یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 48346

متخصص داروسازی بالینی گفت: علت بسیاری از قاچاق مکمل‌های دارویی و غذایی به دلیل موانع دست و پاگیر قانونی است که شرکت‌ها را مجبور به قاچاق می‌کنند.

 سلامت نیوز : دکتر منصور رستگار پناه متخصص داروسازی بالینی در گفتگو با سینانیوز، با مهم خواندن بحث مکمل‌های دارویی و غذایی اظهار کرد: علیرغم اینکه روی این مکمل‌ها نوشته‌ای شامل اینکه در تشخیص، پیشگیری و درمان به کار نمی‌رود ولی در موارد بسیاری مردم با مراجعه به داروخانه از این مکمل‌ها که به عنوان داروهای بدون نسخه ارائه می‌شوند استفاده می‌کنند. 


وی با بیان اینکه محصولات بازار تنوع بسیاری دارند ادامه داد: با توجه به افزایش بیماریهایی مانند پوکی استخوان در کشور به ویژه در زنان بهره‌مندی از مکمل‌هایی مانند کلسیم و ویتامین D و... می‌تواند تاثیر بسزایی در این بیماران داشته باشد. این متخصص داروسازی بالینی بیان داشت: باتوجه به اینکه بدن هر فرد روزانه بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد افرادی که روزانه مصرف لبنیات کمی دارند به طور یقین نیازمند مصرف مکمل‌ها هستند. وی با اشاره به اینکه اطلاع دارو ساز به طب مکمل و حتی داروهای گیاهی می‌تواند بیماران را از سردرگمی برهاند افزود: خوشبختانه در داروخانه‌های کشور مکمل‌ها اکثرا بصورت قانونی خریداری شده‌اند و نظارت وزارت بهداشت هم در این عرصه وجود دارد ولی با توجه به تنوع اقلام دارویی و مکمل‌ها داروسازان باید اطلاعات خود را به روز کرده و افزایش دهند. دکتر رستگار پناه با بیان اینکه برخی از پزشکان به تاثیرات مکمل‌ها آگاهی ندارند گفت: متاسفانه در آموزش پزشکی بحث‌های مربوط به مکمل‌ها وجود ندارد که لازم است مسئولین به این حوزه بیش از پیش توجه نمایند. وی تصریح کرد: خوشبختانه دو شرکت داخلی با کسب مجوز از وزارت بهداشت در حال تولید مکمل‌های ورزشی هستند که برای مصرف این نوع مکمل‌ها حتما باید با متخصص تغذیه مشورت شود چراکه مصرف خودسرانه این مکمل‌ها ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید. این داروساز بالینی در رابطه به وجود مکمل‌ها به صورت قاچاق در مرزهای کشور که به مرور به مراکز شهر‌ها آورده می‌شوند گفت: در موارد بسیاری قاچاق این مکمل‌ها به دلیل موانع دست و پا گیر قانونی است که شرکت‌ها اقدام به این کار می‌کنند ولی مصرف کنندگان بایدتوجه نمایند که برای تهیه این مکمل‌ها حتما به مراکز قانونی و داروخانه‌ها مراجعه نمایند. وی افزود: بحث قاچاق دارو و مکمل در همه جای دنیا وجود دارد که علاوه بر افزایش نظارت مسئولین، باید آگاهی‌های بیشتری به عموم جامعه ارائه شود تا از مصرف اجناس قاچاق و عوارض آن‌ها پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha