سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 47998
سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ با تأکید بر این که دولت به‌ویژه وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی باید جایگاه خود را در کنترل واردات محصولات آرایشی و بهداشتی مشخص کنند، گفت: قاچاق این‌گونه محصولات به‌علت نبود ساختار نظارتی مناسب و تولید انبوه فاقد کیفیت مناسب است، از این‌رو استفاده از این‌گونه محصولات تبعات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.
حسن تأمینی‌لیچایی در گفت‌وگو با خانه ملت٬ با انتقاد از واردات بی‌رویه مواد آرایشی و بهداشتی به‌صورت رسمی و غیررسمی، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در چند سال اخیر گرایش خانم‌های ایرانی به مواد آرایشی و بهداشتی افزایش چشمگیری داشته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قاچاق گسترده محصولات آرایشی و بهداشتی به‌داخل کشور، گفت: قاچاق این‌گونه محصولات تمام بخش‌های کشور از جمله اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی را تحت شعاع قرار داده است.

سخنگوی فراکسیون سلامت مجلس هشتم٬ درباره تبعات استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و بی‌کیفیت، توضیح داد: واردات قاچاق این‌گونه محصولات به‌علت نبود ساختار نظارتی مناسب و تولید انبوه فاقد کیفیت مناسب است، از این‌رو استفاده از این‌گونه محصولات تبعات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.

وی بر لزوم نظارت بیشتر در واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون طرحی به نام سامانه نظارت بر محصولات آرایشی و بهداشتی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی اجرایی شده است که می‌تواند حوزه نظارتی دستگاه اجرایی را تقویت بخشد.

این نماینده مجلس هشتم٬ ادامه داد: این سامانه سیستمی است که کالا را به‌وسیله برچسب الکترونیک از بدو ورود به کشور تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد، پایش و نظارت می‌کند٬ از این‌رو مسئولان باید برای کنترل محصولات قاچاق چاره‌ای بی‌اندیشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم٬ با تأکید بر این که دولت به‌ویژه وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی باید جایگاه خود را در کنترل واردات محصولات آرایشی و بهداشتی مشخص کنند، یاد‌آور شد: هم‌اکنون متولی نظارت و کنترل این‌گونه محصولات تعیین نشده است٬ از این رو اگر دولت برای کنترل بازار لوازم آرایشی و بهداشتی مصمم است باید برای این موضوع برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهد.

هم‌اکنون واردات قانونی لوازم آرایشی بهداشتی به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار است که تولیدات داخل برای نیاز ۱۰ درصد هم جوابگو نیست و حداقل ۸۰۰ میلیون دلار از نیاز کشور به طور  قاچاق تأمین می‌شود.

چندی پیش وزارت بهداشت اعلام کرد که وجود آلودگی به سرب و جیوه در مواد آرایشی و بهداشتی غیر مجاز موجب بروز صدمات جدی به سلامت مصرف کنندگان این لوازم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha