مطالعه تازه‌ای با هدایت دانشگاه کلرادو در بولدر زنگ هشداری برای پدر و مادران کودکان نوپا است: چرت‌های در طول روز ممکن است خیلی بیش از آنچه که فکر می‌کنید برای کودکانتان دارای اهمیت باشد.

سلامت نیوز :مونیک لبورژو، استادیار این دانشگاه که هدایت این مطالعه را بر عهده داشت، می‌گوید: مطالعه نتیجه می‌گیرد کودکان نوپای بین دو و نیم تا سه ساله که فقط یک چرت روزانه خود را از دست می‌دهند نشانه‌های اضطراب بیشتر، شادمانی و علاقه کمتر و درک ضعیف تری از چگونگی حل مساله‌ها را بروز می‌دهند. به گفته او: این یافته‌ها بیانگر آن است که خواب ناکافی القای حالت چهره کودکان نوپا را عوض می‌کند به این ترتیب که آن‌ها نسبت به واقعه‌های هیجان انگیز واکنش مثبت کمتری و نسبت به واقعه‌های ناامیدکننده واکنش منفی بیشتری نشان می‌دهند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛وی افزود: بسیاری از کودکان امروزه خواب کافی ندارند و برای کودکان نوپا، چرت‌های میان روز راهی برای پر نگاه داشتن باک خواب آن‌ها است. این مطالعه نشان می‌دهد که خواب ناکافی به صورت از دست دادن یک موقعیت چرت زنی بر چگونگی ابراز احساسات کودکان نوپا اثر می‌گذارد و در طول زمان رشد مغز احساسی آن‌ها را شکل داده و آن‌ها را برای باقی عمر در برابر خطر مشکل‌های مرتبط با حال و هوای ذهنی قرار می‌دهد. لبورژو و همکارانش ابراز احساس کودکان نوپای سالم، محروم از خواب را یک ساعت پس از گذشت زمان چرت زنی آن‌ها و سپس در روز دیگری پس از چرت معمول آن‌ها مورد ارزیابی قرار دادند. او گفت: این مطالعه، که گمان می‌رود اولین آزمایشی است که تاثیر نخوابیدن را بر واکنش احساسی کودکان نوپا مطالعه می‌کند نشان می‌دهد که از دست دادن زمان خواب، در این مورد فقط ۹۰ دقیقه، ممکن است این امکان را از نوپایان بگیرد که بتوانند از تجربه‌های هیجان انگیز و جالب کمال بهره برداری را کرده و خود را با شرایط ناامیدکننده تازه وفق دهند. لبورژو، از بخش روان‌شناسی ادغامی، اظهار داشت: همانند تغذیه خوب، خواب کافی یکی از پایه‌ای‌ترین نیاز‌های کودکان بوده و بهترین امکان را به آن‌ها می‌دهد تا از آنچه که روزانه با افراد و چیز‌ها تجربه می‌کنندمهم‌ترین‌ها را بهره برداری نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha