سلامت نیوز: شهرداری تهران قصد دارد در نقاط پرتجمع بی‌خانمان‌ها پایگاه‌هایی برای جمع‌آوری آنها تاسیس كند. گشت‌های شهرداری در طول سال به جمع‌آوری متكدیان و بی‌خانمان‌ها و انتقال آنها به گرمخانه‌ها و سامانسراها می‌پردازند اما به گفته معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران، برخی نقاط به دلیل تجمع زیاد این افراد نیاز به مراقبت دایمی دارند. در شرایطی كه برخی افراد بی‌خانمان تمایلی به مراجعه به گرمخانه‌ها ندارند، به نظر می‌رسد تمركز این‌گونه طرح‌ها در مكان‌های مشخص، بی‌خانمان‌ها و به‌خصوص متكدیان را به سمت مناطق دیگری بكشاند. گرچه كارآیی این طرح با تردیدهایی روبه‌روست، شهرداری در حال حاضر با تعیین هشت مكان پرتجمع دست به كار اجرای طرح شده است.
هشت نقطه پرتجمع بی‌خانمان‌ها برای ایجاد پایگاه‌های خدمات اجتماعی دایمی شامل چهارپایانه تهران، پارك المهدی، میدان تجریش، محدوده بهشت‌زهرا و منطقه‌20 در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری است كه میزان تجمع متكدیان و بی‌خانمان‌ها در آنها بالاست و برای ساخت پایگاه‌های دایمی شهرداری در نظر گرفته شده‌اند. به گفته رضا جاگیری، معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران این افراد بعد از شناسایی توسط این پایگاه‌ها كه كارشناسان بهزیستی و مددكاران در آن مستقر هستند، به محل‌های مناسبی مثل بهزیستی، كمیته امداد، كمپ‌های درمان اعتیاد یا خانواده‌هایشان ارجاع داده می‌شوند. به گفته این مسوول سه‌هزار نفر نیز در طرح ضربتی استقبال از بهار جمع‌آوری شده بودند كه تعدادی از آنها به بهزیستی و كمیته امداد منتقل شدند و تعدادی در سامانسراها و گرمخانه‌های شهرداری سكونت دارند.

تاسیس گرمخانه بانوان
جاگیری در بهمن‌ماه سال گذشته از افزایش تعداد زنان بی‌خانمان خبر داده و گفته بود: «تناسب آماری بین مردان و زنان بی‌خانمان در حال تغییر است و از مجموع افراد بی‌سرپرست جمع‌آوری‌‌شده در شهر تهران با بررسی آماری متوجه ‌می‌شویم كه موضوع بی‌خانمانی در زنان در حال افزایش است.» به گزارش ایلنا، جاگیری، دلیل بی‌خانمان‌شدن زنان را عمدتا اعتیاد دانسته و گفته بود: «این افراد با ابتلا به اعتیاد از خانواده طرد ‌می‌شوند زیرا خانواده توانایی نگهداری این افراد را ندارد. زنان معتاد به‌ویژه در هنگامی كه این اعتیاد به مواد صنعتی است رفتارهای عجیب و غریبی از خود بروز ‌می‌دهند كه قابل تحمل توسط خانواده نیست.» طبق گفته‌های او روزانه پنج تا 10 زن بی‌خانمان در تهران جمع‌آوری می‌شوند اما هنوز گرمخانه‌ای مخصوص آنها وجود ندارد.

جاگیری، درباره وعده افزایش تعداد گشت‌ها و گرمخانه‌ها و ایجاد گرمخانه مخصوص زنان تا پایان سال 90 كه در بهمن‌ماه گذشته مطرح كرده بود به «شرق» می‌گوید: «برای تاسیس گرمخانه بانوان دو مكان در نظر گرفته شده تا بعد از مطالعات كارشناسی مكان مناسب از بین آنها انتخاب شود. به خاطر حساسیت‌هایی كه در رابطه با بانوان بی‌خانمان است هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده؛ هم به دلیل اینكه ساكنین محله‌ها با تاسیس گرمخانه دچار نگرانی نشوند و هم خود خانم‌های ساكن در گرمخانه برای رفت و آمدهایشان به مشكل برنخورند این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد. در حال حاضر زنان بی‌خانمان به گرمخانه لویزان منتقل می‌شوند. در مجموع سه گرمخانه در مناطق 16، 21 و 13 آماده بهره‌برداری است كه به دلیل گرمای هوا و كم بودن تعداد مراجعات، شهرداری عجله‌ای برای راه‌اندازی آنها ندارد. تعداد گشت‌های شهرداری برای جمع‌آوری بی‌خانمان‌ها نیز در ماه‌های گذشته از 30 به 40واحد در شبانه‌روز افزایش پیدا كرده است.»

تعداد متكدیان تهران شناور است
آمار رسمی جامعی از بی‌خانمان‌ها و متكدیان به جز آنچه شهرداری هرازگاهی از تعداد افراد جمع‌آوری شده منتشر كرده است در دست نیست. جاگیری، دلیل این موضوع را شناوربودن تعداد بی‌خانمان‌ها در تهران در فصل‌های مختلف می‌داند. به گفته او بین 70 تا 75‌درصد بی‌خانمان‌ها را معتادان پر خطر تشكیل ‌می‌دهند كه این افراد به اردوگاه‌ و كمپ اجباری اعزام ‌می‌شوند تا خدمات ترك اعتیاد در مورد آنها انجام شود.

به نوشته جام‌جم در 26بهمن گذشته مطابق تحقیقات دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، حداقل 40‌درصد از متكدیان در شهر تهران معتاد هستند و 99‌درصد متكدیان پایتخت نیز از جمله مهاجران هستند. از بین همین مهاجران متكدی پایتخت نیز، 18‌درصد آنها افغان هستند و 62‌درصد از این مهاجران متكدی هم از شهرستان‌ها به سوی تهران آمده‌اند. همچنین آمار مدیركل آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران در سال 85 نشان می‌دهد 21‌درصد از این‌ افراد دارای سابقه كیفری بوده‌اند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha