ویروس مرگبار آنفلوانزای پرندگان برای اولین بار در سال جاری میلادی در لاشه‌های دست‌كم سه پرنده در ایالت "باواریا"ی آلمان مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، آكادمی "فردریش لوفلر" بزرگترین آزمایشگاه دامپزشكی آلمان با صدور بیانیه‌ای تائید كرد كه ویروس مزبور در لاشه‌های دو مرغابی یك اردك در دو دریاچه در نزدیكی شهر نورنبرگ مشاهده شده است.

لاشه‌های چندین پرنده دیگر در این ایالت جنوب آلمان تحت آزمایش قرار گرفته است تا مشخص شود آیا ویروس مرگبار مرگبار "اچ‪۵‬ان‪ "۱‬در آنها نیز وجود دارد یا خیر.

مقامات این شهر از صاحبان سگ و گربه خواسته است از ورود حیوانات خود به مناطق قرنطینه جلوگیری كنند.

آلمان اطلاعات مربوط به این آلودگی‌های ویروسی را به سرعت در اختیار كمیسیون اروپا قرار داده است.

سال گذشته حدود ‪ ۱۳‬كشور عضو اتحادیه اروپا مواردی از آنفلوانزای پرندگان را تائید كرده بودند. این كشورها شامل آلمان، اتریش، دانمارك، ایتالیا، یونان، انگلیس، جمهوری چك، لهستان، اسلواكی، اسلوونی، سوئد، فرانسه و مجارستان بودند.

بنا بر آماز سازمان بهداشت جهانی، تا كنون حدود ‪ ۳۰۰‬مورد آلودگی انسان به ویروس مزبور در سطح جهان مشاهده شده كه حدود ‪ ۲۰۰‬تن از آنان جان خود را از دست داده‌اند. هیچ كدام از قربانیان در اروپا نبوده‌اند. همچنین صدها میلیون پرنده بر اثر این ویروس تلف شده یا به دستور مقام‌های كشورها معدوم شده‌اند.

آنفلوانزای پرندگان عمدتا یك عارضه خاص طیور محسوب می‌شود اما در سال ‪ ۱۹۹۷‬برای نخستین بار ابتلای انسان به این بیماری از هنگ كنگ گزارش شد.

تقریبا در همه موارد گزارش شده، ابتلای انسان به ویروس آنفلوانزای مرغی از طریق تماس با طیور صورت گرفته اما در چند مورد در هنگ كنگ و ویتنام احتمال سرایت بیماری از انسان به انسان گزارش شد اما قابل تایید نبود.

انتقال بیماری از انسان به انسان می‌تواند نشانه‌ای از ایجاد جهش در ویروس باشد كه در این صورت احتمال بروز همه‌گیری جهانی قوت می‌گیرد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای مرغی می‌تواند به اقتصاد كشورهای آسیایی بین ‪ ۶‬تا ‪ ۹‬درصد آسیب وارد كند.

این آسیب ناشی از اقدامات قرنطینه‌ای شدید در تجارت جهانی ، كاهش تولید ناشی از این بیماری و مرگ ومیر خواهد بود.

در صورت وقوع چنین همه‌گیری ، اقتصاد كشورهای در حال توسعه با شدت بیشتری دچار صدمه می‌شود چرا كه میزان مرگ و میر در این گروه از كشورها بالا خواهد بود.

بر اثر پاندمی (همه‌گیری جهانی) آنفلوآنزای مرغی، تولید ناخالص ملی در چین ‪ ۸/۷‬درصد، كره جنوبی ‪ ۶/۷‬درصد، ژاپن ‪ ۶/۱‬درصد، مجموعه آسه‌آن ‪ ۷/۱‬درصد و در استرالیا ‪ ۶/۸‬درصد كاهش خواهد یافت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha