سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
سلامت نیوز: در حالی سازمان های ارائه دهنده خدمات و فوریت ها همچون اورژانس، آتش نشانی، پلیس و ... كه برای ثانیه های رسیدن به محل حادثه نیز برنامه ریزی های گسترده ای انجام می دهند با معضلی به نام «مزاحمان تلفنی» مواجه هستند كه به گفته كارشناسان 95 درصد از مزاحمان از مشكلات رفتاری و روانی رنج می برند و كاستی های فرهنگی باعث این گونه رفتارهای بیمارگونه شده است. از سوی دیگر با توجه به این كه مزاحمت تلفنی، كاری برای پركردن اوقات فراغت است بیم آن می رود كه با تعطیلی مدارس شاهد افزایش مزاحمان تلفنی برای دستگاه ها باشیم .
حسن عباسی ، با بیان اینكه در سال گذشته سه میلیون و 636 هزار و 846 تماس با مركز فوریت های پزشكی (115) تهران گرفته شده، گفت: از كل تماس های دریافتی، 66/49 درصد تماس ها را مزاحمان تلفنی تشكیل می دهند .
وی با بیان اینكه 18/9 درصد از تماس های مزاحمان تلفنی اورژانس تهران را مالكان شركت ایرانسل تشكیل می دهند، می گوید : شركت مخابراتی ایرانسل، هیچ كمكی مبنی بر قطع یا اخطاریه به مالكان این گونه خطوط نمی كند .
مدیرروابط عمومی اورژانس تهران در مورد جنسیت مزاحمان تلفنی اورژانس تهران می گوید : از آنجایی كه اپراتورهای مركز فوریت های پزشكی تهران را زنان تشكیل می دهند، عمده مزاحمان تلفنی مردان هستند .

تلفن های عمومی یكی از ابزارهای مزاحمت برای اورژانس تهران
عباسی با بیان اینكه تلفن های عمومی نصب شده در سطح پایتخت نیز یكی دیگر از ابزارهای افراد برای ایجاد مزاحمت برای اورژانس تهران است، اظهار می دارد : تلفن های عمومی به گونه ای طراحی شده كه بدون پرداخت پول یا واردكردن كارت می توان ، با فشار یك دكمه با مركز فوریت های پزشكی تماس گرفت كه گاهی دیده می شود، مزاحمان تلفنی، از تلفن های عمومی استفاده می كنند .
وی با بیان اینكه میانگین سنی مزاحمان تلفنی اورژانس تهران، نوجوانان 10 تا 20 سال هستند، گفت: در مواردی دیده می شود كه نوجوانان با تماس با مركز 115 اعلام وضعیت اضطراری كرده، به گونه ای كه آمبولانس به محل حادثه اعزام می شود و اما پس از رسیدن ماموران اورژانس به محل حادثه مشخص می شود كه تعدادی از كودكان با تماس با 115 ، گزارش غلط اعلام كرده و باعث خارج شدن آمبولانس از آشیانه شده اند و در مواردی نیز دیده شده است كه نوجوانان پس از حضور تكنیسین اورژانس در محل یاد شده برای امدادگران دست تكان داده و به آنان می خندند .
عباسی در ادامه می گوید: معمولا مزاحمان در ساعات 12 -14 ظهر، 19 - 30:17 و 20 تا 24 كه اوج كار اورژانس تهران است تماس می گیرند .
مدیرروابط عمومی اورژانس تهران با بیان اینكه با تعطیل شدن مدارس بیم افزایش مزاحمان تلفنی نیز وجود دارد، می افزاید : بیشتر مزاحمان مركز اورژانس تهران را نوجوانان تشكیل می دهند كه پس از خروج از مدرسه و برای تفریح، اقدام به ایجاد مزاحمت برای اورژانس می كنند كه امید است مسئولان آموزش و پرورش چاره ای برای این مشكل بیندیشند .
پیمان نیكبخت، رئیس ستاد فرماندهی 125 نیز با بیان اینكه سازمان خدمات ایمنی شهر تهران نیز همانند اورژانس با معضل مزاحمان تلفنی روبروست به تماس روزانه پنج هزار نفر با سامانه125 اشاره كرد و گفت: این در حالی است كه در میان این پنج هزار تماس تنها دو درصد از تماس ها عملیاتی می شود و 98 درصد از تماس های تلفنی غیرمرتبط با فعالیت های آتش نشانی است .
نیكبخت با بیان اینكه عمده تماس ها با سامانه 125 مزاحمتی است، گفت: میانگین سنی مزاحمان تلفنی سازمان آتش نشانی گروه سنی نوجوانان و جوانان هستند .
رییس ستاد فرماندهی 125 با بیان اینكه ترافیك تماس های تلفنی با سامانه 125 مقارن است با زمان تعطیلی مدارس، می گوید : بیشتر تماس های مزاحمان تلفنی از ساعت 17 كه عمدتا زمان تعطیلی مدارس است، تا ساعت 22 ثبت شده است .
نیكبخت همچنین با انتقاد از عملكرد شركت مخابراتی ایرانسل به ایسنا می گوید : از زمانی كه شركت مخابراتی ایرانسل در سطح تهران به صورت گسترده فعالیت خود را آغاز كرده است افراد به راحتی می توانند با تماس با این سامانه مزاحمت ایجاد كنند .
وی با بیان اینكه مزاحمان اكثرا از تلفن های همگانی و خطوط ایرانسل تماس می گیرند، می افزاید : تماس های تلفنی مزاحمان از خطوط ایرانسل بسیار زیاد است و شركت ایرانسل نیز برای كنترل یا قطع ارتباط مزاحمان كمكی به این سازمان نمی كند .

مقوله ایمنی در مدارس مغفول مانده است

وی با بیان اینكه گاه دیده شده است در پی وصول گزارشی كذب نیروهای عملیاتی كه شامل 15 آتش نشان می شوند از آشیانه خارج شده اند اذعان كرد كه ممكن است در زمانی كه آتش نشانان برای پوشش حادثه ای كذب از ایستگاه خارج می شوند اتفاقی در محدوده حوزه استحفاظی آتش نشانان آن ایستگاه رخ دهد و از آنجایی كه آتش نشانان آن ایستگاه در پی گزارش كذب از ایستگاه خارج شده اند سازمان آتش نشانی مجبور شود برای پوشش حادثه رخ داده از آتش نشانان ایستگاه های دیگر استفاده كند كه این زمان حضور امدادگران در صحنه حادثه را افزایش می دهد .
نیكبخت با بیان اینكه با تعطیلی مدارس در تابستان شمار مزاحمان تلفنی سامانه 125 نیز افزایش می یابد، عنوان می كند كه والدین، مربیان مدارس و مسئولان آموزش و پرورش نقش بسزایی در آموزش كودكان ایفا می كنند و باید پذیرفت كه توجه به مقوله ایمنی در مدارس مغفول مانده است .
وی با بیان اینكه رنج سنی مزاحمان تلفنی آتش نشانی نوجوانان و جوانان و بیشتر آقایان هستند تا خانم ها گفت كه بروز این پدیده نشان می دهد كه نتوانسته ایم حساسیت موضوع را در جامعه نشان دهیم. متاسفانه در سیستم آموزشی نیز به این مسائل اهمیت زیادی داده نشده است .
او در پاسخ به این پرسش كه مزاحمان تلفنی بیشتر چه مسائلی را در پشت تلفن مطرح می كنند، اظهار كرد: شكل مزاحمت ها فرق می كند اما بیشتر فحاشی است و مزاحمان فكر می كنند كه با فحاشی و بی ادبی راحت و ارضا می شوند. از سوی دیگر برخی از افراد مزاحم نیز مسن هستند كه به خاطر تنهایی با مراكزی چون آتش نشانی تماس می گیرند و به دنبال همدم هستند !

تماس روزانه 2500 مزاحم تلفنی با 110

با این وجود به نظر می رسد كه پلیس وضعیت بهتری به مانند دو سازمان یاد شده دارد چرا كه همانگونه كه سرهنگ كریمی، معاون عملیات پلیس پایتخت عنوان كرد : مركز 110 با هماهنگی اداره حقوقی پلیس تهران اقدام به طرح شكایت از مزاحمان كرده و با هماهنگی قضایی و شركت های مخابراتی رسیدگی به پرونده مزاحمان تلفنی مركز 110 با جدیت انجام می گیرد و در مواردی كه مخابرات اقدام به قطع خط شماره مزاحمان می كند، مزاحمان برای رفع این مشكل باید به اداره حقوقی پلیس فاتب مراجعه كرده تا قطع شدگی تلفن این افراد رفع شود .
هرچند وی عنوان كرد كه به صورت میانگین روزانه 25 الی 30 هزار تماس با مركز فوریت های پلیسی 110 برقرار می شودكه از این میان حدود دو هزار و 500 تماس مزاحمتی است كه بیشتر این افراد اخبار كذب ارائه می كنند؛ البته شماره های تكراری مزاحمان برای پلیس مشخص شده و اقدامات پلیسی برای پیگیری اخبار صورت نمی گیرد .
كریمی با بیان اینكه اوج زمان تماس مردمی با مركز فوریت های پلیسی 110، ساعت 18 تا 22 است گفت: بیشتر تماس های مزاحمان تلفنی در ساعت 12 الی 14 كه زمان تعطیلی مدارس نیز هست، ثبت شده است .

قطع 220 شماره تلفن مزاحم مركز 110
وی با اشاره به هماهنگی های انجام شده با شركت های مخابراتی ایران گفت: سال گذشته با همكاری مركز مخابرات ایران (همراه اول) حدود 220 شماره تلفن كه اقدام به ایجاد مزاحمت برای مركز 110 كرده بود قطع شد .
معاون عملیات پلیس پایتخت با اشاره به پیگیری های موثر اداره حقوقی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ می گوید : مركز 110 با هماهنگی اداره حقوقی پلیس تهران اقدام به طرح شكایت از مزاحمان كرده و با هماهنگی های انجام شده با مراجع قضایی و شركت های مخابراتی رسیدگی به پرونده مزاحمان تلفنی مركز 110 با جدیت انجام می گیرد .
وی می افزاید : در مواردی كه مخابرات اقدام به قطع خط شماره مزاحمان می كند، مزاحمان برای رفع این مشكل باید به اداره حقوقی پلیس فاتب مراجعه كرده تا قطع شدگی تلفن این افراد رفع شود .
معاون عملیات پلیس تهران بزرگ گفت: میانگین سنی مزاحمان تلفنی 110، هفت تا 18 ساله هستند كه گاهی ضمن اعلام خبر كذب اقدام به فحاشی كرده، گاهی نیز به جای صحبت كردن، فوت كرده یا نوار مبتذل پخش می كنند .

كاستی های فرهنگی علت بروز رفتارهای بیمارگونه بااین حال مجید ابهری، جامعه شناس و مشاور كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد چرایی ایجاد مزاحمت برخی افراد با بیان اینكه 95 درصد از مزاحمان از مشكلات رفتاری و روانی رنج می برند ، می گوید: استفاده از تلفن نیازمند فرهنگ و بستر فرهنگی است و این وسیله برای سرعت در ارتباطات ایجاد شده است كه متاسفانه در بسیاری از موارد نه تنها باعث آرامش نمی شود بلكه ابزاری برای مزاحمت و تنش های فكری و عصبی تبدیل شده است .
وی با بیان اینكه كاستی های فرهنگی باعث این گونه رفتارهای بیمارگونه شده است می گوید : افرادی كه اقدام به چنین كاری می كنند باید خود را به جای فردی بگذارند كه تلفن او با هدف مزاحمت به صدا در می آید .
ابهری با بیان اینكه در كنار مزاحمت های خانگی برخی مزاحم شماره های خدماتی و درمانی همچون آتش نشانی، اورژانس و پلیس می شوند می افزاید : این نهادها با قصد خدمت به مردم جامعه و رسیدگی به مشكلات آنان ایجاد می شود و اشتغال خطوط آنها باعث ایجاد مشكلات برای دیگر هموطنان می شود و مزاحمان نباید انرژی، وقت و حوصله این خدمتگزاران را بیهوده تلف كنند .
ابهری با بیان اینكه ایجاد مزاحمت برای مراكز خدماتی و درمانی فقط از سوی كسانی كه با آزار دیگران آرامش می گیرند به این افراد پیشنهاد می كند كه برای دریافت خدمات مشاوره ای حتما به روانشناس مراجعه كنند چرا كه فردی كه دارای روان سالم و عقل درست باشد برای دیگران مزاحمت ایجاد نمی كند .

مزاحمت تلفنی، كاری برای پركردن اوقات فراغت
دكتر محسن تبریزی، روانشناس اجتماعی نیز اظهار می دارد :
ممكن است نوجوانان و جوانانی كه مبادرت به مزاحمت تلفنی برای نهادهایی همچون اورژانس، آتش نشانی و حتی پلیس می كنند به دنبال پركردن اوقات فراغت یا هیجان جویی باشند، از این رو برای شناخت دقیق علت بروز چنین رفتاری باید تحقیق میدانی و جامع انجام داد .
گفتنی است، برابر قانون ایجاد مزاحمت جرم تلقی شده است و شامل فردی می شود كه با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بی جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم كند .
بسیاری از مزاحمان تلفنی كه آگاهانه دست به چنین اقدامی می زنند از عقوبت كار خود آگاه نیستند چرا كه اگر این افراد می دانستند كه برابر قانون از آنجایی كه ایجاد مزاحمت تلفنی یك فعل عمدی آگاهانه است و افراد پس از اثبات مزاحمت به یك تا شش ماه حبس محكوم می شوند یا حتی برابر ماده 727 قانون مجازات اسلامی این جرم را در عداد جرایم قابل گذشت احصا نكرده است و برابر قانون هر كس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل كند برای بار اول پس از كشف، ارتباط تلفنی او به مدت یك هفته همراه با اخطار كتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوط می شود و برای بار دوم ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار كتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه و تقاضای مشترك خواهد بود و برای بار سوم، شركت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن كرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد كرد؛ شاید هیچ گاه دست به این اقدامات مجرمانه نمی زند .
    
   
منبع: روزنامه کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha