جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 48164
سلامت نیوز: یك متخصص مغز و اعصاب گفت: ناركولپسی (میل غیرطبیعی و شدید به خوابیدن) دومین علت شایع خواب آلودگی در طول روز است كه به صورت دوره های راجعه، غیرقابل كنترل و كوتاه مدت خواب است که همراه با توهمات پیش خواب یا پس خواب كاتاپلكسی و فلج خواب تعریف می شود.

دكتر آرش موسی الرضایی اقدم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه شیوع این بیماری 50 تا 25 مورد در هر 100هزار نفر است، اظهار كرد: مردان بطور یكسان درگیر این بیماری می شوند و اوج بروز سنی آن دهه ی دوم وسوم زندگی است با این حال ممکن است قبل از پنج سالگی و بعد از 40 سالگی هم دیده شود.

وی با بیان اینكه بیماری ناركولپسی با پنج علامت خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، كاتاپلكسی (خواب روزانه مفرط)، فلج ناشی از خواب، توهمات وپریودهای خواب با شروع REM، مشخص می شوند، افزود: خواب آلودگی بیش از حد در طول روز علامت اصلی و اولیه در ناركولپسی است.

وی ادامه داد: حملات خواب كوتاه مدت كمتر از 15 دقیقه است كه با انجام فعالیت های منوتون و نشسته تشدید می شوند.

دكتر موسی الرضایی با اشاره به اینكه خنده زیاد، ورزش، هیجان، سرخوشی، ترس و خجالت از عوامل برانگیزاننده كاتاپلكسی است گفت: این بیماری ممكن است به صورت فلج نسبی عضلات باشد و خود را به صورت ضعف، كلام مبهم، شل شدن زانوها و افتادگی فك نشان می دهد.

وی ادامه داد: كاتاپلكسی در بیش از 50 درصد بیماران رخ می دهد و به صورت دوره كوتاه مدت ضعف عضلانی یا فلج می باشد معمولا كاهش هوشیاری دیده نمی شود و پس از بهبود حمله، حال بیمار كاملا طبیعی است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: حركات پریودیك پاها، آپنه ی خواب، كوتاه بودن دوره نهفتگی خواب، بیدار شدن مكرر از خواب(افراد مبتلا به این بیماری از بیدار شدن خود آگاه نمی باشند)، مشكلات حافظه، تاری دید، دوبینی، سوسوزدن و افسردگی از سایر علایم ناركولپسی است.

وی تاكید كرد: سیر بیماری مزمن است و دوره های ماژور بهبودی ندارد؛ این اختلال در دوره نوجوانی و اوایل دهه 20 سالگی تظاهر می یابد.

وی تصریح كرد: ارتباط محكم و مهمی بین ناركولپسی و وجود آنتی ژن خاص HLA-DR2 وجود دارد بنابراین این بیماری یك پایه ژنتیكی دارد.

دكتر موسی الرضایی در رابطه با روش های درمان این بیماری گفت: خوابیدن منظم و در زمان مقرر، چرت زدن های منظم روزانه، رعایت کردن نكات ایمنی مثل احتیاط در رانندگی و دوری از وسایل و اجسام تیز، استفاده از داروهای محرك مثل متیل فنیدیت، برنولین، آمفتامین، دكتروآمفتامین و پروتریپتیلین از روش های درمان ناركولپسی است.

این متخصص مغز و اعصاب در خاتمه خاطرنشان كرد: بیماران كاتاپلكس، فلج ناشی از خواب و توهمات هیپناگوژیك می توانند از داروهای ضد افسردگی ها استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha