامت نیوز :  برنج حاوی مواد مغذی متعددی است که هر یک نقش ارزشمندی در سلامت مصرف کننده ایفا می‌نمایند،

دکتر احمد رضا درستی متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با سینانیوز در این‌باره گفت: «از بین این مواد، کلسیم، ‌فسفر، پتاسیم، منگنز، آهن، مس، روی، سلنیم و برخی دیگر از مواد معدنی را می‌توان نام برد که همگی به تندرستی انسان کمک می‌کنند. همچنین ویتامین‌هایی از قبیل تیامین (B۱)، ریبوفلاوین (B۲)، نیاسین (B۳)، اسید پانتوتنیک (B۶)، فولات و ویتامین E نیز به مقادیر متفاوت در برنج یافت می‌شوند که هر یک نقش ویژه‌ای در تامین نیازهای تغذیه‌ای انسان ایفا می‌کنند و عدم دریافت مقادیر کافی این ویتامین‌ها برای انسان خطرناک است.»

کمبود نیاسین منجر به بیماری پلاگر می‌شود
در ژاپن قدیم، مصرف برنج سفید شده (که تمام سبوس آن بطور کامل گرفته شده) به عنوان قوت غالب (که در ایران قدیم بیشتر اوقات نان بوده است)، مرسوم بود. از آنجا که سفید کردن برنج مقدار زیادی از ویتامین آن‌را از بین می‌برد، لذا بدلیل کمی دریافت تیامین (ویتامین B۱)، در مواردی مصرف کنندگان دچار بیماری خطرناک «بری بری» می‌شدند که از عوارض آن ضعف و فلج اندام‌ها بود که با پیشرفت بیماری به فلج تنفسی و مرگ منجر می‌گردید.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه مصاحبه با خبرنگار سینا نیوز گفت: «کمبود شدید ریبوفلاوین (B۲) نیز به زخم گوشه لب، قرمز و متورم شدن زبان و عوارض عصبی منجر می‌شود. کمبود نیاسین (B۳) به بروز بیماری خطرناک پلاگر منتهی می‌شود که با ۴ علامت شامل بیماری جلدی، اسهال، زوال عقل و مرگ خود را به نمایش می‌گذارد. کمبود فولات نیز با کاهش نرخ تولید سلول‌های جدید به سلامت فرد لطمه جدی وارد می‌کند.»
وی ادامه داد: «نقش ویتامین E در سلامت غشای سلول‌های بدن و جلوگیری از پیر و سرطانی شدن سلول‌ها کاملا روشن است. لازم به یادآوری است که جداسازی شلتوک (سبوس برنج) مقدار ویتامین‌های باقی مانده در برنج را به یک ششم کاهش می‌دهد. حال آبکش کردن این برنج (برای تهیه چلو)، منجر به کاهش ویتامین‌های برنج به حدود یک بیستم می‌گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود از آبکش کردن برنج خودداری نموده و حتی الامکان آنرا دم پخت نمایند.»
درستی از با بیان اینکه برنج موجب ایجاد آلر‍ژی نمی‌شود، گفت: ‌«برنج با دارا بودن نشاسته‌ای که قابلیت هضم بالا دارد و همچنین بدلیل داشتن پروتئین‌های با ارزش تغذیه‌ای خوب و با قابلیت هضم و جذب بالا، نقش ارزشمندی در تامین نیازهای تغذیه‌ای دارد. همچنین به علت همین ویژگی‌ها توصیه می‌شود که برای تهیه غذای کودکانی که تازه مصرف غذای کمکی را شروع می‌کنند، از برنج استفاده شود.»
احمدرضا درستی در پایان خاطر نشان کرد: «برخی از مصرف کنندگان عادت کرده‌اند که مقدار فراوانی روغن و نمک در طبخ برنج مصرف نمایند که در علم تغذیه توصیه می‌شود. مصرف این دو ماده باید به حداقل ممکن برسد. لازم به یادآوری است که گرچه از نظر سلامتی مصرف روغن مایع بر مصرف تمام انواع روغن جامد ارجحیت دارد، ولی مصرف روغن مایع بیش از نیاز بدن نیز، به هیچ عنوان قابل توصیه نیست. البته اگر کودک خردسال (۳-۱ ساله) دارید که کم غذاست و طبق نظر متخصص تغذیه به خوردن غذای بیشتر و مغذی‌تر کردن غذایش نیاز دارد، می‌توانید بر روی برنج او مقداری روغن گیاهی مایع (ویا در صورت علاقه بیشتر او به کره، تکه کوچکی کره) قرار دهید. بهتر است این گونه کودکان و دیگر افراد کم اشت‌ها، هنگام صرف غذا لقمه‌ها را سریع‌تر جویده و ببلعند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha