یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 48336

آبله مرغان یک بیماری خفیف و بسیار مسری است که توسط ویروس واریسلازوستر منتقل می شود و بیشترین شیوع آبله مرغان اواخر زمستان و اوایل بهار است.

راهكارهای كاهش عوارض بیماری آبله مرغان

 سلامت نیوز : دكتر مریم رجب نژاد، متخصص اطفال در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، در خصوص این بیماری اظهار داشت:  با وجود اینکه بیماری آبله مرغان در کودکان سیر بسیار خوش خیمی دارد، اما در نوزادان، بالغین، افراد دارای نقص ایمنی و خانم های باردار می تواند عوارض مهمی داشته باشد.

وی افزود: پس از ابتلا به آبله مرغان ، فرد نسبت به بیماری ایمنی پیدا کرده و با تماس مجدد نیز دچار آن نمی شود ، ولی ویروس در بدن به صورت نهفته باقی می ماند و فعالیت مجدد آن منجر به بیماری زونا می شود.دكتر رجب نژاد در خصوص نحوه سرایت این بیماری ابراز داشت: سرایت ویروس آبله مرغان از 24 تا 48 ساعت پیش از بروز دانه های پوستی شروع می شود و تا 3 تا 7 روز پس از آن یعنی تا زمانی که همه دانه ها دارای دلمه خشک شوند، ادامه دارد افراد مستعد پس از تماس نزدیک با فرد بیمار از طریق ترشحات تنفسی و یا تماس با ضایعات پوستی به این بیماری مبتلا می شوند.

وی در ادامه در باره علائم این بیماری گفت: بیماری معمولا 14 تا 16 روز پس از تماس با فرد مبتلا به آبله مرغان و یا زونا شروع می شود ابتدا علائمی مانند تب، خستگی، بی اشتهایی، سردرد و به ندرت درد شکم در بیمار مشاهده می شود و پس از 24 تا 48 ساعت دانه های پوستی قابل مشاهده خواهند بود  این علائم معمولا 2 تا 4 روز پس از ظهوردانه های پوستی ادامه می یابند.این متخصص اطفال ادامه داد: ظهور دانه های پوستی اغلب از ناحیه سر، صورت وتنه آغاز شده و بتدریج به سایر قسمتهای بدن منتشر می شود دانه های پوستی اولیه بصورت لکه های کوچک قرمز (ماکولوپاپول) و شدیدا خارش دار هستند که بتدریج تبدیل به تاول های (وزیکول) حاوی مایع روشن شده و در نهایت دلمه (کراست) بسته و سپس بهبود می یابند.

وی یادآور شد: دانه های پوستی ممکن است در داخل مخاط دهان، حلق، گوش، بینی، دستگاه تناسلی و حتی در موارد شدیدتر در ملتحمه چشم مشاهده شوند. تعداد بثورات در فرد مبتلا از 10 تا 1500 عدد متغیر است.دكتر رجب نژاد اضافه كرد: بهبود خود بخود در کودکان طی 7 تا 10 روز مشاهده می شود این مدت در بزرگسالان کمی طولانی تر بوده و احتمال عوارض نیز در آنها بیشتر است.وی عفونت پوستی را شایعترین عارضه آبله مرغان عنوان كرد و گفت: قرمزی و تورم ضایعات همراه با افزایش تب می تواند علامت عفونت ثانویه باشد و در صورت مشاهده این علائم باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود.

دكتر رجب نژاد بیان كرد: درگیری ریه توسط ویروس آبله مرغان در کودکان نادر است ولی در نوجوان ، بزرگسالان و خانمهای باردار خصوصا در سه ماهه آخر بارداری ممکن است مشاهده شود در این موارد 2 تا 5 روز پس از بروز دانه های پوستی، فرد دچار علائمی مانند سرفه و تنگی نفس خواهد شد.این متخصص اطفال تأكید كرد: در صورت مشاهده علائمی مانند سردرد، خواب آلودگی ، تب بالای 38.5 درجه ، حالت تهوع، حساسیت به نور و تشنج 5 تا 10 روز پس از ظهور بثورات پوستی ، احتمال درگیری بافت مغز توسط ویروس وجود دارد.همچنین اختلال در تکلم و راه رفتن در درگیری مخچه مشاهده می شود. این عارضه در کودکان زیر 5 سال و افراد بالای 20 سال شایعتر است.

وی همچنین در خصوص درمان این بیماری اظهار داشت: در اکثر موارد درمان آبله مرغان تنها برای کاهش تب و خارش می باشد و نیاز به داروی ضد ویروس (آسیکلوویر) نیست تنها در افراد بالای 13 سال، نوززادان، کودکان مبتلا به بیماریهای ریوی یا پوستی مزمن مانند اگزما، افراد تحت درمان با انواع خوراکی یا اسپری های کورتون، افرادی که بطور دراز مدت از آسپرین استفاده می کنند و افراد با نقص ایمنی از آسیکلوویر استفاده می شود و این دارو در افراد فوق باید هر چه سریعتر و ترجیحا در 24 ساعت اول ظهور دانه های پوستی شروع شود.دكتر رجب نژاد تصریح كرد: برای کاهش تب می توان از استامینوفن به همراه پاشویه استفاده کرد.باید توجه داشت که خصوصا در کودکان به هیچ عنوان نباید از آسپرین برای کاهش خارش استفاده كرد. علاوه بر آنتی هیستامین خوراکی مانند دیفن هیدرامین و هیدروکسی زین ، می توان از لوسیون و پماد کالامین نیز بصورت موضعی در مناطق ملتهب تر استفاده کرد همچنین کمپرس با حوله مرطوب و سرد می تواند در کاهش خارش موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • shaghayegh ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    9 4
    Salam man15 sale. Hastam. Abelemorghan. Gereftam Ghors loratadin. Va. Aciclovir400 masraf. Mikonam Ama kharesh. Shadid. Daram chekar konam ??? Aya khordan. Ya. Nakhordan baezi mavad. Ghazayi Asari. Darad
  • negin ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    28 2
    یعنی متنفرم از ابله،کاش یه راهی بود این خارش لعنتیش و از بین ببری!
  • فرحناز ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    24 9
    با سلام .دختر 7 ساله م ابله مرغان دارند .من قبلا ابله گرفتم میخواستم بدونم احتمال داره مجدد بیمار شوم ؟؟ البته با مطالعه نظرات متوجه شدم که ابله مرغان نمیگیرم ولی زونا یا بیماری های دیگری که بعد از ابله باشد امکان داره بگیره ؟؟