شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 48275

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: تاکنون ۲۳ مورد پیوند صورت در دنیا انجام شده است در منطقه ما نیز فقط ترکیه یکبار این عمل را انجام داد که شکست خورد و بیمار پیوند شده فوت کرد. در مورد انجام این پیوند در کشور نیز قبل از اقدامات علمی باید مسائل فقهی و اخلاقی آن حل شود.

سلامت نیوز :علیرضا فتحی در گفت و گو با فارس در مورد پیوند صورت و عوارض آن افزود:: به دلیل سوختگی‌های شدید، اسید پاشی و تصادف ممکن است صورت فرد به صورت گسترده‌ای آسیب دیده و اجزای آن از بین برود که این موضوع محققان را بر آن داشت تا روی پیوند صورت کار کنند.

وی ادامه داد: تاکنون 23 مورد پیوند صورت در دنیا انجام شده است. این پیوند اولین بار در سال 2005 در آمین فرانسه روی خانمی که سگ صورتش را گاز گرفته بود انجام شد که البته پیوند روی بخشی از صورت، بینی و لب بالا انجام شد.استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: بعد از آن در سال 2008 اولین پیوند کامل صورت برای خانمی انجام شد که تفنگ شکاری صورتش را از بین برده بود این فرد در انظار ظاهر نمی‌شد ولی الان با صورت جدید در یک موسسه خیریه مشغول به کار شده است.به گفته فتحی نتایج زیبایی پیوند صورت بسیار مطلوب است ولی باید بیماران کاملاً انتخاب شده باشند چون عوارض داروهایی که برای جلوگیری از رد پیوند به فردی می‌دهیم خیلی بالاست.

مصرف دارو برای جلوگیری از رد پیوند عوارضی مانند سرطان دارد

این فوق تخصص جراحی پلاستیک اذعان داشت: فرد باید هر روز مقدار زیادی دارو مصرف کند که ممکن است سرطان یا عفونت‌های پیشرفته که مقاوم به درمان هستید ایجاد کند و در عین حال این داروها خیلی گران هستند. این گونه بیماران کاملاً به‌ داروها وابسته‌‌اند و در صورت مصرف نکردن این داروها، صورت پیوندی را از دست می‌دهند.

فقها در ایران باید در مورد پیوند صورت نظر دهند

وی در مورد مشکلات تغییر هویت فرد با تغییر صورت تشریح کرد: اگر فرد و خانواده او بتوانند صورت و هویت جدید را بپذیرند به نظر نمی‌آید مسئله اخلاقی داشته باشد البته در کشور ما با توجه به دین اسلام فقها باید در مورد پیوند صورت تصمیم بگیرند.فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: پیوند صورت نیاز به یک مطالعه جدی و همه جانبه در یک بستر مناسب نیاز دارد به طوری که در دانشگاه نوویل که اولین پیوند کلیه را در دنیا انجام داد. 60 سال تجربه پیوند و 20 سال مطالعه تحقیقاتی را روی جنبه‌های تشخیص مطالعه کردند و تازه در 2008 پیوند صورت را انجام دادند و نتایج خوبی داشتند.

پیوند صورت در ترکیه به دلیل فوت بیمار معلق شد

فتحی اظهار کرد: در حالی که در چین که پیگیری خوبی برای بیمار بعد از پیوند صورت انجام نشد بیماری که پیوند صورت گرفت فوت کرد ترکیه هم همین اتفاق افتاد و الان وضعیت پیوند صورت در ترکیه معلق شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha