یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 48328

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در سال جاری با اتمام ساخت نرم افزار بومی، اطلاعات پرونده‌های پزشکی قانونی وارد بانک اطلاعاتی می‌شود و تمامی مدیران پزشکی قانونی استانها و برخی نهادها می‌توانند بر حسب نوع دسترسی از این اطلاعات استفاده کنند.

 سلامت نیوز : احمد شجاعی در گفتگو با مهر در مورد اهمیت تشکیل بانک ژنتیک در کشور گفت: این بانک در بعد قضائی و مبحث رسیدگی به جرائم بسیار مهم است زیرا در کنار شناسایی مجرمین به نوعی در پیشگیری از وقوع جرم هم  نقش دارد و برای صدور احکام از سوی قاضی بسیار موثر است.

شجاعی افزود: 80 درصد افرادی که مرتکب جرم می شوند دوباره به جرم باز می گردند برای همین بانک ژنتیک می تواند موجب کاهش وقوع جرائم شود. وی گفت: هم اکنون انگلیس و آمریکا تشکیل بانک ژنتیک را آغاز کرده اند و سازمان پزشکی قانونی ایران هم این کار را در دستور کار خود قرار داده است که در مرحله نخست ثبت ژنتیک مجرمان، زندانیان، معتادان و مسئولان کشور و تمام افرادی که شغل حساسی دارند مانند آتش نشانان، ماموران امداد و نجات و... در دستور کار است و در مرحله دوم عموم مردم می توانند در این بانک سهیم باشند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور مدت مرحله ثبت ژنتیک یک شخص را چند روز عنوان کرد و افزود: هزینه هر مرحله آزمایش ژنتیک 70 تا 100 هزار تومان است. البته این پروژه باید آرام آرام پیش رود چرا که این تجربه جدید برای ایران است و باید متناسب با استاندارهای جهانی عمل کنیم.  شجاعی افزود: همچنین تا پایان امسال در 10 مرکز استان کشور بانک ژنتیک ایجاد می شود.

تولید نرم افزار برای آرشیو الکترونیکی پرونده های پزشکی قانونی

شجاعی در پاسخ به این پرسش که آیا تمامی پرونده های (آزمایشگاهی و تشخیص هویت) پزشکی قانونی در بانک اطلاعات نرم افزاری ذخیره می شود گفت: بایگانی در پزشکی قانونی سنتی است ولی نرم افزاری در دست تهیه است که اسناد پزشکی و تشخیصهای آزمایشگاهی موجود در پرونده بر روی سیستم و بانک اطلاعاتی قرار بگیرد به نحوی که مثلا دسترسی به پرونده کودک آزاری یا هر مورد دیگر امکانپذیر باشد.  وی افزود: این کار از امسال آغاز می شود البته ما در حال طراحی نرم افزار بومی هستیم. می توانستیم این نرم افزارها را از طریق صلیب سرخ جهانی تامین کنیم ولی با این کار اطلاعات در بانک جهانی ذخیره می شد و این صحیح نبوده و نا امن است برای همین خودمان در حال طراحی آن هستیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha