شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 48192

مراکز پزشکی می‌گویند که انواع سرطان در بین زنان ایرانی داخل کشور نه تنها رو به افزایش است، بلکه نسبت ابتلاء به سرطان‌ در زنان زیر ۳۰ سال دو برابر زنان خارج از کشور است.

سلامت نیوز: مراکز پزشکی می‌گویند که انواع سرطان در بین زنان ایرانی داخل کشور نه تنها رو به افزایش است، بلکه نسبت ابتلاء به سرطان‌ در زنان زیر ۳۰ سال دو برابر زنان خارج از کشور است.

سرطان زیاد شده و مرگ و میرش هم رو به افزایش است. در اینجا هم سهم ویژه‌ای برای زنان در نظر گرفته شده است. زنان سرطان‌های خاص‌تری هم دارند که هیچ مردی به آنها مبتلا نمی‌شود. این گزارش را بخوانید تا این سرطان‌ها را بشناسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، سالانه بیش از 30 هزار نفر از ایرانیان در اثر سرطان، جان خود را از دست می‌دهند و تخمین زده می‌شود سالیانه حدود 80 هزار موردِ جدید سرطان در کشور پیدا می‌شود. پیش‌بینی می‌‌شود تا حدود 10 سال آینده میزان ابتلا به سرطان‌ها همچنان افزایش یابد. طبق آمار روزانه حدود 105 نفر در ایران به علت سرطان جان خود را از دست می‌دهند. در این میان زنان سهم ویژه‌ای در ابتلاء به سرطان دارند.

مراکز پزشکی و علمی می‌گویند که انواع سرطان در بین زنان ایرانی داخل کشور نه تنها رو به افزایش است، بلکه نسبت ابتلاء به سرطان‌ در زنان زیر 30 سال دو برابر زنان خارج از کشور است. واقعیت این است که زنگ خطر سرطان‌های زنانه نه تنها دیرتر به صدا درآمده، بلکه دیرتر هم شنیده می‌شود.

هزینه‌های سرسام‌آور درمان برخی بیماری‌های زنان در کشورمان باعث شده، بسیاری از زنانی که از توانمندی مالی مناسبی برخوردار نیستند، از خیر درمان این بیماری‌ها خطرناک بگذرند یا درمان آنها را به تأخیر بیاندازند. به نظر می‌رسد این قماری است که زنان با جان خود انجام می‌دهند و در واقع به استقبال مرگ زودرس می‌روند.


سرطان رحم و سینه با چراغ خاموش می‌تازند
سرطان‌های رحم، تخمدان،‌ سینه و دهانه‌ رحم از سرطان‌‌های زنانه معروف هستند. سرطان رحم معمولا در زنان 50 سال به بالا روی می‌دهد و میزان ابتلاء در زنانی که در دوران یائسگی هستند، بیشتر است. چاقی، بیماری قند، ناباروری و یائسگی دیررس از عوامل خطرساز و مؤثر بر سرطان رحم شناخته شده‌اند.

محققان چاقی مفرط را یکی از عوامل افزایش ابتلاء به سرطان رحم شناخته‌اند. سازمان‌های مبارزه با سرطان تأکید دارند که شیوه زندگی و بی‌توجهی به مسایل بهداشتی از جمله نوع تغذیه و مصرف دخانیات در افزایش خطر ابتلای به سرطان نقش زیادی دارد.

یکی از متخصصان زنان با اظهار تأسف از اینکه در جامعه ما به بیماری‌های شایع زنان کمتر توجه می‌شود، می‌گوید: «بسیاری از زنان دیر به پزشک مراجعه می‌کنند، در حالی که بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان رحم به آهستگی رشد می‌کند و باید هر چه زودتر از پیشروی آن جلوگیری کرد.»

اما شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان ایرانی سرطان سینه است. از هر 100 هزار نفر 30 نفر در ایران به سرطان‌‌ سینه مبتلاست. بر اساس استانداردهای جهانی از هر هشت زن یک نفر در زندگی خود مبتلا به سرطان سینه می‌شود. طبق آمار مراکز دانشگاهی، ایران یکی از بالاترین کشورها در رشد ابتلاء به سرطان سینه در جهان است. به گفته همین مراکز سالانه 10 هزار مورد جدید به تعداد مبتلایان به سرطان سینه در کشور افزوده می‌شود، اما فقط 8 هزار و 500 مورد ثبت می‌شود.

به گفته متخصصان سن بالا، سابقه فامیلی ابتلاء به سرطان، اولین حاملگی بالای 30 سال، قاعدگی زیر 12 سال، یائسگی بالای 55 سال، عدم حاملگی، عدم شیردهی و هورمون‌درمانی بعد از یائسگی از عوامل خطر در ابتلاء به سرطان سینه هستند.


زنگ خطرِ سرطان دهانه رحم به صدا درآمد

سرطان زنانه دیگری که به قاتل خاموش معروف است، سرطان تخمدان است. نشانه‌ها و علائم این سرطان وقتی ظاهر می‌‌شود که بیماری به مراحل پیشرفته رسیده و غیرقابل درمان است. اگرچه این سرطان شیوع کمتری نسبت به سرطا‌ن‌های دیگر زنان دارد، اما به دلیل اینکه به موقع تشخیص داده نمی‌شود، مرگ و میر بالایی دارد.

اگرچه بسیاری از زنان ایران دغدغه مبتلا نشدن به سرطان‌های شایع از جمله سینه را دارند، اما دیگری هم در کمین زنان است. سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع زنان در ایران است، این در حالی است که سرطان رحم دومین سرطان شایع در جهان است. این موضوع از سوی وزارت بهداشت هم تأیید شده است. طبق آخرین اعلام ثبت سرطان از سوی وزارت بهداشت سرطان دهانه رحم از مقام پنجم به مقام دوم در بین سرطان‌های شایع زنان ارتقاء یافته و آمار پراکنده‌ای از مبتلایان به آن وجود دارد.

رئیس انجمن سرطان‌های زنان در ایران گفته افزایش رفتارهای پرخطر جنسی آمار ابتلاء به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد و پیشنهاد داده زنان بین سنین 14 تا 26 سال به ویژه قبل از ازدواج واکسن HPV تزریق کنند.

مهمترین عوامل خطرزا و مؤثر در ایجاد سرطان دهانه رحم، پایین بودن سن ازدواج (کمتر از 16 سالگی)، داشتن شریک‌های جنسی متعدد، داشتن شریک جنسی‌ که خود شرکای جنسی متعددی داشته باشد، پایین بودن سن در هنگام اولین بارداری، بالا بودن تعداد زایمان‌ها و ابتلاء به عفونت پاپیلومای ویروس انسانی است.

به گفته کارشناسان و رئیس انجمن سرطان زنان عمدتا زنانی که در شرایط اجتماعی و اقتصادی پایینی قرار دارند، بدون اینکه خودشان مقصر باشند به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی همسرشان مبتلا به سرطان دهانه رحم می‌شوند و از آنجایی که این افراد حداقل پنج سال یک‌بار هم به پزشک زنان مراجعه نمی‌کنند، در مراحل پیشرفته به بیماری خود پی می‌برند.
فمنیست باشید یا نه باید باور کنید آمار سرطان در بین زنان ایرانی در حال افزایش است، بخصوص زنان زیر 30 سال. این بار فقط سرطان سینه دامن زنان ایرانی را نگرفته، بلکه سرطان دهانه رحم نیز در کمین این زنان است. باید برای جلوگیری از آن فکری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha