سلامت نیوز: مردم مانده حیران میان اظهارات ضد و نقیض مسئولان و فعالان حوزه لبنیات؛ هر روزی نیست كه مسئولان برای كاهش قیمت مواد لبنی ضرب الاجل تعیین نكنند و بلافاصله، تولید كنندگان، هر گونه كاستن از قیمت‌ها را مشروط به كاهش قیمت نهاده‌های تولید كنند. مردم مانده حیران!  

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت :
مردم مانده حیران میان اظهارات ضد و نقیض مسئولان و فعالان حوزه لبنیات؛ هر روزی نیست كه مسئولان برای كاهش قیمت مواد لبنی ضرب الاجل تعیین نكنند و بلافاصله، تولید كنندگان، هر گونه كاستن از قیمت‌ها را مشروط به كاهش قیمت نهاده‌های تولید كنند. مردم مانده حیران. در ادامه این قصه پر غصه روز گذشته نمونه‌ای كامل و تأسف بار از گروكشی مسئولان و فعالان بر سر قیمت مواد لبنی به نمایش درآمد؛ مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی گفت "قیمت لبنیات به محض عرضه شیرخام630 تومانی به اسفند برمی‌گردد" از سوی دیگر اما مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران كشور گفت "قیمت جدید شیر خام 15 روز بعد از توزیع علوفه ارزان اعمال می‌شود". مردم مانده حیران واقعا.

بنا بر این گزارش، مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی گفت: به محض عرضه شیر خام 630 تومانی قیمت لبنیات به اسفند 90 برمی‌گردد.

مجید علیداد در پاسخ به اینكه با توزیع علوفه ارزان قیمت از روز گذشته بین دامداران آیا قیمت لبنیات كه پیش از این قرار شده بود به قیمت سال قبل برگردد، اجرا می‌شود، اظهار داشت: به محض اینكه شیر خام از سوی دامداران به قیمت 630 تومان به صنایع داده شود، قیمت افزایش یافته لبنیات در سال جدید حذف و به قیمت اسفند سال گذشته برمی‌‌گردد.


مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی در پاسخ به اینكه این میزان برگشت قیمت چقدر خواهد بود؟ گفت: شامل افزایش 7 الی 8 درصدی كه در آخر سال سازمان حمایت مجوز داده بود به اضافه میزان افزایشی كه برخی صنایع لبنی خودشان افزایش داده بودند.


پیش از این مدیركل سازمان تعزیرات از برگشت 15 درصدی قیمت لبنیات از دوشنبه هفته جاری خبر داده بود.


علیداد همچنین اضافه كرد: البته چون الزامی برای رعایت قیمت 630 تومانی از سوی دامداران وجود ندارد و نیز به دلیل متغیر بودن قیمت نهاده‌ها و عرضه شیر خام طی سال بهتر است عرضه و تقاضا و رقابت تعیین‌كننده قیمت باشد نه قیمت دستوری.


قیمت جدید شیر خام 15 روز بعد از توزیع علوفه ارزان اعمال می‌شود


از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران كشور گفت: 15 روز بعد از توزیع علوفه كافی و ارزان در كشور قیمت جدید شیر خام اعمال می‌شود.


سعید سلطانی سروستانی در پاسخ به اینكه با توزیع علوفه ارزان قیمت از دیروز قیمت جدید شیر خام لحاظ می‌شود،گفت: 15 روز بعد از اینكه علوفه ارزان قیمت به صورت كافی بین دامداران كل كشور توزیع شد طبق آنالیز، قیمت جدید را اعمال می‌كنیم.


مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران كشور افزود: متوسط نیاز روزانه كشور به جو 17 هزار تن بدون در نظر گرفتن سایر اقلام خوراك دام است و در صورتی كه بین دامداران كل كشور توزیع شود 15 روز بعد از آن تاثیر خود را در شیر تولیدی می‌گذارد.


وی ادامه داد: نظر دامداران تاكید روی قیمت 630 تومانی نیست بلكه هر عددی كه با اعمال قیمت علوفه توزیعی بعد از آنالیز قیمت در بیاید اعمال می‌شود،حتی اگر این قیمت كمتر از عدد 630 تومان باشد.


مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران كشور تاكید كرد: تامین علوفه نباید محدود به چند دامداری و یا در زمان محدود باشد بلكه باید در تمام دامداری‌های كشور و طی سال انجام پذیرد.


بعد از مخالفت رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور با افزایش قیمت شیر خام به 720 تومان و برگزاری جلسات كارشناسی كارگروه تعیین قیمت شیر در وزارت كشور، قرار شد قیمت شیر خام افزایش نیافته و همچنان به قیمت 630 تومان از سوی دامدارن به فروش برسد، در عوض 500 میلیارد تومان یارانه شیر كه سال گذشته حذف شده بود، برای تامین نهاده دامداران به ویژه علوفه استفاده شود،صنایع لبنی نیز قیمت‌های افزایش یافته فرآوری‌های لبنی را به قیمت اسفند 90 برگردانند.


"گرانی‌" توپ سرگردان میان دو وزارتخانه تجارت و كشاورزی


به نظر می‌رسد این ماجرا تنها در شیر و مواد لبنی خلاصه نمی‌شود، این روزها گرانی گوشت قرمز، مرغ، شیر و لبنیات، میوه‌جات و سبزی‌جات، انواع مواد غذایی و... نقل محافل گوناگون شده و مورد انتقاد همه گروه‌های جامعه اعم از راننده تاكسی و كسبه تا رسانه‌ ملی، نمایندگان مجلس، امام جمعه موقت تهران، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و... قرار گرفته و این سوال را برای افكار عمومی باقی گذاشته كه مقصر این روند افزایشی قیمت‌ها در كدام بخش است؟


آیا ریشه این گرانی‌ها را باید در وزارت جهاد كشاورزی به عنوان متولی تولید جستجو كرد یا در مجموعه بازرگانی و تجارت كه مسئول تنظیم بازار، بازار رسانی و قیمت‌گذاری است؟


از نیمه دوم سال گذشته قیمت بسیاری از محصولات كشاورزی و دامی روند صعودی به خود گرفته؛ به‌طوری كه علاوه بر نارضایتی در بازار مصرف، تولیدكنندگان هم از افزایش هزینه‌های تولید و مقرون به صرفه نبودن تولیداتشان گلایه داشته و حتی برای ادامه تولید با هزینه‌های گران مردد شده‌اند.
در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه‌های بخش تولید، نرخ بسیاری از نهاده‌های تولیدی محصولات كشاورزی و دامی اعم از سم، كود، بذر، حمل و نقل، آب، برق، سوخت، خوراك دام و طیور و... افزایش یافته و درحالیكه قرار بوده 20 درصد از درآمد حاصل از اجرای این طرح به تولید اختصاص یابد، تولیدكنندگان انتقاد دارند كه علیرغم افزایش هزینه‌های تولید، ریالی به‌عنوان یارانه و حمایت از كشاورزی و دامپروری به‌عنوان محور توسعه اقتصاد كشور، پرداخت نشده است لذا مسئولان نباید انتظار كاهش قیمت‌ها را در این شرایط از تولیدكنندگان داشته باشند.


البته به اعتقاد آنها علیرغم افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت فروش محصولات در بازار مصرف، فاصله بسیاری با قیمت خرید از تولیدكننده دارد كه در این میان می‌توان گفت واسطه‌ها به عنوان زخم كهنه بخش كشاورزی، سنگینی‌ سایه‌اشان بر تولید عادی شده و پابه‌پای تولیدكننده در این بخش نقش گسترده‌ای دارند.
هرچند افزایش بی‌رویه نرخ علوفه عامل گرانی گوشت قرمز، شیرخام و لبنیات به عنوان محصولات استراتژیك كشور بوده است، اما واسطه‌ها همچنان نقش خود را به خوبی ایفا كرده و ذره‌ای از سود بی‌زحمتشان كاسته‌ نشده به طوریكه گوشت قرمز گوسفندی كه باید 17 هزار تومان در اختیار مصرف‌كننده قرار گیرد به حدود 25 هزار تومان تبدیل می‌شود.


یا تخم‌مرغ كه پس از گذر از دوره بحران و رسیدن قیمتش به شانه‌ای 9 هزار تومان، اكنون كه به نصف قیمت تمام شده خود رسیده و شانه‌ای 2700 تومان از تولیدكننده خریده می‌شود، به دلیل سیستم پررنگ واسطه‌ای در این بخش - كه سالهاست از آن رنج می‌برد - شانه‌ای 6000 تومان در اختیار مصرف‌كننده قرار می‌گیرد.


اما افزایش قیمت خوراك دام و طیور كه این روزها نه تنها معضلی برای تولیدكننده شده، بلكه مصرف‌كنندگان هم از آن بی‌اطلاع نمانده و می‌دانند كه كمبود میزان و افزایش قیمت علوفه عامل گرانی شیر، لبنیات، گوشت قرمز و مرغ عنوان می‌شود اما كوتاهی كاهش عرضه علوفه را در كدام بخش باید جست‌‌وجو كرد؟


درحالی كه وزارت جهاد كشاورزی به عنوان متولی تولید و تامین‌كننده علوفه حجیم و خشبی، تاكید دارد این محصولات (كاه، یونجه، شبدر و...) به میزان كافی تولید شده و هیچ مشكلی ندارد و افزایش قیمت علوفه ناشی از كوتاهی شركت پشتیبانی امور دام در واردات مورد نیاز جو است؛ این شركت (كه البته انتقالش به مجموعه وزارت تجارت به عنوان حامی دامپروری هنوز برای مرغداران و دامداران هضم نشده است) معتقد است كه افزایش نرخ علوفه به دلیل سرمازدگی و كمبود علوفه حجیم بوده كه قابلیت واردات را ندارد و برخلاف نظر وزارت كشاورزی، تاكید دارد جو به اندازه كافی وارد و ذخیره شده است.


البته مدیرعامل این شركت هیچ‌گاه میزان ذخیره‌سازی محصولات را عنوان نمی‌كند و این رقم‌ها را سری می‌داند؛ صدرالله دولت بارها در پاسخ به خبرنگار كشاورزی ایسنا مبنی بر میزان ذخیره‌سازی علوفه، گوشت قرمز و گوشت مرغ برای تنظیم بازار می‌گوید" به اندازه نیاز بازار ذخیره داریم و هیچ كمبود و كسری نیست. از سوی دیگر این ارقام قابل ذكر نیست؛ مگر دیگران می‌دانند شما چند كیسه برنج یا چند كیلو گوشت و مرغ در فریزر منزل‌تان دارید؟!"


سالانه پنج میلیون تن جو مورد نیاز صنعت دامپروری كشورمان است كه حدود سه میلیون تن آن در داخل تامین می‌شود و باید دو میلیون تن جو توسط شركت پشتیبانی امور دام وارد شود كه طبق آمار گمرك تنها یك میلیون و 131 هزار تن جو وارد شد و كمبود چشمگیر آن، قطعا مزید بر افزایش قیمت این محصول در بازار دامداران شده است.


از سوی دیگر گلایه دامداران و مرغداران از شركت پشتیبانی امور دام این است كه چرا این شركت پس از انتقالش از وزارت كشاورزی به وزارت تجارت، به جای عمل كردن وظیفه ذاتی خود یعنی پشتیبانی از تولیدات دامی چرا مرتبا برای واردات برنامه‌ریزی می‌كند و درحالیكه تولیدكنندگان انتظار تامین نهاده‌های تولید را از این شركت دارند، مسئولان این نهاد سناریو واردات را می‌نویسند؟


همچنین در تولید گوشت مرغ كه 75 درصد نهاده‌های مورد نیاز آن باید از طریق واردات تامین شود، به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران به دلیل عدم تامین به موقع نهاده‌ها و خالی شدن یكباره انبارها، با چالش كمبود و افزایش شدید قیمت مواجه شده‌ایم كه در این میان مرغداران از وزارت تجارت خواستار تامین نهاده ارزان برای كاهش قیمت گوشت مرغ شده‌ا‌ند و همچنین به مسئولان بازرگانی نسبت به تامین خوراك طیور برای افزایش تولید و جوجه‌ریزی ماه رمضان هشدار داده‌ و خواستار تدبیری عاجل شده‌اند چراكه با نزدیك شدن به ایام ماه رمضان تولیدكنندگان برای پاسخگویی به بازار مصرف باید افزایش تولید داشته باشند اما اكنون از تامین خوراك طیور خود اطمینان نداشته كه با این دغدغه نمی‌توان تولید را افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha