«دكتر موسی‌خانی» متخصص آزمایشگاه «مبناء» كه فعالیتش را روی شیر متمركز كرده،می‌گوید: «برخی كارخانه‌ها گرفتار تقلب می‌شوند. مثلا برخی اوقات دامداران آنتی‌بیوتیك به دام می‌دهند و همین مسئله برای مصرف كنندگان محصولات لبنی مشكل ایجاد می‌كند.» او اعتقاد دارد مسئله آنتی بیوتیك‌ها از مسئله استفاده وایتكس مهم‌تر است.

سلامت نیوز: تهران امروز نوشت:  دیروز در گزارشی به مسئله شیر و استفاده از وایتكس برای كاهش بار میكروبی آن پرداخته بودیم. چاپ این گزارش به واكنش‌های مختلفی از سوی فعالان این حوزه از تكذیب تا تهدید منجر شد. نماینده یكی از كارخانه‌ها رسما ما را تهدید كرد و چندین تماس دیگر. همین مسئله باعث شد تا خبرنگار ما یك‌بار دیگر با كارشناسان این حوزه از جمله«دكتر موسی‌خانی» متخصص آزمایشگاه «مبناء» كه فعالیتش را روی شیر متمركز كرده، به گفت‌وگو بنشنید. موسی‌خانی می‌گوید:«متاسفانه برخی دامداران در شیر وایتكس می‌ریزند تا بار میكروبی آن پایین بیاید.» البته او معقتد است كه تقلبات در این زمینه بسیار زیاد است.

همچنین او كتمان نمی‌كند كه وایتكس نه‌تنها در شیر كه در چندین فرآورده دیگر هم استفاده می‌شود. هرچند اصرار ما برای آنكه او نامی‌از فرآورده‌های وایتكسی دیگر نام ببرد، بی‌نتیجه ماند. البته می‌گوید: «مقدار وایتكس مصرفی آنقدر زیاد نیست كه بو یا طعم فرآورده را تغییر دهد.» همچنین موسی‌خانی در پاسخ به این سوال كه آیا آزمایشگاه می‌تواند تشخیص بدهد كه در شیر وایتكس ریخته شده یا خیر؟ می‌گوید: «كارخانه‌ها تست وجود «وایتكس» را از آزمایشگاه نمی‌خواهند.» البته كارخانه‌داران هم خود ابزارآلاتی برای تست شیر دارند كه به گفته موسی‌خانی این دستگاه‌ها دارای خطاهایی است كه نتیجه آزمایش را دقیق نشان نمی‌دهد.

موسی‌خانی می‌گوید: «برخی كارخانه‌ها گرفتار تقلب می‌شوند. مثلا برخی اوقات دامداران آنتی‌بیوتیك به دام می‌دهند و همین مسئله برای مصرف كنندگان محصولات لبنی مشكل ایجاد می‌كند.» او اعتقاد دارد مسئله آنتی بیوتیك‌ها از مسئله استفاده وایتكس مهم‌تر است كه البته تهران امروز، به‌زودی در این باره گزارشی تهیه خواهد كرد.



به داد صنعت شیر برسید!
نوشتن این گزارش سخت بود. هم نمی‌شود به مسئله تقلب‌هایی كه دامداران و كارخانه ‌داران شیر با آن دست‌وپنجه نرم كنند،نپرداخت، هم این بیم وجود دارد كه نوشتن چنین گزارشی كار صنعت نیمه مرده لبنیات كشور را كه در چنبره بی‌پولی و عدم حمایت گرفتار آمده، یكسره كند!

این مسئله را دكتر موسی‌خانی هم تاكید می‌كند. پشت لحن كسانی كه هم با روزنامه تماس گرفتند و تهدید كردند یا تكذیب، چنین ترسی دیده می‌شد. صنعت شیر هیچ حمایت‌كننده‌ای ندارد. به گفته موسی‌خانی وضع دامداری و فرآورده‌های لبنی در كشور بسیار بحرانی است و باید مسئولان فكری به حال این بیمار كنند!



شیر داخلی را خشك نكنیم!
دكتر موسی‌خانی می‌گوید: «الان آنقدر شیر تولید داخلی كم است كه كارخانه داران ممكن است هر شیری را با هر بار‌میكروبی بپذیرند.» هرچند كارخانه‌های بسیاری دركشور وجود دارند كه با تكنولوژی روز فعالیت می‌كنند و با خیال راحت می‌توان به فرآورده‌های آن اطمینان كرد. با این حال موسی خانی می‌گوید: «در موقعیتی كه شیر وجود ندارد. بسیاری از گاوداری‌ها، ورشكست شده‌اند. دامداران با وعده‌های بی‌سرانجام برای دادن علوفه از سوی دولت روبه‌رو هستند؛ نوشتن چنین گزارشی‌ها خیلی خطرناك است.» او وحشت دارد كه نوشتن چنین گزارش‌هایی باعث شود تا همین چهار كارخانه و گاوداری هم بسته شود و «شیرخشك چینی» وارد كنند تا نتیجه وحشتناك آن، كور شدن كودكان باشد!



شیرخشك‌های چینی

او می‌گوید: «شیر خشك‌هایی كه از چین وارد می‌شود آنقدر كهنه و حاوی مواد مختلف است كه بدون شك، كوری مصرف‌كننده را به‌دنبال خواهد داشت.» از سوی دیگر دامداران امروز در حالی منتظر علوفه‌های وعده داده شده از سوی دولت هستند كه مجبور شده‌اند، شیر خود را به قیمت 650تومان به دولت بفروشند. درحالی كه برای خودشان 850 تومان هزینه می‌برد. حالا به ما حق بدهید كه برای نوشتن بعضی از گزارش‌های دستمان بلرزد. خدا كند مسئولان برای حل این معادله پیچیده، زورشان را به دامداران نرسانند و مشكل را از ریشه حل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha