چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 48064

پژوهش‌ها نشان می‌دهد پلاستیک بیش از سه قرن بدون اینکه تجزیه شود در زمین باقی می‌ماند اما وقتی شروع به تجزیه کرد از خود سمومی را دفع می‌کند که برای محیط‌زیست مضر است.

سلامت نیوز: پژوهش‌ها نشان می‌دهد پلاستیک بیش از سه قرن بدون اینکه تجزیه شود در زمین باقی می‌ماند اما وقتی شروع به تجزیه کرد از خود سمومی را دفع می‌کند که برای محیط‌زیست مضر است.

سپیده یاسینیان: دقیقا نمی‌دانم اگر بی‌این‌همه شعر فارسی که صحبت از طبیعت می‌کند بزرگ شده بودیم چه بلایی به سر محیط خود می‌آوردیم. ما انسان‌ها از حرف‌های مهم و ارزشمندی مانند آزادی، کشور، پرچم و غیرت سخن می‌گوییم اما آیا وفا داریم به آنچه که می‌اندیشیم و به زبان می‌آوریم؟ و واقعا آنچه که می‌کنیم این روزها حیرت‌آور است. اگرچه در بعضی موارد اجتماع و محیط‌زیست ما مهربان نیست اما همه می‌دانیم که ما هم به درستی با این زمین که سخاوتمندانه می‌بخشد رفتار نکرده‌ایم. دلم می‌خواست شما هم عکس‌هایی را که مرا به نوشتن این مطلب وا داشت می‌دیدید. واقعا ناآگاهانه دست به تخریب دنیا زده‌ایم؛ دنیایی که یادگار اجدادمان و میراث آیندگان‌مان است. کاش می‌دانستیم که چه می‌کنیم. فیلم نارنجی‌پوش را دیده‌اید؟ پیشنهاد می‌کنم ببینید موضوع آن ترکیبی است از آنچه که اجتماع بر سر ما می‌آورد و‌ تر و خشک را می‌سوزاند و آنچه که ما بر سر اطراف‌مان وارد می‌کنیم. ولی آنچه می‌خواهم بگویم مربوط به زباله‌‌های پلاستیکی است.

شاید بگویید آنقدر مشکلات بر سرمان آوار شده است که به این چیزها نمی‌توانیم فکر کنیم. اما بدانیم که خود کرده را تدبیر نیست. اگر رحم کنیم به ما هم رحم می‌شود. این قانون دنیاست. وقتی قرار است این حرف‌ها را بزنم احساس می‌کنم صدایم به کسی نمی‌رسد. ما را از درون خویش غافل کردند انگار کسی به فکر ماهی‌ها نیست که لباس‌های پلاستیکی تن می‌کنند و جان می‌دهند. سهراب بیا که آب را گل کردند. به کودکان می‌آموزیم که اگر قوانین رانندگی را رعایت نکنند جانشان به خطر می‌افتد. اما آیا خودمان به قوانین زمین احترام می‌گذاریم.
 زمین و هوا در محاصره پلاستیک
همه‌چیز از سال ۱۹۳۰ آغاز شد درست زمانی که تجاری‌سازی پلاستیک مد شد. امروزه کیسه‌های پلاستیکی مانند سرطان در همه‌جا پخش می‌شوند. باید باور کنیم که پلاستیک سرطان محیط‌زیست است. این فقط زمین نیست که پر از پلاستیک شده است بلکه روی شاخ و برگ درختان، دریاها، رودخانه‌ها نیز پلاستیک دیده می‌شوند. اغلب جانوران دریایی پس از بلعیدن کیسه‌های پلاستیکی در اثر اشتباه‌گرفتن آنها با غذا جان می‌دهند.
کمتر از یک‌درصد از کیسه‌های پلاستیکی به چرخه طبیعت باز می‌گردند. جالب است بدانید هزینه تنها یک تن بازیافت کیسه‌های پلاستیکی ۴۰۰ دلار است در حالی که فروش آن در بازار برابر با ۳۲ دلار و این یعنی مصرف، نابودی، فاجعه.
سالانه مقادیر زیادی پلاستیک توسط کشتی‌ها در اقیانوس‌ها رها می‌شود. اگر تنها به‌جای کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم هفته‌ای شش پلاستیک را از محیط‌زیست کم می‌کنیم و مصرف هر نفر در ماه معادل ۲۴ پلاستیک می‌شود. کشور ایرلند با در دست‌گرفتن رهبری اروپا درخصوص قراردادن مالیات بر کیسه‌های پلاستیکی موفق به کاهش مصرف این محصول به ۹۰ درصد شده است. در سال ۲۰۰۵ میلادی کشور روآندا به صف ممنوع‌کنندگان مصرف کیسه‌های پلاستیکی پیوست همینطور بنگلادش.  
چین با اعلام ممنوعیت استفاده از کیسه‌های رایگان پلاستیکی موفق به ذخیره ۳۷ میلیون بشکه نفت در سال شده است که این امر موجب کاهش وابستگی کشورها به نفت خواهد بود. همیشه برای رسیدن دیر می‌شود. انسان واقعا برای زمین و محیط‌زیست خود چه کرده است. فقط تولید و مصرف برای ادامه بقا کافی نیست. هنوز از عمر زمین شش میلیارد سال باقی است. آنرا نابود نکنیم. بشریت اکنون دوران کودکی را پشت‌سر می‌گذارد و زندگی باشکوهی را پیش روی دارد، با تخریب محیط‌زیست، نسل خویش و باقی موجودات را منقرض نکنیم.

منبع: فرهیختگان
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha