سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 47962

گروه اجتماعی حدود 11 تا 20 هزار ماما با اجرای نسخه 02 پزشك خانواده، جذب سیستم بهداشت و درمان كشور می‌شوند و با این تفاسیر نه فقط مشكل اشتغال ماماها حل شده، بلكه شاید با كمبود هم مواجه شویم.

سلامت نیوز : مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت و درمان در مراسم روز جهانی ماما با بیان این مطلب گفت: در برنامه پزشك خانواده به ازای هر 10 هزار نفر، دست‌كم 2 ماما جذب خواهد شد.

وی با اعلام این‌كه تعدادی از ماماها هم در بیمارستان‌های تازه‌تأسیس جذب شده‌اند، افزود: به علاوه مقرر شده است علاوه بر اتاق زایمان، ماماها در بخش‌های زنان و زایمان هم به كار گرفته شوند تا جایگاه آنها در نظام سلامت تبیین شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛وی با اشاره به این‌كه امسال باید 10 هزار و 600 نیروی انسانی در بیمارستان‌ها جذب شوند كه بخشی از آنها ماما هستند، تصریح كرد: مسئولیت اصلی افزایش زایمان‌های طبیعی  از میزان 60 درصد كنونی بر‌عهده ماماها است و اگر اكنون با وجود بسیاری از مخالفت‌ها، كارشناسی ارشد مامایی را مصوب كردیم، برای استفاده از ماماها به عنوان مشاور در سیستم بهداشت و درمان كشور بوده است.

دستجردی با بیان این‌كه هم‌ اكنون بیش از 800 ماما در مراكز تسهیلات زایمان فعال هستند، تصریح كرد: این امر موجب شده است كه فقط در مراكز تسهیلات زایمانی 125 هزار زایمان طبیعی با كمترین عوارض مرگ و میر در سال 89 انجام شود. به گفته وی، در سال جاری برای همه كاركنان و شاغلان حوزه سلامت افزایش حق جذب قائل شدیم و در مناطق محروم هم حق محرومیت شامل حال كاركنان شده است. وی با تأكید بر این‌كه ماماهایی كه دوره طرح را بگذرانند، در اشتغال اولویت دارند، درباره قرارداد بیمه‌ها با ماماها اذعان كرد: اگر بیمه‌ها به صورت مستقیم با ماماهای دارای دفتر كار قرارداد ببندند، بسیاری از مشكلات هزینه‌ای وام كاهش، میزان زایمان طبیعی افزایش و هزینه‌های دولت كاهش می‌یابد. این موضوع باید در شورای عالی بیمه بررسی شود و ما نیز بارها درخواست كردیم و به تازگی نیز درخواست دیگری فرستاده‌ایم. دكتر مصطفی قانعی، معاون آموزشی وزیر بهداشت و درمان هم در این مراسم گفت: هم‌اكنون دو دانشكده مامایی برای تأسیس دوره مهم مشاوره مامایی مجوز گرفته‌اند و سهمیه PHD بهداشت باروری نیز 50 درصد افزایش یافته است. وی افزود: به علاوه برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای ارتقای علمی كاردان‌های مامایی در كشور انجام شد و ظرفیت 40 درصدی كاردانی به كارشناسی مامایی به همه كشور تعمیم یافت. در این مراسم از سند سیاست ارتقای خدمات مامایی رونمایی و از 136 مامای برگزیده كشور تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha