سلامت نیوز: مشاوره با اپتومتریست ها و چشم پزشكان پیش از بارداری و زمان حاملگی مانع از بروز مشكلات چشمی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن اپتومتری استان های خراسان، سیده فاطمه میرجانی اپتومتریست استان گیلان در مقاله ای در دوازدهمین كنگره ملی اپتومتری خراسان گفت: زنان باردار و بانوانی كه قصد بارداری دارند می توانند با مراجعه به اپتومتریست ها و چشم پزشكان و انجام معاینات چشمی از بروز مشكلات گلوكوم بارداری ( فشارهای چشمی ) جلوگیری و یا مانع از افزایش این فشارها در چشمانشان شوند.

وی كه مقاله اش را با همكاری دكتر محمد رضا پنج تن پناه انجام داده است افزود: هر چند كه بیماری گلوكوم كه در عامه مردم به نام فشار چشمی مطرح است، غالباً در افراد مسن بروز می كند اما در زمان بارداری نیز گزارش شده است.

میرجانی ادامه داد: در برخی از بانوان در زمان حاملگی كاهش فشار وریدی " اپی اسكلرا " ایجاد می شود كه این امر فشار داخلی چشم را كاهش می دهد، اما در برخی از افراد نیز در دوران حاملگی با افزایش فشارهای چشم مواجهیم.

او با اشاره به اینكه برخی از داروهای كاهش فشار چشم در مادران باردار اثرات مضری برروی جنین خواهد داشت افزود: در درمان این بیماران باید توازنی بین اثرات مضر دارو بر جنین و خطرات ناشی از قطع یا كاهش داروها در مادر نیز لحاظ شود.

وی ادامه داد: داروهایی كه انعقاد رحمی را به همراه خواهد داشت نباید به زنان باردار مبتلا به گلوكوم بارداری تجویز شود.

این اپتومتریست گیلانی گفت: فرقی كه بین افرادی كه واقعاً دارای فشار چشمی هستند و آن دسته از مادرانی كه در دوران حاملگی با این مشكل مواجه می¬شوند، در این است كه فشار چشمی بارداری، پس از وضع حمل بر طرف می شود اما در افرادی كه از ابتدا به این بیماری مبتلا هستند، این بیماری باقی می ماند.

میرجانی افزود: فشار چشم با تغییرات میدان دید همراه می شود و گاهی اوقات برای درمان نیاز به مداخلات جراحی است.

گفتنی است؛ دوازدهمین كنگره اپتومتری خراسان از سوی انجمن اپتومتری خراسان و با همكاری دانشگاه علوم پزشكی مشهد، سازمان نظام پزشكی مشهد و سایر تشكل های اپتومتری كشور با حضوربیش از 450 نفر شركت كننده از سراسر كشور به مدت سه روز در مشهد برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha