سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه درمانده‌ترین گروههای جامعه درگیر بیماریهای صعب‌العلاج هستند، گفت: تعداد زیادی از افراد جامعه با یک بیماری پرهزینه به زیر خط فقر می روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر حسن امامی رضوی در مراسم افتتاحیه مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاریهای زمان تولد، با اشاره به اینکه در طول سالیان اخیر به همت دست‌اندرکاران نظام سلامت شاهد پیشرفتها و موفقیتهای بسیاری بوده‌ایم، افزود: هم اکنون شاخصهای سلامت در حد قابل قبولی قرار دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیماریهای واگیردار تحت کنترل هستند به گونه‌ای که اکثر قریب به اتفاق آنها یا ریشه‌کن شده‌آند و یا به مرحله حذف نزدیک هستند.
 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این وزارتخانه اکنون بر روی کنترل بیماریهای غیرواگیر تمرکز کرده است، اظهار کرد: باید با ترویج و اشاعه مواردی نظیر تغییر سبک زندگی، اصلاح الگوهای تغذیه‌ای، تحرک بدنی و کاهش استرس در جامعه از بار ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بکاهیم.
 
امامی رضوی در ادامه به کاهش شاخص مرگ و میر کودکان در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: سالها پیش شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال 140 در هر هزار نفر بود اما اکنون به شاخص 30 مورد مرگ در هر هزار نفر رسیده است.
 
وی ادامه داد: درصد قابل توجهی از مرگ و میر نوزادان ناشی از اختلالات ژنتیکی است.
 
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نقاط تمرکز نظام سلامت اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده است، اظهار کرد: تشخیص و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های مادرزادی و ژنتیکی از جمله مواردی است که در نظام ارجاع و پزشک خانواده دنبال می‌شود.
 
وی ادامه داد: به این مهم دست نمی‌یابیم مگر با اجرای یک برنامه‌ریزی منظم و منسجم.
 
امامی رضوی با بیان اینکه نظام ارجاع برنامه‌ای پیشگیرانه است، اظهار کرد: طی اجرای این برنامه ویزیت اولیه برای همه جمعیت کشور انجام شده و پس از معاینه کامل برای همه ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود.
 
وی ادامه داد: در شرایط معمول هر شخصی به هنگام بیماری مهمترین دغدغه‌اش این است که باید به چه کسی مراجعه کند، به این مشکل در برنامه پزشک خانواده پاسخ داده شده و در واقع پزشکی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است به یک فرد قابل قبول برای خانواده تبدیل می‌شود که از سوابق خانوادگی سلامت آنها باخبر است و در صورت وقوع مشکل می‌تواند اعضای خانواده را راهنمایی کند.
 
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بروز ناراحتی‌های روانی از جمله افسردگی از تبعات عدم توجه به مسائل پیشگیرانه است، اظهار کرد: اگر پیش از انجام اعمال پیشگیرانه معلولیت اتفاق افتاده باشد، دیگر به جز توانبخشی کار دیگری نمی‌توان برای بیمار انجام داد. در حالی که با انجام آزمایشات قبل از تولد می‌توان هزینه‌های ناشی از وقوع این معلولیت‌ها را کاهش داد.
 
20 درصد مرگ نوزادان به علت مشکلات ژنتیکی است
 
در ابتدای این مراسم دکتر سعیدرضا غفاری ، رئیس مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاریهای زمان تولد هدف از راه‌اندازی این مجتمع را پیشگیری از معلولیتها و صیانت از سلامت نسل آینده دانست و گفت: امروزه 70 درصد از معلولیت‌ها قابل پیشگیری بوده و می‌توان گفت از همه بیماریهای ژنتیکی بالقوه پیشگیری کرد.
 
وی ادامه داد: به علت برنامه‌ریزیهای مناسب در سیستم بهداشتی کشور، مرگ و میر ناشی از عوامل تغذیه‌ای، عفونتها و مانند آن کاهش یافته است اما اکنون با مشکلات ژنتیکی روبرو هستیم به گونه‌ای که 20 درصد مرگ و میر نوزدان به علت مشکلات  ژنتیکی است.
 
غفاری کاهش هزینه‌ها، استفاده از افراد صاحب‌ نظر، افزایش تجربه و کارآیی افراد متخصص، عدم نیاز به ارجاع و جلوگیری از سرگردانی بیماران را از جمله مواردی که تاسیس این مجتمع را ضروری ساخته بود، دانست و گفت: اکنون غربالگری سندرم دان که در صدر اختلالات ژنتیکی قرار دارد در این مرکز انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha