سلامت نیوز: رییس کنگره ملی زایمان ایمن محدودیت یا ممنوعیت زایمان سزارین را از‌جمله راهکار‌های کاهش آمار سزارین دانست.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر رضا صفی‌آریان در نخستین کنگره ملی زایمان ایمن در همدان، افزایش آمار سزارین در کشور را هشداردهنده دانست و گفت: آمار انجام سزارین در دنیا 10 درصد است در حالیکه هم‌اکنون در ایران حدود 50 درصد از زایمان‌ها، به شیوه سزارین انجام می‌شود.

وی یکی از علل گرایش به سمت سزارین را ترس از درد زایمان طبیعی برای زنان دانست و افزود: در کشورهای پیشرفته اگر زایمانی به سزارین منجر شود، به منزله شکست کادر درمانی و ناشی از کم‌کاری این کادر محسوب می‌شود.

رییس کنگره ملی زایمان ایمن اضافه كرد: با توجه به اینکه در حال حاضر سن ازدواج در کشور بالا رفته و زنان نیز در سن بالاتری باردار می‌شوند که بر این اساس، به سمت زایمان سزارین سوق داده می‌شوند.

دکتر صفی‌آریان عوارض سزارین را هفت برابر انجام زایمان طبیعی دانست و ابراز داشت: بروز بیماری‌هایی چون دیابت در افرادی که به شیوه سزارین متولد شده‌اند بیشتر است.

وی با تأکید بر لزوم اجماع راهکارهای گرایش به سمت زایمان ایمن، گفت: برگزاری چنین کنگره‌هایی باید به صورت مستمر باشد تا آژیر خطر این نوع زایمان را در سراسر کشور به صدا درآورد.

دکتر صفی‌آریان خواستار بهره‌گیری از ظرفیت و توان رسانه‌ای در ارتباط با فرهنگسازی زایمان ایمن در جامعه شد و افزود: لازم است فرهنگسازی در مدارس دبیرستان‌های دخترانه نیز انجام شود و از توان حوزه‌های علمیه و روحانیت نیز برای کاهش آمار سزارین استفاده شود.

رییس کنگره ملی زایمان ایمن با اشاره به اینکه برای کاهش آمار سزارین باید تعرفه این زایمان افزایش یابد، خاطر‌نشان کرد: در بسیاری از کشورها زایمان اختیاری به شیوه سزارین ممنوع است که با این وصف نیز ما باید به سمت ممنوع کردن سزارین اختیاری در کشور گام برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha