صبح امروز نشست همكاری‌های پزشكی برای مداوای مصدومان شیمیایی با حضور پزشكان ژاپنی و اساتید پزشكی ایرانی در محل دانشكده پزشكی دانشگاه شاهد برگزار ‌شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در این نشست،دكتر سروش رئیس پژوهشكده مهندسی و علوم پزشكی جانبازان ضمن اشاره به قرارداد سال گذشته دانشگاه هیروشیما با این پژوهشكده برای آموزش و تبادل تجربیات، از برگزاری كنگره بین‌المللی در زمینه عوارض مصدومان شیمیایی در مهرماه سال جاری در ایران خبرداد و اظهار امیدواری كرد كه تا آن زمان فعالیت‌های مشتركی بین دو طرف ایرانی و ژاپنی در این خصوص تعریف شود.


وی همچنین اظهار داشت: پژوهشكده مهندسی و علوم پزشكی جانبازان در زمینه ضایعات چشمی جانبازان به تنهایی بحث درمان مصدومان شیمیایی را پی می‌گیرد و در حال حاضر چند طرح بزرگ در این زمینه در حال اجرا داریم و در حال تدوین یك پروتكل برای درمان مصدومان با ضایعات چشمی هستیم.


در بخش دیگری از نشست دكتر "ماساتویوكو تاكه" كه 50 سال سابقه تلاش برای درمان كارگران شیمیایی شده ژاپنی را دارد گفت: بعد از دیدن علائم سرطان ریه در یكی از جوانان كارگر به تحقیق بر روی گاز خردل پرداختیم. كارگران كارخانه با وجود لباس‌های محافظ و تنها با جذب گاز از راه منافذ پوستی در هنگام تعریق مصدوم شدند و عوارضی همچون تاول را بر روی پوست خود نشان دادند. از شایع‌ترین علائم مصدومین با گاز خردل و مواد مسموم شیمیایی، سرفه و خلط را می‌توان نام برد كه از ابتدای مصدومیت با بیمار خواهد بود و این باعث بالا بودن آمار بیماری تنفسی در بین این دسته از مصدومین است و از عمده‌ترین علل مرگ هم می‌توان از سرطان ریه نام برد.


دكتر یوكو تاكه در ادامه گفت: بروز سرطان ریه در مصدومان نشان دهنده‌ سرطان‌زا بودن گاز خردل است كه امكان دارد در بین مصدومان ایرانی هم دیده شود و این در حالی است كه تشخیص این آسیب دیدگی با عكس را دیولوژی ساده امكان پذیر نیست.


وی همچنین اظهار داشت: این علائم و عوارض برای كارگرانی است كه در درازمدت با این گونه مواد در تماس بوده‌اند و شرایط در جنگ كاملا متفاوت است و ممكن است در مصدومین شیمیایی عوارض شدید‌تری بروز كند.


دكتر یوكو تاكه در ادامه ضمن بیان تاریخچه‌ استفاده از گاز خردل و این كه برای اولین بار این گاز در شهری در كشور بلژیك مورد استفاده قرار گرفت، افزود: شباهت‌های زیادی بین سلاح‌های شیمیایی و اتمی وجود دارد:‌اینكه هر دوی آنها سلاح‌های كشتار جمعی و نسل‌كشی هستند، بر روی انسان‌ها و محیط زیست در درازمدت تاثیرات مخرب بر جای می‌گذارند و برای از بین بردن هر دو نوع سلاح سختی‌های زیادی وجود دارد.


وی در پایان گفت: در خصوص پیوند در سلول‌های سطحی چشم تجربیاتی در ژاپن وجود دارد به این ترتیب كه در این تكنیك سلول‌هایی از داخل دهان برداشته شده، و بعد از برداشتن سلولهای آسیب دیده سطحی چشم، سلول‌های دهان را به جای آنها پیوند می‌زنند، و ابراز امیدواری كرد با این تكنیك بتوان مصدومان ضایعات چشمی را درمان كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha