با توجه به نقش ثابت شده تغذیه برروی تمركز ذهن و افزایش قدرت یادگیری همه ساله در آستانه كنكور سراسری، كارشناسان برای بهبود راندمان كاری مغز، توصیه‌های تغذیه‌ای را برای دانش آموختگان و داوطلبان كنكور ارائه می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر امیر ذبیح‌اللهی در این ‌باره با اشاره به زمان کوتاه باقی مانده به آزمون کنکور سراسری، صرف شکلات‌های کاکائویی و یا مصرف روزانه یک لیوان شیر به همراه خرما را در این ایام برای تسلط براعصاب الزامی برشمرد و افزود: بی خوابی وکم خوابی موجب از هم پاشیدگی سیکل‌های ارتباطی نرون‌ها در مغز و یا تجزیه و تحلیل غلط ذهنی می‌شود و در دراز مدت افزون بر افت كارآیی دستگاه ایمنی بدن و ابتلای فرد به عفونت‌های متعدد ویروسی سبب افت کیفیت حافظه هم می‌شود كه این امر اشتباهات فاحش ذهنی در جلسه آزمون را به همراه دارد.

این متخصص مهمترین راه غلبه بر مشکلات و درمان استرس را برنامه‌ریزی و مدیریت زمان و اعتماد به نفس عنوان كرد و افزود: تغذیه درست و کافی، استفاده از ماهی، سفیده تخم‌مرغ، سبزی‌های تازه و آب میوه در وعده‌های غذایی، هشت ساعت خواب شبانه، پیاده‌روی برای كنكوری‌ها الزامی است.

ذبیح اللهی در ادامه به داوطلبان کنکور سراسری توصیه كرد كه با دسته‌بندی مطالب درسی خود، مطالعه و مرور درس‌های حفظی در صبح هنگام و مطالعه دروس‌ نیازمند تجزیه و تحلیل در هنگام شب و با کد گذاری مطالب درسی و آشنایی با تکنولوژی آموزشی، ماندگاری مطالب را در حافظه بهتر كنند.

به گزارش ایسنا، همچنین رییس انجمن تغذیه ایران به داوطلبان كنكور، مصرف غذاهای آرام‌بخشی چون شیر، ماست، دوغ، سوپ جو، سوپ تره فرنگی و سوپ قارچ را در شب قبل از امتحان توصیه كرد و افزود: رعایت تنوع، تعادل و تناسب تغذیه‌ای در طول سال حایز اهمیت است. داوطلبان كنكور هم ضمن رعایت تنوع غذایی باید از افراط و تفریط در تغذیه شب امتحان پرهیز كنند، پرخوری سبب عدم تمركز در یادگیری و كم خوری هم سبب كاهش توان فكری می‌شود.

وی با بیان این كه داوطلبان باید با خواب به موقع و كافی در طول دوران مطالعه قدرت تمركز ذهنی خود را افزایش دهند، افزود: با خواب مناسب و كافی آمادگی مغز برای درك بهتر مطالب افزایش می‌یابد.

مظهری در ادامه توضیح داد: هورمون‌های بدن از جمله هورمون رشد تحت تاثیر ساعت بیولوژیك بدن از ساعت 8 صبح تا 8 شب دستخوش نوساناتی می‌شود؛ هورمون رشد بازسازی و جایگزینی سلول‌ها و بافت‌های فرسوده مغزی را به همراه دارد و اگر این زمان به طول انجامد هورمون‌های فعال تحت تاثیر ساعت بیولوژیك، ساعت بازسازی و آماده‌سازی خود را از دست می‌دهند.

وی با تاكید بر این كه داوطلبان نباید در ایام آماده‌سازی خود برای كنكور وعده‌ غذایی را حذف كنند، در ادامه گفت: مصرف سه وعده صبحانه، ناهار و شام برای این افراد ضروری است. این در حالیست كه افزون بر سه وعده غذا، كارشناسان تغذیه، گنجاندن دو میان وعده در برنامه غذایی را توصیه می‌كنند.

وی در خصوص ویژگی‌های یك میان وعده مناسب، توضیح داد: عصرانه‌ای با منشاء گیاهی - حیوانی تلفیقی از سبزیجات، میوه‌جات، غلات و حبوبات مناسب‌تر است.

مظهری وجود غذاهای سنتی نظیر نان، پنیر، گردو، كره، عسل، مربا، شیر و گاهی عدسی و یا حلیم‌های خانگی را در وعده صبحانه الزامی برشمرد و افزود:عدم صرف صبحانه در ایام امتحان بازدهی جسمی و فكری را كاهش می‌دهد.

رییس انجمن تغذیه ایران با اظهار تاسف از وجود این باور اشتباه كه خوردن مواد قندی در تامین انرژی مورد نیاز بدن موثر است در ادامه به گرایش خانواده‌ها به خوردن شیرینی‌جات، شربت، شكلات اشاره كرد و اظهارداشت: مواد قندی تصفیه شده نه تنها اثر مفیدی بر كارایی مغز نداشته بلكه با افزایش سطح خونی قند، انسولین خون را افزایش داده و سبب هدایت قند به درون سلول می‌شود كه نتیجه آن احساس خستگی و بی‌حالی برای فرد است.

وی با اعتقاد به این كه در كنار مواد انرژی‌زا، مغز به ویتامین ث هم نیاز دارد، به ایسنا گفت:‌ به همین جهت مصرف سبزیجات و میوه‌جات تازه می‌تواند ضمن تامین ویتامین ث و آنتی اكسیدان بدن، مغز را از آسیب رادیكال‌های آزاد در امان نگهدارد.

مظهری با بیان این كه داوطلبان كنكور در شب قبل از آزمون باید از مصرف غذاهای حجیم، پرروغن و پرنمك بپرهیزند، خاطرنشان كرد: مصرف غذاهایی چون سوسیس،‌ كالباس،‌ پیتزا، سیب‌زمینی سرخ كرده به علت وجود تركیبات مضر و تاثیرگذار برتوان ذهنی توصیه نمی‌شود.

وی افزود: هر چند در دوران پرالتهاب قبل از آزمون فرصت كافی برای رفع كم‌خونی وجود ندارد اما كم خونی و عدم دسترسی مواد معدنی با ارزش نظیر روی، آهن باید با استفاده از گوشت‌های قرمز كبابی یا آب پز رفع شود. همچنین مصرف آبزیان برای تامین امگا 3، ویتامین‌های گروه ب و ید به رفع این كمبودها كمك می‌كند.

وی با بیان این كه خواب عمیق و راحت بازده مغز را افزایش می‌دهد، گفت: داوطلبان كنكور به جای مطالعه در نیمه‌های شب زمان مطالعه دروس را به صبح هنگام تغییر دهند.

وی ادامه داد: انرژی لازم برای فعالیت مغز از طریق مصرف غذاهای مختلف به خصوص حبوبات، غلات كه حاوی قندهای مركب با آزادسازی تدریجی قند هستند بهتر تامین می‌شود تا قند‌های ساده‌ای نظیرنان‌های خامه‌ای، بستنی‌ها و شربت‌ها.

وی گفت: استفاده حد متعارف مغزها و آجیل‌ به خصوص بادام زمینی در افزایش توان مغزی سودمند است.

مظهری با تاكید بر این كه داوطلبان كنكور از مصرف تخم مرغ، جگر وانواع لوبیاها در همه ایام سال غافل نشوند، گفت: سبزیجاتی نظیر برگ نعناع، خون رسانی به مغز را تسهیل می‌كند بنابراین وجود آن در برنامه غذایی افرادی با فعالیت فكری الزامی است.

رییس انجمن تغذیه با توصیه به داوطلبان نسبت به استفاده از شربت زنجبیل در ادامه توضیح داد:این شربت با تاثیر مستقیم برروی غدد فوق كلیوی سبب افزایش مقاومت در برابر تنش‌های عصبی شده و از سوی دیگر با افزایش خون رسانی مغز یادگیری را تقویت می‌كند.

كشاورزمتخصص تغذیه در ادامه با بیان این ب- ‌كمپلكس در كاهش استرس وافزایش شانس موفقیت در آزمون موثر است، گفت: به همراه داشتن تنقلات شیرین نظیرانجیر خشك، خرما،‌ برگه هلو، زرد آلو و همه میوه‌های خشك در جلسه امتحان در افزایش كارآیی مغز سودمند است.

دكتر كشاورز خاطرنشان كرد: مصرف لبنیات فراوان خصوصا ماست و دوغ به همراه شام و همچنین مصرف یك لیوان شیر ولرم كم شیرین قبل از خواب به آرامش فرد در شب قبل از امتحان كمك می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha