رییس انجمن پزشكان كودكان ایران با بیان این كه مهمترین علت ریفلاكس، فیزیولوژیك است و پس از یك تا دو ماه خود به خود بهبود می‌یابد، گفت: طولانی شدن ریفلاكس نشانه ابتلای كودك به آلرژی است.

سلامت نیوز :  دكتر غلامرضا خاتمی در گفت وگو با (ایسنا)، با اشاره به این كه «ریفلاكس مری» شایع‌ترین بیماری گوارشی در كودكان است،‌ عنوان كرد: تقریبا كودكی نیست كه به علت ریفلاكس به متخصص كودكان مراجعه نكند.

وی ضمن انتقاد از عملكرد پزشكان در درمان ریفلاكس گفت: اقدامات درمانی بسیاری هم بر روی بیمار انجام می‌شود كه باید گفت درصد بالایی از آنها غیرضروری است. پزشكان اقدام به تجویز داروهای بسیاری می‌كنند بدون آن كه تاثیری در روند بهبودی كودك داشته باشد. با تجویز داروهای نابجا شاید مشكلات تازه‌ای هم بر عارضه فعلی افزوده شود.این فوق تخصص گوارش كودكان با بیان این كه معمولا ریفلاكس فیزیولوژیك كه در اكثر كودكان اتفاق می‌افتد خود به خود درمان می‌شود، اظهار كرد: البته بهبود آن یك تا دو ماه به طول می‌انجامد كه با آموزش و دستوراتی كه به مادر داده می‌شود، كودك به تدریج بهتر می‌شود.

خاتمی ادامه داد: انتهای مری كه به معده می‌پیوندد،‌ دچار اختلال می‌شود و اجازه نمی‌دهد غذا از مری به راحتی در معده تخلیه شود، به همین خاطر به سمت مری باز می‌گردد كه معمولا همراه آن ترشحات اسیدی معده نیز وارد مری شده و باعث بروز التهاب در مری می‌شود.این فوق تخصص گوارش كودكان با اشاره به این كه اگر به موقع به این مشكل رسیدگی نشود ممكن است تنگی مری ایجاد شود، اظهار كرد: گاهی اختلالات فیزیولویك ممكن است به علت ابتلا به آلرژی ادامه پیدا كند. همان گونه كه كودكان آلرژیك زمانی كه سرما می‌خورند، سرفه‌شان ادامه پیدا می‌كند به ریفلاكس هم كه مبتلا باشند ناراحتی‌شان ادامه پیدا می‌كند. بنابراین طولانی شدن مدت زمان بیماری، پزشك را به سمت این تشخیص هدایت می‌كند كه كودك دچار آلرژی است.

خاتمی درباره نقش تغذیه در بهبود این عارضه عنوان كرد: مادر باید پس از شیر دادن، نوزاد را به مدت 10 دقیقه به صورت قائم نگه دارد و سعی نكند به زور به كودك غذا بدهد.رییس انجمن پزشكان كودكان ایران بارزترین علامت بروز ریفلاكس را «استفراغ» دانست و گفت: البته تشخیص بیماری برعهده پزشك است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha