رییس هفته سلامت گوارش گفت: حدود 20 درصد از ایرانی‌ها هفته‌ای یكبار ترش می‌كنند و این عارضه بر كیفیت زندگی آنان تاثیر منفی می‌گذارد.

سلامت نیوز :  دكتر رضا ملك‌زاده در نشست خبری كه به مناسبت هفته سلامت گوارش برگزار شد با بیان این كه ترش كردن در ایران بیماری بسیار شایعی است، افزود: برای درمان این بیماری، داروی امپرازول به عنوان یكی از پرمصرف‌ترین داروها تجویز می‌شود و بیمار حتی می‌تواند تا 20 سال از این دارو مصرف كند.

وی تاكید كرد: سرطان‌های ناشی از ترش كردن در حال افزایش است اما ترش كردن افراد نباید باعث نگرانی آنان شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به پرخوری ایرانیان اظهار كرد: 65 تا 70 درصد مردم ایران بیش از نیاز خود غذا می‌خورند و این عادت غلط در روستاها و مناطق محروم نیز دیده می‌شود. از سوی دیگر یكی از دلایل ترش كردن مصرف زیاد چای است.

ملك‌زاده با اشاره به بیماری یبوست گفت: یكی از بیماری‌های گوارشی كه مردم ایران به ویژه در شهرها از آن شكایت می‌كنند، یبوست است. بر اساس بررسی‌های انجام شده در مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی تهران، 50 درصد از افرادی كه اظهارمی‌كنند یبوست دارند به این بیماری مبتلا نیستند چرا كه حتی اگر فردی هفته‌ای سه بار نیز اجابت مزاج كند دچار یبوست نشده است.ملك‌زاده با اشاره به هفته سلامت گوارش اظهار كرد: در سال جاری هفته سلامت گوارش مربوط به علایم شایع بیماری‌های گوارشی است.

در ادامه این نشست دكتر ناصر دریانی فوق تخصص گوارش اظهار كرد: ریفلاكس باعث ترش كردن افراد می‌شود و همیشه ناشی از اسید معده نیست بلكه قلیا و باز نیز ممكن است موجب ابتلای فرد به این بیماری شود.وی با بیان اینكه ریفلاكس عارضه گوارشی شایعی محسوب می‌شود، گفت: اولین اقدام برای درمان این بیماری تغییر شیوه زندگی است به عنوان نمونه مبتلایان به این بیماری نباید پس از صرف غذا دراز بكشند بلكه باید پس از گذشت دو ساعت از غذا خوردن این كار را انجام دهند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به تاثیر چاقی برافزایش ریفلاكس اظهار كرد: چاقی ریفلاكس را تشدید می‌كند بنابراین به مردان چاق توصیه می‌كنیم كه كمربند خود را سفت نبندند و از زنان چاق نیز می‌خواهیم كه گن نپوشند.وی درباره دیگر عوامل موثر بر تشدید ریفلاكس گفت: مصرف غذای پرچرب، سس گوجه‌فرنگی، ترشی، پرتقال، سركه، خیارشور، غذاهای فوری، پیازخام و حتی گوجه‌فرنگی می‌تواند موجب تشدید این بیماری شود.

دریانی افزود: بسیاری از داروها مانند مسكن‌ها، داروهای مربوط به درمان فشارخون، نارسایی قلبی و آرام‌بخش‌ها در ابتلاء به یبوست نقش دارند از سوی دیگر شایع‌ترین عارضه گوارشی دیابت، یبوست است چون به مرور زمان بر اثر ابتلا به دیابت اعصاب روده آسیب می‌بینند. كم‌كاری تیروئید نیز در ابتلا به یبوست نقش دارند.وی افزود: اگر افراد بالای پنج سال بدون آنكه شیوه زندگی‌شان تغییر كرده باشد دچار یبوست شوند، یبوست می‌تواند علامت هشداردهنده‌ای از ابتلای آنان به بیماری‌های گوارشی باشد.دریانی تاكید كرد: مبتلایان به یبوست از سرویس‌های بهداشتی عمومی برای اجابت مزاج استفاده نكنند چون در این شرایط آرامش كافی برای این كار ندارند و در این زمینه با مشكل مواجه می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش در ادامه درباره راههای كاهش احتمال ابتلاء به یبوست اظهار كرد: مصرف دو لیوان آب به صورت ناشتا، خوردن میوه‌ها با پوست از جمله سیب باعث كاهش احتمال ابتلای فرد به یبوست می‌شود علاوه بر آن مبتلایان به یبوست نان سفید و چربی كمتر مصرف كنند. از سوی دیگر گفته می‌شود پنیر، موز، برنج و سیب‌زمینی یبوست برخی افراد را تشدید می‌كند.دریانی درباره رابطه مصرف برخی مكمل‌های غذایی با ابتلا به یبوست اظهار كرد: مصرف كلسیم و آهن ممكن است موجب ابتلاء به یبوست شود.

وی با اشاره به مبتلایان به بیماری سندرم روده تحریك‌پذیر اظهار كرد: معمولا مبتلایان به این بیماری بیشتر دچار میگرن و سردردهای عصبی می‌شوند و احساس خستگی و كوفتگی دارند علاوه بر آن آنان معمولا به ارولوژیست مراجعه و اظهار می‌كنند كه احساس دفع شدن ادرار به صورت قطره قطره را دارند از سوی دیگر در زنان مبتلا به سندرم روده تحریك‌پذیر زمان مقاربت و قاعدگی درد بیشتری دارند.دریانی با بیان اینكه بیشتر مبتلایان به این سندرم تحریك‌پذیر دچار استرس و اضطراب هستند، گفت: كاهش استرس باعث كاهش علامت این بیماری می‌شود بنابراین معمولا مبتلایان به این بیماری به روانشناسان ارجاع داده می‌شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha