یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 48350

یک مسئول در سازمان بهزیستی نیز با هشدار نسبت به گسترش آسیب های نوپدید در کشور از پی گیری های جدی سازمان بهزیستی برای راه اندازی ستاد پیش گیری از آسیب های نوپدید خبر داد. اقطار، معاون پیش گیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی، با بیان این مطلب به خراسان، گفت: ستاد پیش گیری از آسیب های نوپدید در حال راه اندازی است.

آسیب های نو پدید در کمین خانواده ها ؛ خطر جدی ا ست

سلامت نیوز : حدود یکسال است که موضوعی با عنوان آسیب های نوپدید از جمله آسیب های ناشی از اینترنت، تلفن همراه، ماهواره و بازی های رایانه ای از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح و بر لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه پیش گیری از این آسیب ها تاکید می شود. یک مسئول در سازمان بهزیستی نیز با هشدار نسبت به گسترش آسیب های نوپدید در کشور از پی گیری های جدی سازمان بهزیستی برای راه اندازی ستاد پیش گیری از آسیب های نوپدید خبر داد. اقطار، معاون پیش گیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی، با بیان این مطلب به خراسان، گفت: ستاد پیش گیری از آسیب های نوپدید در حال راه اندازی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ وی با اشاره به این که در این ستاد وزارت خانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، علوم ، بهداشت، ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و صداوسیما عضو است، گفت: پیشنهاد تشکیل ستاد پیش گیری از آسیب های نوپدید به زودی برای اخذ مجوز برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می شود. وی درباره ضرورت راه اندازی این ستاد، گفت: آسیب های نوپدید در کشور به دلیل توسعه فناوری ها رو به گسترش است و در بسیاری از کشورها به موازات ورود و افزایش فناوری برای پیش گیری و مقابله با آسیب های نوپدید برنامه ریزی شده که کشورهایی نظیر کره و چین از این جمله است. اما در کشور ما به دلیل سرعت گسترش ورود فناوری ها و توسعه خطوط تلفن همراه و فضای مجازی و اینترنت برنامه ریزی و پیش بینی خاصی در این زمینه انجام نشده است و به همین دلیل به یک باره شاهد افزایش آسیب های نوپدید در کشور هستیم.

اقطار تصریح کرد: بروز آسیب های نوپدید همچنین می تواند زمینه ساز سبک جدیدی از آسیب های اجتماعی باشد؛ به همین دلیل برنامه ریزی برای پیش گیری و کاهش آسیب های نوپدید ضروری است. وی با اشاره به مصادیق آسیب های نوپدید در تعریف این آسیب ها گفت: آسیب های نوپدید، آسیب های مرتبط با فناوری جدید است که آسیب های ناشی از استفاده از ماهواره، بازی های رایانه ای، تلفن همراه و اینترنت می تواند در این مجموعه قرار گیرد؛ به عنوان مثال تلفن همراه فوایدی از جمله دسترسی آسان، کاهش ترافیک و ترددهای غیرضروری و ایجاد همگرایی در پی دارد اما در کنار آن، استفاده نامناسب از آن در سال های اخیر به آثار منفی و آسیب های بسیاری منجر شده است که از جمله آن می توان به بلوتوث های مخرب، پیامک های مستهجن، دوستی های خیابانی، تزلزل ارزش ها و ارتباطات غیرمناسب اشاره کرد. همچنین ماهواره اگر به طور مناسب استفاده شود می تواند نکات مثبتی همچون آموزش و استفاده از اطلاعات علمی را در پی داشته باشد، اما در صورت کاربرد غیرمناسب آسیب هایی همچون تهاجم فرهنگی، از بین رفتن قبح روابط نامتعارف، مصرف مشروبات الکلی، پرخاشگری، عشق های مثلثی، تزلزل بنیان خانواده، ارتباطات نامشروع، رواج مدهای غربی، شیطان پرستی و فرقه های انحرافی که از طریق شبکه های تلویزیونی افراد زیادی را جذب کرده است، در پی خواهد داشت. بنا به گفته معاون پیش گیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی ، اینترنت نیز یکی از مواردی است که به دلیل استفاده نامناسب از آن، آسیب های بسیاری را در پی داشته است.وی افزود: بر اساس آمار از نظر تعداد کاربران اینترنتی، ایران رتبه اول را دارد و ۲۸ تا ۳۵ میلیون کاربر در کشور وجود دارد که درصد زیادی از آن ها را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. آثار مثبت استفاده از اینترنت، به روز کردن اطلاعات، استفاده از مطالب علمی، دسترسی به فناوری های روز است اما به موازات آن شاهد گرایش نوجوانان به چت روم ها، عشق های مجازی، کلاهبرداری و سوءاستفاده از دختران و پسران با ارائه شخصیت های دروغین، ازدواج های اینترنتی، هرزنگاری، سرقت اطلاعات و اخاذی هستیم که از جمله آسیب های ناشی از استفاده ناصحیح از اینترنت است.

وی افزود: آن چه به صورت کودتای خزنده در حال انجام است، این است که کودکان و نوجوانان در اتاق خود پا به دنیای خطرناکی می گذارند و خانواده ها با این تصور که کودک و نوجوانشان در فضای امن خانه است از خطراتی که او را تهدید می کند، غافل هستند. این مسئول همچنین گفت: بازی های رایانه ای از جمله دیگر مصادیق بروز آسیب های نوپدید است که بسیاری از آن ها با اسامی ایرانی و برای مقابله با هویت ایرانی تهیه و در کشور نیز توزیع شده است. کاربر این بازی علیه هویت خود می جنگد و خشونت، افت تحصیلی، احساس برتر بودن، بیماری های اسکلتی و ساختاری از جمله آثار نامطلوب این بازی هاست. حتی برخی پویانمایی هایی که در بازار رسانه توزیع می شود به عادی سازی روابط دختر و پسر و روابط عاشقانه منجر می شود که آثار منفی بسیاری در پی دارد. وی افزود: بنابراین با توجه به توسعه این آسیب ها که اثر مستقیمی در بروز آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، فرار دختران، خشونت و پرخاشگری ها و ... دارد؛ باید برنامه ریزی دقیقی برای پیش گیری و مقابله با این آسیب ها انجام شود.

اقطار در پاسخ به این سوال که آیا آمار دقیقی درباره تعداد افرادی که درگیر آسیب های نوپدید هستند، وجود دارد، گفت: پژوهش هایی در این زمینه انجام شده که پژوهش های شهرستانی و استانی است و نمی توان آن را به کل کشور تعمیم داد، اما امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به آمار و اطلاعات دقیقی در این زمینه دست یابیم. وی افزود: ۲ برنامه را تا پایان امسال در زمینه بررسی وضعیت و برنامه ریزی برای کاهش آسیب های نوپدید داریم که اول برگزاری همایش کشوری پیش گیری از آسیب های اجتماعی است که امیدواریم به راهکارهای جدی در این زمینه دست یابیم و دوم ایجاد سامانه رصد آسیب های اجتماعی با محوریت آسیب های نوپدید در کشور است.

در این طرح که کارهای پژوهشی آن انجام شده قرار است گروه های اجتماعی محور و مردم نهاد با همکاری خط های مشاوره و مشاوران بهزیستی آسیب های اجتماعی را با اولویت آسیب های نوپدید رصد و اطلاعات و آمار آن را بر اساس شهر و استان جمع آوری و ثبت کنند که در این صورت مشخص خواهد شد در هر استان یا منطقه چه نوع آسیب های جدیدی شکل می گیرد و بر اساس آن می توان نقشه عملیاتی کاهش و پیش گیری از آن آسیب را تدوین و اجرا کرد. وی افزود: همچنین در این سامانه می توان وضعیت دقیق آسیب های نوپدید را رصد کرد و بر اساس موقعیت جغرافیایی آمار و اطلاعات آن را به دست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha