معاون سازمان غذا و دارو گفت: داروخانه‌ها در صورت کسب امتیاز کمتر از ۶۰۰ نمی‌توانند همه دارو‌ها را دریافت و نیز در صورت کسب کمتر از ۴۰۰ امتیاز نمی‌توانند فعالیت نمایند.

 سلامت نیوز : دکتر محمدرضا شانه ساز در مراسم افتتاحیه همایش داروسازان بالینی کشور با اشاره به اینکه طی ۳۴ -۳۵ سال گذشته حوزه دارویی کشور پیشرفتهای بسیار بزرگی داشته گفت: طی این سال‌ها از یک مصرف کننده صرف داروهای شرکتهای چند ملیتی به یکی از تولید کنندگان پیشرفته‌ترین داروهای دنیا تبدیل شده‌ایم. 


وی اظهار کرد: در حوزه آموزش و پژوهش نیز داروسازی کشور پیشرفتهای قابل توجهی داشته به طوری که دانشمندان داروسازی ایران جزو مهم‌ترین تولیدکنندگان علمی کشور بوده و فرآورده‌های دارویی با تکنولوژی بالا به دست همین دانشمندان یکی پس از دیگری در کشور تولید و رونمایی می‌شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛معاون سازمان غذا و دارو با بیان اینکه با همه پیشرفتهایی که در این عرصه داشته‌ایم ولی باید اعتراف کنیم که هنوز در حوزه ارائه خدمات دارویی مناسب به مردم ضعیف هستیم و خدماتی در شأن و جایگاه مردم ایران به آن‌ها داده نمی‌شود تصریح کرد: این نقطه ضعف بزرگی برای ماست که حل آن نیز به دست وزیر، رئیس سازمان غذا و دارو و بنده نبوده و داروسازان باید این مشکل را با ارائه خدمات مناسب به مردم حل کنند. وی ادامه داد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، یکی از وظایف مهم داروسازان ارائه خدمات دارویی مناسب به مردم است، داروسازان در داروخانه‌ها باید دقت کنند که داروی ارائه شده مطابق دستور پزشک بوده و کیفیت داروی ارائه شده مناسب باشد.

داروسازان باید هنگام ارائه نسخه توضیحات لازم را به مردم بدهند
دکتر شانه ساز گفت: داروسازان باید هنگام نسخه پیچی توضیحات لازم را به مردم بدهندو در صورت تداخل دارویی بیمار را راهنمایی کرده و اطلاعات لازم را به مردم بدهند.
مدیر کل نظارت بر داروی وزارت بهداشت یادآور شد: از دیگر وظایف داروسازان در داروخانه‌ها این است که مراقبت کنند داروهای قاچاق و غیر مجاز به مردم داده نشود که خوشبختانه با توجه به منطقه‌ای که در آن قرار داریم که در منطقه داروهای قاچاق به وفور یافت می‌شود، کشور ما با کمترین میزان مواجه است. وی با اشاره به اینکه در موارد برخی از مسئولین به حق فنی ۹۰۰ تومان داروخانه‌ها اعتراض می‌کنند گفت: دلیل این موضوع این است که نسبت به ارائه خدمات مشاوره و لزوم آن برای مردم اطلاع رسانی نکرده‌ایم که باعث شده با مقایسه دارو بامیوه و سوپر مارکت که بسیار خطرناک است توهین نمایند که اصلاح این نوع نگاه در بین مردم و مسئولان و سیاستگذاران ارشد کشور به عملکرد خود ما داروسازان و پزشکان بستگی دارد. شانه ساز ارائه خدمات داروسازی بالینی را در کشور بسیار کم خواند و گفت: هم اکنون دو دانشگاه به صورت پایلوت خدمات بالینی را در بیمارستان‌ها تعریف کرده و مناسب با آن تعرفه‌های را تعریف کرده‌اند که باید پرداخت شود. شانه ساز با بیان اینکه داروسازان نباید اجازه دهند جنبه اقتصادی و تجاری داروخانه‌ها بر جنبه علمی و خدمات بهداشتی آن غلبه یابد اظهار کرد: وجود حتی یک داروی قاچاق در داروخانه‌ها شایسته کشور ما نیست و گر چه میزان آن در کشورمان خیلی پایین است ولی زیبنده نمی‌باشد که بر همین اساس مطابق آیین نامه جدید داروخانه‌ها این مراکز رتبه بندی و امتیاز بندی می‌شوند که باید یکسری ضوابط را درحوزه ارائه خدمات مناسب و مشاوره به مردم مود توجه قرار دهند که در صورت کسب امتیاز کمتر از ۶۰۰ نمی‌توانند همه دارو‌ها را دریافت نمایند ونیز در صورت کسب کمتر از ۴۰۰ امتیاز نمی‌توانند فعالیت نمایند.

دستورالعمل خدمات دارویی شهرهای مختلف به زودی ابلاغ خواهد شد
معاون سازمان غذا و دارو با اشاره به تحریم‌ها و فشارهای بین المللی که به ناروا به کشورمان تحمیل شده تصریح کرد: در این عرصه داروسازان به گونه‌ای عمل کرده‌اند که کمترین فشار به مردم و بیمار برسد که نشان از تعهد داروسازان دارد. وی ادامه داد: ابلاغیه‌ خوبی در سال ۸۰ داشتیم که تقویت خدمات مشاوره دارویی به مردم را در نظر گرفته بود وما با بازنگری آن مجدد به این موضوع تاکید کردیم که به زودی آیین نامه جدید به داروخانه‌ها ابللاغ می‌شود. دکتر شانه ساز ادامه داد: مطابق این آیین نامه معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی، اختیارات بیشتری برای نظارت بر داروخانه‌ها به دست آورده و باید خدمات نرم افزاری و سخت افزاری ویژه‌ای را تعریف و اجرا کنند که با کمک آن‌ها نظارت دقیق‌تری بر داروخانه‌ها اعمال و نحوه ارائه خدمات داروخانه‌ها اصلاح شود که این برنامه با همکاری معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی، انجمن داروسازان ایران و سازمان نظام پزشکی انجام می‌شود. وی در پایان با بیان اینکه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم خدمات دارویی داروخانه‌ها در تهران و شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک و محروم از یک استاندارد برخوردار باشند خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل جدید به زودی ابلاغ خواهد شد تا انتظارات مردم را متناسب با امکانات و شرایط هر منطقه برآورده ‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha