عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی قزوین گفت: خوردن بعضی غذاهای چرب و سنگین در فصل تابستان به علت داشتن كالری زیاد باعث بالا رفتن حرارت بدن می‌شود.

اعظم قربانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: برای پیشگیری از گرمازدگی باید در فصل تابستان از خواركی‌هایی كه از تشنگی و گرمای بدن را می‌كاهد، استفاده شود.

وی افزود: مصرف میوه‌های تابستانی مانند هندوانه، طالبی، گرمك، هلو، آلبالو، آلو، گوجه، خیار و انبه حرارت بدن را پایین می‌آورد و از گرمازدگی جلوگیری می‌كند.

قربانی خاطرنشان كرد: مصرف شربت خاك شیر و آب لیمو، گلاب و آب زرشك نیز سبب كاهش حرارت بدن می‌شود و فرد را دربرابر گرمازدگی ایمن می‌سازد، البته این شربت‌ها باید بصورت كاملا بهداشتی تهیه شود.

وی نوشیدن عرق بیدمشك و كاسنی را به علت طبع سردی كه دارند و بدن را خنك نگه می‌دارند توصیه كرد و گفت: بعضی از گیاهان طبی و سنتی مثل گل بنفشه، شیرین بیان و اسفرزه برای رفع تشنگی و كاهش حرارت بدن مفید هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر میوه و سبزی، مصرف برخی غذاها مانند كدو، شیربرنج، آب برنج خیسانده درصورتی كه به آن نمك نزده باشند، ماست، دوغ، چای، كاهو، پیاز و عسل برای بالا بردن مقاومت بدن دربرابر گرما مفید و برای رفع عطش توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: با آغاز فصل گرما بهتر است بیشتر از غذاهای سبك استفاده و درحد امكان یكی از وعده‌های غذایی حذف و بجای آن میوه، سبزی و لبنیات استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی قزوین گفت: مواد غذایی كه طبع گرم دارند مثل خرما، كشمش، انواع شكلات، خشكبار و شیرینی‌ها باعث افزایش حرارت بدن می‌شوند و تشنگی را زیاد می‌كنند.

قربانی از خستگی زودهنگام، گیجی، سردرد، گرفتگی عضلات، پوست خشك و داغ، تهوع، تشنج، اختلالات ریتم قلب، افت فشارخون، رنگ پریدگی، كاهش حجم ادرار و درموارد پیشرفته عدم هوشیاری را از علایم گرمازدگی برشمرد.

وی افزود: درصورت عدم تشخیص و رسیدگی به موقع، این بیماری باعث بروز عوارض شدید و حتی مرگ ومیر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha