عدم تحرک مهم‌ترین عامل در ایجاد پیری زودرس شده است و انجام فعالیت فیزیکی مناسب عوارض پیری را به تاخیر می اندازد.

سلامت نیوز : کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی نیشابور در گفتگو با وب­دا، افزود: سالمندان و البته همگان باید سعی کنند که تمرینات بدنی، جزئی از زندگی و فعالیت‌های روزمره آنان باشد.

دکتر مرتضی فاضل نیشابوری با بیان اینکه همه ما از کودکی تا سالمندی در هر سطحی به تمرینات بدنی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: تداوم ورزش از دوران کودکی تا نوجوانی، جوانی و سالمندی، زمینه‌ساز زندگی شاد و فعال در دوران پیری است.وی با اشاره به اینکه تمرینات بدنی برای سالمندان برحسب وضعیت جسمانی و سلامتی آنها متفاوت است، یادآور شد: برنامه‌های خاصی برای افراد مبتلا به بیماری‌های عروقی، پرفشاری خون، دیابت، پوکی استخوان، افسردگی، سرطان‌های گوارشی و چاقی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه برای انجام تمرینات بدنی سالمندان هشت نکته رابه شرح ذیل اظهارکرد:

- با معده خالی و یا بعد ازخوردن غذای زیاد از انجام تمرینات بدنی بپرهیزید و حداقل 2 ساعت قبل از خوردن غذا، تمرینات را انجام دهید.

- لباس، جوراب و کفش مناسب و کاملا اندازه استفاده کنند.

- در هوای بسیار گرم و بسیار سرد تمرین نکنید.

- رطوبت زیاد هوا نیز می‌تواند مشکلاتی را به‌دنبال داشته باشد.

- همواره مقداری آب به‌همراه داشته باشید به‌ویژه در تمرینات طولانی مدت حتما هر بیست دقیقه یک لیوان آب بنوشید زیرا آب بدن به‌علت تعرق از دست می‌رود.

- در هنگام آلودگی هوا از انجام تمرینات در هوای آزاد و آلوده خودداری کنید.

- سعی نکنید بیش از توانایی خود فعالیت کنید، چراکه حرکات سخت و شدید نسبت به حرکات ملایم و آهسته بهتر و مؤثرتر نیستند.

- سعی کنید به‌صورت گروهی و دسته جمعی تمرینات را انجام دهید.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی نیشابور اضافه کرد: در صورتی که افراد مبتلا به دیابت، فشارخون بالا، آرتریت، بیماری قلبی هستند حتما با پزشک معالج خود قبل از شروع تمرینات مشورت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha