چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
سلامت نیوز: روزانه در جهان ۷ هزار نفر به ویروس ایدز آلوده می‌شوند که ۹۷ درصد آنان در کشورهای در حال توسعه، کشورهای با درآمد پایین و متوسط هستند

مرزنشینان ما همواره با مردمان آن‌سوی مرزها به داد و ستد می‌پردازند. در برخی مرزها به‌صورت قاچاقی و در برخی دیگر از مرزها با گذرنامه معتبر و تسهیلاتی که به‌طور عمده برای مرزنشینان در نظر گرفته شده است به‌صورت آزاد به مبادله کالا می‌پردازند. اینگونه داد و ستد‌ها همیشه اقتصادی نبوده بلکه برای ساکنان دوسوی مرز می‌تواند موجبات تولید مشکلاتی شود. یک نمونه از این دست از مشکلات می‌تواند حتی ایدز باشد.

مراودات اقتصادی به‌ویژه اقتصاد چمدانی مرزنشینان ایران با عراق به‌خصوص با سرزمین کردستان عراق روز به روز در حال افزایش است. حالا همین مساله را در کنار آمار افراد آلوده مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در اقلیم کردستان عراق که از دو مورد در سال ۲۰۰۸ به ۱۰۷ مورد در سال ۲۰۱۱ رسیده است، قرار دهید و ببینید چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد. وب‌سایت هفته‌نامه نقاش وزارت سلامت اقلیم کردستان این افزایش بیش از ۵۰ برابری افراد آلوده به ویروس بیماری ایدز را به افراد خارجی جویای کار در اقلیم کردستان منتسب می‌کند و از قول یک متخصص بهداشت می‌نویسد تعداد افراد آلوده به ایدز بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام‌شده است. حالا همه همسایه‌هایی که با ما مرز آبی و خاکی دارند را در ذهن خود مجسم کنید. عراق یکی از این کشورهاست، پاکستان کشور دیگر است و البته جمهوری آذربایجان. ایدز در این کشورها بیداد می‌کند و ما در میان همین کشورها محصور شده‌ایم.
براساس آماری که دفتر ایدز سازمان ملل متحد و همچنین سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده‌اند روزانه در جهان هفت هزار نفر به ویروس ایدز آلوده می‌شوند که ۹۷ درصد آنان مربوط به کشورهای در حال توسعه، کشورهای با درآمد پایین و متوسط هستند. همسایه‌های ما همانند خود ما کشورهای در حال توسعه هستند، البته برخی از همین کشورها درآمدی پایین و متوسط دارند.  در آمار دفتر ایدز سازمان ملل متحد و همچنین سازمان جهانی بهداشت آمده است از این هفت هزار نفر هزار مورد جدید آلودگی به ویروس ایدز و هزار مورد مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال بوده و ۵۱ درصد این مبتلایان را زنان و ۴۱ درصد   را افراد ۱۵ تا ۲۴ سال تشکیل می‌دهند.
در کشورمان اما رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اعلام اینکه سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز اچ‌آی‌وی در حال افزایش است، می‌گوید زنان به‌عنوان یک گروه در معرض خطر باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.  عباس صداقت البته در زمینه وضعیت ایدز در ایران چنین ادامه می‌دهد که سیمای اپیدمی ایدز در ایران مربوط به مصرف‌کنندگان مواد مخدر به‌ویژه مصرف‌کنندگان تزریقی است که با اجرای برنامه‌های کاهش آسیب در کشور توانسته‌ایم شیوع اچ‌آی‌وی را در این گروه پرخطر در حدود ۱۵ درصد نگه داریم که این سکون در شیوع اچ‌آی‌وی بیانگر موفق بودن ایران در اجرای برنامه‌های کاهش آسیب است. وی اظهار داشت: آمارهای جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نشان می‌دهد تعداد موارد جدید ابتلا به اچ‌آی‌وی رو به کاهش است ولی سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز بیماری در حال افزایش است، به‌گونه‌ای که در سال ۸۹، ۳۲۹ مورد ثبت شده ابتلا به اچ‌آی‌وی از طریق ارتباط جنسی محافظت‌نشده در کشور داشته‌ایم، که این امر نشان‌دهنده خطر آغاز موج سوم بیماری ایدز در کشور است. بنابراین توجه به الگوی انتقال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در زمینه وضعیت ابتلای زنان و کودکان گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه تعداد موارد ابتلا به بیماری اچ‌آی‌وی روند کاهشی را نشان می‌دهد، با این حال سهم زنان در ابتلا به بیماری رو به افزایش است و زنان به‌عنوان یک گروه در معرض خطر باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
وی افزود: بررسی روند کودکان مبتلای متولدشده از مادران مبتلا به بیماری اچ‌آی‌وی نشان می‌دهد تعداد موارد، از حدود ۱۴ مورد ابتلا به ۳۸ مورد در سال ۸۹ رسیده است. صداقت ادامه داد: براساس تخمین‌های علمی انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۱ حدود ۹۳ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور داشته باشیم که با توجه به آمار بیش از ۲۰ هزار نفر شناسایی‌شده در کشور، تخمین زده می‌شود حدود ۷۰ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که هیچ‌گونه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی را دریافت نمی‌کنند. وی درخصوص سومین برنامه استراتژیک کشوری ایدز در کشور نیز گفت: این برنامه پس از تصویب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیات دولت رسیده است.
 صداقت تصریح کرد: این برنامه بر الگوی جدید انتقال اچ‌آی‌وی ایدز مانند انتقال از طریق ارتباطات جنسی به‌ویژه ارتباطات جنسی در سوء مصرف‌کنندگان مواد روانگردان، توجه ویژه به زنان آسیب‌پذیر و جوانان و نوجوانان و توجه به تغییر الگوی انتقال بیماری تاکید ویژه دارد و همچنین در این برنامه همچنان بر لزوم توجه به برنامه‌های کاهش آسیب و ادامه این برنامه‌ها در مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر تاکید شده است.
چندی پیش مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد تغییر الگوی انتقال از اعتیاد تزریقی به ارتباطات جنسی محافظت‌نشده و افزایش روند شیوع اچ‌آی‌وی از طریق استفاده از وسایل مشترک تزریق در مصرف مواد مخدر دو عامل تهدیدکننده شیوع ایدز در کشور به شمار می‌رود. اما به نظر می‌رسد عامل سوم و البته مهم‌تری هم هست که کمترین توجه را به خود دارد و آن افزایش شمار ایدزی‌ها از راه مرزهای گسترده کشور است. این مهم باید جدی گرفته شود. با آموزش و اعمال مکانیسم کنترل شدید بر مرزنشینان می‌شود حداقل مانع از گسترش آن در جامعه شد.

 منبع: فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha