جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 48184

اگر به دنبال عصاره جوانی هستید، باید این نكته را مورد توجه قرار دهید كه هیچ جایگزینی برای انجام فعالیت‌های منظم ورزشی و خوردن سبزیجاتی مانند كلم بروكلی، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج و هویج كه سرشار از آنتی اكسیدان‌ها هستند، وجود ندارد.

سلامت نیوز: با شنیدن یا دیدن آگهی‌های تبلیغاتی درباره مكمل‌های غذایی مانند بتاكاروتن یا ویتامین‌های C و D كه حاوی مقادیرقابل توجهی از آنتی‌اكسیدان‌هاست، نخستین چیزی كه به ذهنتان خطور می‌كند این كه این مكمل‌ها منشا جوانی است و می‌تواند جوانی از دست‌رفته‌تان را به شما بازگرداند، اما براستی آنتی‌اكسیدان‌ها چه موادی هستند و چگونه عمل می‌كنند؟

 آنتی‌اكسیدان پاسخ بدن به آسیبی است كه رادیكال‌های آزاد به بدن وارد می‌كند.

سلول‌های بدن هر روز مقداری رادیكال آزاد در بدن تولید می‌كنند كه در حقیقت فرآورده جانبی واكنش‌های اكسیداسیونی است كه در بدن انجام می‌شود.

الكترون‌ها تمایل دارند به صورت دو تایی كنار هم قرار گیرند، اما رادیكال‌های آزاد دارای الكترونی جفت نشده یا آزاد هستند كه موجب ناپایداری و بی‌ثباتی آنها می‌شود.

رادیكال‌های آزاد برای رسیدن به تعادل یك الكترون از مولكول دیگر سرقت می‌كنند، غافل از این‌كه این الكترون سرقتی می‌تواند با تغییر در DNA یك سلول سالم، به آن آسیب برساند.

علاوه بر این‌كه بدن ما به‌طور طبیعی مقداری رادیكال آزاد تولید می‌كند، دود ناشی از استعمال دخانیات، تشعشع امواج و همچنین انتشار مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی به روش‌های مختلفی مانند استفاده از آفت‌كش‌ها نیز به تولید رادیكال‌های آزاد در محیط منجر می‌شود.

برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی به سلول‌های بدن، آنتی‌اكسیدان‌ها سخاوتمندانه الكترون‌هایشان را قربانی می‌كند.

به‌طور طبیعی بدن ما مقداری آنتی‌اكسیدان تولید می‌كند و علاوه بر این مقداری هم از طریق مواد غذایی و بویژه سبزیجاتی كه به رنگ سبز روشن یا نارنجی است جذب بدن می‌شود.

با گذشت زمان و در صورتی كه در مقابل رادیكال‌های آزاد موجود در بدن، آنتی‌اكسیدان كافی وجود نداشته باشد، آسیب وارد شده به DNA سلولی می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و حتی پیری باشد.

تحقیق درباره آنتی‌اكسیدان‌ها نقش بسیار مهمی در شناخت از بیماری‌ها و تعریف سلامت داشته است.

اگرچه مصرف مكمل‌های حاوی آنتی‌اكسیدان‌ می‌تواند سلامت شما را تضمین كند، اما باید توجه داشت مصرف بیش از اندازه این گروه از مكمل‌های غذایی می‌تواند تهدیدی علیه سلامت باشد.

از سوی دیگر با توجه به این‌كه برخی از انواع آنتی‌اكسیدان‌ها در تركیب با هم موثر عمل می‌كنند، مكمل‌های غذایی كه در آنها تركیب مناسبی از آنتی‌اكسیدان‌ها وجود نداشته باشد از اثرگذاری مطلوبی برخوردار نخواهد بود.

اگر به دنبال عصاره جوانی هستید، باید این نكته را مورد توجه قرار دهید كه هیچ جایگزینی برای انجام فعالیت‌های منظم ورزشی و خوردن سبزیجاتی مانند كلم بروكلی، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج و هویج كه سرشار از آنتی اكسیدان‌ها هستند، وجود ندارد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha