داروهای ساخته شده بر پایه اصلاحات ژنتیکی گیاهی تا چند سال آینده درمان هزاران بیماری و اختلال ژنتیکی را ارایه خواهند کرد و از این رو دانشمندان در نظر دارند تا در بخشی از این تلاش جهانی از قارچها به عنوان کارخانه های زیستی در تولید طیف وسیعی از داروها استفاده کنند.

قارچهای ژنتیکی ؛ فصل جدیدی در درمانهای گیاهی

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، گروهی از دانشمندان اخیرا از تکنیک وارد کردن ژنهای به خصوص به ساختار درونی قارچها استفاده کرده اند تا به نتایج جدیدی در خصوص امکان استفاده از قارچها به عنوان منبع مهمی برای تولید داروهای جدید دست یابند.

پروفسور چارلز پتر از آسیب شناسان گیاهی برجسته در آمریکا گفت: همواره تصور می شده است که قارچ ها از ظرفیت بالایی برای مورد استفاده قرار گرفتن به عنوان گزینه ای موثر در تولید تجاری و انبوه پروتئین های تاثیرگذار برخوردار هستند.

به گفته وی قارچ ها منابع سرشار و غنی برای فناوری حیاتی داروسازی گیاهی به حساب می آیند تا بدین وسیله طیف وسیعی از بیماری های انسانی درمان شود اما تاکنون هیچ محققی موفق به انجام تحقیقی در این عرصه نبوده است.

بر اساس گزارش نیوز مدیکال، اخیرا گروهی از دانشمندان در آمریکا تکنیک نوینی برای اصلاح ژنتیکی گونه ای قارچ موسوم به Agaricus ارایه کرده اند که به نظر می رسد با نتایج روشن و امیدوار کننده ای همراه باشد. این گونه از قارچ ها در سراسر جهان وبه وفور یافت می شود.

بخشی از فناوری نوین که آنها ارایه کرده اند شامل استفاده از قارچ های ترنس ژنتیک به عنوان کارخانه های زیستی برای تولید پروتئین های درمانی بوده است.

دانشمندان امیدوارند که از این تکنیک نوین برای تولید مواردی نظیر واکسن ها، آنتی بادی ها و هورمون هایی همچون انسولین یا آنزیم ها استفاده کنند.

این درحالی است که در حال حاضر درمان های دارویی تنها برای 500 بیماری و اختلال ژنتیکی در جهان وجود دارند و دانشمندان امیدوارند تا با استفاده از فناوری های نوینی همچون این تکنیک فوق العاده، شیوه های درمانی برای هزاران بیماری و اختلال ژنتیکی ارایه کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha