شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 48202

تایید وزارت بهداشت در حالی انجام می‌شود كه ماجرای شیرهای وایتكسی از سوی معاون غذا به‌طور كلی تكذیب شده بود.

سلامت نیوز: تایید وزارت بهداشت در حالی انجام می‌شود كه ماجرای شیرهای وایتكسی از سوی معاون غذا به‌طور كلی تكذیب شده بود.

وزارت بهداشت خیلی زود وجود وایتكس در برخی شیر‌ها را تایید كرد. برخلاف خبرهای دیگر كه یا خیلی دیر تایید می‌شود یا به كلی تكذیب می‌شود این‌بار «بهروز جنت» معاون غذای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی كشور استفاده از وایتكس از سوی برخی‌‌ها را تایید كرد.

 «مرضیه وحید‌دستجردی» كه می‌توان از او به عنوان جسورترین وزیر دولت دهم نام برد یك روز پس از درج گزارش تهران امروز درباره استفاده از «وایتكس» برای كاهش بار میكروبی شیر‌ها، زنگ خطر را به صدا درآورد و اعلام كرد كه مردم به سلامت مواد غذایی اطمینان ندارند. او پیش از این هم برخلاف همتایان خود در سایر وزارتخانه‌ها جانب مردم را گرفته است.

البته معاون غذایی وزارت بهداشت مشخص نمی‌كند كه «برخی» كه برای كاهش بار میكروبی از وایتكس استفاده می‌كنند از كارخانه‌داران هستند یا همانطور كه كارخانه‌داران ادعا می‌كنند، برخی از دامداران هستند. به هرحال كارخانه داران معترض به این اخبار، مدعی‌اند كه این دامداری‌ها هستند كه از وایتكس، آب ژاول و... استفاده می‌كنند.

 بهروز جنت هم می‌گوید:«در بعضی موارد امكان رخ‌دادن چنین تخلفی از سوی برخی‌ها وجود دارد، اما این مشكل به صورت گسترده در تولیدات كارخانه‌های لبنی ما وجود ندارد، چراكه هم سازمان دامپزشكی بر سلامت شیرهایی كه تحویل كارخانه می‌شود مهر تایید می‌زند و هم مسئول فنی كارخانه این موضوع را كنترل می‌كند.»

تایید وزارت بهداشت در حالی انجام می‌شود كه پس از انتشار خبر تهران‌امروز، ماجرای شیرهای وایتكسی از سوی همین شخص معاون غذا به‌ طور كلی تكذیب شد. البته برخلاف جنت كه از آزمایش و كنترل شیرها برای مشخص شدن استفاده از موادی چون وایتكس سخن به میان می‌آورد، پیش از او «دكتر موسی‌خانی» متخصص آزمایشگاه «مبناء» گفته بود كه «كارخانه‌ها تست وجود «وایتكس» را از آزمایشگاه نمی‌خواهند.» همین مسئله باز هم به بی‌اعتمادی عمومی دامن می‌زند.
 البته جنت از استفاده از نشاسته توسط برخی‌ها برای كم كردن بار میكروبی شیر سخن به میان می‌آورد. همچنان كه برخی دیگر از كارشناسان از استفاده از آب ژاول در شیر خبر می‌دهند.
با این حال جنت می‌گوید:«بله برای هر كدام از اینها یك سری تست وجود دارد كه چندان هم نیازمند تكنولوژی پیچیده نیست. به طور مثال با تست «ید» می‌توان وجود وایتكس را اثبات كرد. افزوده شدن جوش شیرین به شیر هم می‌تواند غلظت و phآن را تغییر دهد. به هر رو محصولات لبنی استاندارد و مورد تایید كه پروانه وزارت بهداشت را دارند از هر نظر كنترل شده و سلامتند.»
 البته به نظر می‌رسد كه تكرار باعث عادی شدن بسیاری از مسائل خطرناك شده است. زمانی كه تهران‌امروز در گزارشی از وجود وایتكس سخن به میان آورد برخی از شركت‌ها با تهدید سعی كردند مسئله را تكذیب كنند. در نهایت هم با فاصله دو روز وزارت بهداشت وجود آن را پذیرفت. اما گزارش نوشته شده درباره استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها توسط برخی دامداران به واكنش منجر شد چون این مسئله بارها از رسانه‌ها گفته شده است.

موسی‌خانی می‌گوید: «برخی كارخانه‌ها گرفتار تقلب می‌شوند. مثلا برخی اوقات دامداران آنتی‌بیوتیك به دام می‌دهند و همین مسئله برای مصرف كنندگان محصولات لبنی مشكل ایجاد می‌كند.» او اعتقاد دارد مسئله آنتی بیوتیك‌ها از مسئله استفاده وایتكس مهم‌تر است. برای مثال هیچ كس به مسئله آنتی‌بیوتیك‌ها اعتراضی نكرد و مسئولان همچنان به راحتی از كنار آن می‌گذرند. همچنان كه هنوز هم سم «آفلاتوكسین» كه روی كبد مصرف كننده تاثیر می‌گذارد، بازار‌های جهانی را از پسته ایرانی كه روزگاری در كنار فرش ایران حرف اول را می‌زد، می‌گیرد.

جنت درباره سم آفلاتوكسین در پسته‌ها می‌گوید: «معضلی كه ما با آن مواجه شده‌ایم این است كه مایكوتوكسین‌ها در خاك كشاورزی ما مقیم شده‌اند. این قارچ‌ها زمانی كه در شرایط خاص مانند دمای بالا یا رطوبت قرار می‌گیرند سم آفلاتوكسین ترشح می‌كنند. در واقع اگر شرایط نگهداری پسته و خشكبار، ذرت، برنج، گندم و بسیاری محصولات دیگر رعایت نشود، احتمال آلوده شدن آنها به سم آفلاتوكسین وجود دارد.» به گفته او آفلاتوكسین و سایر توكسین‌های خانواده مایكوتوكسین‌ها عوارض كبدی دارند و معمولاً سرطانزا هستند.

جنت درباره مبارزه با این سم می‌گوید: «ما تاكنون برای مقابله با این سم مراقبت در نگهداری و انتقال محصول را لحاظ می‌كردیم، اما می‌توان با خود قارچ مولد این سم مبارزه بیولوژیك انجام داد و با جایگزینی قارچی كه با دستكاری ژنتیكی از تولید سم ناتوان است، این معضل را برطرف كرد.» البته نگرانی تنها به این سم برای پسته منجر نمی‌شود و گندم و برنج را هم تهدید می‌كند.

حال یك سوال دیگر باقی ماند، زمانی كه گزارش تهران امروز درباره وجود وایتكس در شیرها چاپ شد بسیاری اظهار نگرانی كردند كه چاپ چنین گزارش‌هایی ضربه آخر را به صنعت نیمه مرده می‌زنند و فرصت را برای كسانی به‌وجود می‌آورند كه بی‌توجه به وضعیت بازار داخلی، رو به سوی تولیدات مرگ‌زای چینی آورده‌اند. حالا باید پرسید چه كسی باید جلوی این اقدامات را بگیرد؟ آیا رسانه ‌ها نباید در مورد مسائلی كه سلامت مردم را تهدید می‌كنند چیزی بنویسید؟ آیا الان با نوشتن درباره وضعیت گندم یا پسته كشور، فرصت را برای تعطیلی صنایع داخلی به‌وجود آورده‌ایم تا همچنان شاهد ورود اجناس و اقلام خارجی، بدون كیفیت و مرگ‌زا باشیم! آیا راه سومی وجود ندارد؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha