سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
سلامت نیوز: یك آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: نتایج یك پژوهش میدانی نشان می دهد 94 درصد بزهكاران مردان و فقط 6 درصد آنان زنان هستند.
دكتر مجید ابهری با بیان این مطلب افزود: در یك پژوهش میدانی كه توسط گروه آسیب شناسی اجتماعی بنیاد علوم رفتاری در بین 5 هزار و 425 بزهكار انجام شده مشخص شد كه 90 درصد از این بزهكاران در سن 15 تا 29 سال بوده و 10 درصد آنان بالای 29 سال هستند.

به گفته وی، این پژوهش در مورد ویژگیهای فردی ، شخصیتی و خانوادگی بزهكارانی با مجرمیت نزاع، ضرب و جرح، سرقت عادی و مسلحانه، جیب بری و ماشین دزدی بوده است.
این استاد دانشگاه تاكید كرد: نتایج نشان می دهد 48 درصد از بزهكاران مهاجر بوده و از شهرهای كوچك تر به شهرهای بزرگتر آمده اند و 52 درصد دیگر نیز متولد شهرهایی مانند تهران ، كرج ، مشهد ، زنجان و رشت بوده اند.
وی گفت: از نظر تحصیلی نیز 57 درصد آنها زیر دیپلم و 43 درصد آنان نیز دارای تحصیلات كمتر از راهنمایی بوده و یا ترك تحصیل كرده اند.
ابهری تاكید كرد:علت رفتاری و روانی بزهكاری آنها سرخوردگی، ناموفق بودن در درس و كار، طلاق والدین و اعتیاد آنها ، فقر فرهنگی و اقتصادی خانواده بوده است و همچنین 95 درصد از این افراد نیز دچار سرخوردگی اجتماعی بوده و عدم جامعه پذیری را اصلی ترین دلیل بزهكاری خود عنوان كرده اند.
این آسیب شناس اجتماعی اظهار داشت:انتقام جویی از جامعه ، افسردگی، پرخاشگری، احساس تبعیض و ستیز با جامعه و والدین اصلی ترین دلایل روانی ارتكاب جرم از سوی این گروه اعلام شده است. همچنین 75 درصد از آنها مجرد و 25 درصد نیز در حال ازدواج یا متاهل بوده اند.

وی گفت: 73 درصد از بزهكاران نیز دارای والدین بی سواد و كم سواد بوده و والدین بقیه آنها نیز دارای مشاغل سطح پایین اجتماعی بوده اند. همچنین 10 درصد از این بزهكاران نیز دارای والدین تحصیل كرده یا دارای مشاغل اجتماعی مناسب بوده اند كه علت اصلی بزهكاری خود را دوستان نامناسب و فریب آنها اعلام كرده اند.
به گفته ابهری، اكثریت این بزهكاران عدم اطلاع از عواقب كار خود، هیجانهای دوره جوانی، بیكاری و نداشتن شغل و ضعف آموزش خانوادگی را دلایل شروع بزهكاری خود دانسته اند.

منبع: مهر
    
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha