كارشناس ارشد ایمونولوژی گفت: غربالگری متابولیك نوزادان دو تا هفت روز پس از تولد انجام می شود در غیر این صورت نوزاد دچار آسیب شدید مغزی و عقب ماندگی ذهنی می شود.

سلامت نیوز : 'بابك فرخی' در جمع خبرنگاران با بیان اینكه غربالگری متابولیك نوزادان مبحث جدیدی در پزشكی است، افزود: این بیماری شیوع كمتری نسبت به سایر بیماری ها دارد به همین دلیل هنوز آن گونه كه باید و شاید در كشور جا نیفتاده است.

وی با بیان اینكه هم اكنون با ورود تكنولوژی و روش های جدید به كشور می توان با انجام یك آزمایش چندین بیماری را غربالگری كرد، گفت: بیماری متابولیك باید هرچه سریع تر تشخیص داده شود تا قبل از اینكه علایم بالینی بیماری خود را نشان دهد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ این كارشناس ارشد ایمونولوژی گفت: متابولیك بیماریی است كه به دلیل نقص آنزیم و تجمع مواد ایجاد می شود كه آسیب های جبران ناپذیر مغزی ایجاد می كند كه باید از تجمع این مواد جلوگیری كرد كه این مهم از طریق غربالگری در دو تا هفت روز پس از تولد نوزاد امكان پذیر است.

فرخی افزود: از آن جایی كه گرفتن خون از نوزاد دو تا هفت روز بسیار سخت است از طریق روش جدید، چند قطره خون از كف پای نوزاد گرفته می شود تا از این طریق غربالگری انجام شود.وی با بیان اینكه بیماری های متابولیك گروهی از اختلالات ژنتیكی است، افزود: این بیماری در صورت عدم شناسایی و درمان به موقع روی توانایی های كودكان تاثیر گذاشته و منجر به بروز عوارضی مثل عقب ماندگی ذهنی، اختلالات حركتی، بیماری شدید چشمی و كبدی می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha