بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان تامین اجتماعی با وزارتخانه های رفاه و تعاون ، تمامی رانندگان درون شهری و برون شهری با پرداخت 17 درصد حق بیمه از طریق تعاونی های حمل و نقل سراسر کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، وزیر رفاه و تامین اجتماعی در گردهمایی مدیران کل بیمه ای سازمان تامین اجتماعی و مدیران وزارت تعاون گفت : دولت برای اجرای طرح بیمه رانندگان درون شهری و برون شهری، در قانون بودجه سال جاری 100 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که اگر این مبلغ کافی نباشد ، کسری آن در بودجه سال آینده پیش بینی خواهد شد .

عبدالرضا مصری افزود : بر اساس این طرح ، رانندگان درون شهری و برون شهری عضو و غیر عضو تعاونی های حمل و نقل می توانند هر ماهه با پرداخت 17 درصد حق بیمه مشمول بیمه تامین اجتماعی شوند.همچنین در این طرح دولت 10 درصد دیگر حق بیمه را که تقریبا نزدیک به 18 هزار و 600 تومان می شود به ازای هر راننده به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند .

مصری تصریح کرد: با اجرای این طرح همه رانندگان می توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی که مشتمل بر ارائه خدمات درمانی ، از کارافتادگی و بازنشستگی است ، بهره مند شوند .

وی تصریح کرد : وزارت رفاه و تامین اجتماعی در نظر دارد تمامی گروه هایی را که تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیستند ، با انجام یک بررسی و مطالعه کارشناسی شده تحت پوشش بیمه اجتماعی درآورد .

عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز در این گردهمایی با اشاره به قانون بودجه سال 86 کل کشور گفت : برابر بند " ظ" تبصره 14 قانون بودجه سال 86 دولت با پرداخت 10 درصد سهم حق بیمه رانندگان درون شهری و برون شهری تمامی آنها را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می دهد . هدف ازاین کار علاوه بر توسعه فرهنگ بیمه پردازی ، افزایش ضریب تحمل پذیری رانندگان و اطمینان به آتیه خود و خانواده هایشان است .

فرخ ملکوند فرد افزود : بیمه های اجتماعی در واقع نوعی پس انداز اجتماعی است که با پس انداز انفرادی کاملا متفاوت است . در پس انداز اجتماعی ، پس انداز ماترک ( ارث ) نیست و مالکیت عمومی دارد. صندوق سازمان تامین اجتماعی یک نوع پس انداز اجتماعی است که بر اساس بررسی های انجام شده ، میانگین پرداخت حق بیمه توسط بیمه پردازان در این صندوق 6/16 سال است و این در حالی است که میانگین پرداخت مستمری برابر با 31 سال است که حدود 2 برابر مدت بیمه پردازی افراد می شود .

سرپرست معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ، در مورد بیمه رانندگان درون شهری و برون شهری گفت : بر اساس این طرح تعاونیهای حمل و نقل درون شهری و برون شهری ، نقش کارگزار بیمه ای را دارند ، در این تعاونی ها لیست رانندگان تنظیم و 17 درصد حق بیمه از سوی دولت ، رانندگان در شعب تامین اجتماعی نامنویسی شده و دفترچه درمانی برای آنها صادر می شود .

وی تصریح کرد : در این طرح رانندگان درون شهری بر اساس قانون حرف و مشاغل آزاد توسط تعاونی های حمل و نقل درون شهری تنظیم لیست می شوند ، اما در مورد رانندگان برون شهری از آنجا که در اردیبهشت سال 79 قانون بیمه رانندگان برون شهری به تصویب رسیده ، آن قانون هنوز به قوت خود باقی است و این رانندگان بر اساس همان قانون تنظیم لیست می شوند .

قدرت الله قدسی ، مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی نیز در مورد شیوه جذب 17 درصد سهم حق بیمه رانندگان گفت: بر اساس این طرح پیش بینی شده است که حق بیمه رانندگان از طریق تعاونیهای حمل و نقل همچون تعاونی تاکسیرانی ، مینی بوسرانی ، وانت بارها و ... جمع آوری و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود .

وی افزود : پس از جمع آوری فهرست هویتی و سوابق رانندگان ، احتمالا بیمه این افراد از مرداد ماه محقق می شود و رانندگانی که تاکنون تحت پوشش هیچ بیمه ای نبوده اند به شرط داشتن حداکثر 50 سال سن می توانند تابع مقررات عام تامین اجتماعی شوند . به عبارت دیگر این افراد با داشتن 30 سال سنوات پرداخت حق بیمه یا با داشتن 60 سال سن و 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه یا 35سال سابقه پرداخت حق بیمه و بدون شرط سنی می توانند بازنشسته شوند .

مدیر کل درآمد حق بیمه سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر 300 هزار نفر از رانندگان، تحت پوشش این سازمان هستند که احتمالا بخشی از آنها با این اقدام جدید مشمول کمک دولت خواهند شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha