شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 48244

معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: تولید دارو در ایران 2.5 برابر نیاز کشور است به طوریکه در حال حاضر 96 درصد داروی مورد نیاز در داخل تامین می شود.

سلامت نیوز :دکتر محمد رضا شانه ‌ساز در سومین همایش داروسازی بالینی ایران در سالن همایشهای رازی، افزود: در زمینه داروسازی طی 34 سال اخیر توانسته‌ایم اقدامات موثری انجام دهیم و در حالی که در گذشته صرفا مصرف‌ کننده بودیم و داروهای محدودی تحت نظر کمپانی‌های چند ملیتی در ایران تولید می‌شد اما امروزه داروهای زیادی را تولید می‌کنیم.

وی گفت: داروسازان ایرانی در بعد پژوهشی و آموزشی نقش کاملا ویژه‌ای در سطح بین‌المللی پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر فرآورده‌های دارویی های تک در کشور رونمایی می‌شود این در حالیست که تولید این محصولات تا چند سال قبل در خواب هم نمی‌دیدیم. شانه‌ساز با بیان اینکه در زمینه ارائه خدمات نتوانسته‌ایم در حد شان داروسازی عمل کنیم، اظهار کرد: این نقطه ضعف بزرگی است و باید به آن بیشتر توجه کنیم چرا که خدمات بالینی داروسازان خدمات ویژه‌ای است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به نوع تعریف خدمات از سوی سازمان جهانی بهداشت اظهارکرد: این سازمان خدمات دارویی را به دو نوع تعرفه ارائه خدمات دارویی و تعرفه حرفه‌ای تقسیم می‌کند تعرفه ارائه خدمات دارویی شامل توجه به کیفیت دارو، ارائه صحیح و متناسب دارو به بیمار و مراقبت از رخ ندادن اشتباه در نسخه‌پیچی می‌شوند. بسیاری از داروها نیاز به ارائه مشاوره و راهنمایی به بیمار را دارند که این مورد در زمره تعرفه حرفه‌ای می‌گنجد.وی با اشاره به میزان تقلب و قاچاق دارو در ایران گفت: در کل منطقه ایران کمترین میزان تقلب و قاچاق دارو را دارد اما متاسفانه خدمات دارویی مغفول مانده است. 

شانه ساز با بیان اینکه تعرفه ارائه خدمات حرفه‌ای به بیماران در حد 900 یا 1000 تومان نیست، گفت: این تعرفه باید معادل مبلغ یک ویزیت پزشک یا 70- 80 درصد آن باشد. البته اقداماتی در جهت تحقق این امر انجام شده است و بر اساس تصمیمات دو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی قرار است به صورت آزمایشی این خدمات در این دانشگاهها تعریف شوند.وی در ادامه اظهار کرد: سالهاست که از نظر نوع و میزان دارو در منطقه رتبه اول را داریم اما لازم است زمینه‌ای فراهم شود که مردم خدمات دارویی را در حد عالی دریافت کنند و لازم است برخی مقایسه‌ها دارو با برخی کالاها مانند میوه مقایسه نشود چون این مقایسه بسیار خطرناک است.شانه ساز اظهار کرد: در آیین‌نامه‌های دارویی تغییرات و اصلاحاتی صورت داده‌ایم به گونه‌ای که جنبه تجاری داروخانه‌ها کمتر شده و به کیفیت ارائه خدمات توجه بیشتر شده است.

وی گفت: ارزشیابی داروخانه‌ها تغییر کرده است و بیشتر امتیازات به نحوه ارائه خدمات داروساز در داروخانه‌ها اختصاص می‌یابد و اگر داروخانه ای کمتر 600 امتیاز به دست آورد نمی‌تواند همه داروها را عرضه کند و اگر این امتیاز میزان به کمتر از 400 امتیاز برسد محدودیتهایی برای داروخانه‌ها به وجود می‌آید به عنوان نمونه جلوی خدمات بیمه‌ای آنان گرفته می‌شود.معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اولویت بیشتر داروسازان ارا ئه خدمات صحیح به بیماران است، اظهار کرد: با وجود همه فشارهای ناروای بین‌المللی به ایران در سال گذشته داروسازان در حوزه‌های واردات، تولید دارو و داروخانه‌ها تلاش کردند که کمترین فشار به مردم وارد شود. البته داروخانه یک واحد اقتصاد نیز محسوب می‌شود ولی باید به گونه‌ای به مردم خدمات ارائه دهیم که انتظارات آنان برآورده شود.شانه‌ساز در پایان گفت: ظاهر ارائه خدمات در داروخانه‌ها را تغییر می‌دهیم چرا که ظاهر سنتی جوابگوی نیاز بیماران نیست و در این جهت آیین‌نامه بسته‌ بندی مجدد داروها را بازنگری کرده‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم آن را ابلاغ کنیم.سومین همایش داروسازی بالینی ایران تا 24 اردیبهشت در سالن همایشهای رازی در حال برگزاری است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha