یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 48357

بارها شنیده ایم که برای کاهش وزن یا پیشگیری از بیماری قلبی باید شیر بدون چربی یا کم چربی مصرف کرد. اما آیا این موضوع صحیح است؟

مصرف متناسب لبنیات در کاهش وزن موثر است
 سلامت نیوز : بارها شنیده ایم که برای کاهش وزن یا پیشگیری از بیماری قلبی باید شیر بدون چربی یا کم چربی مصرف کرد. اما آیا این موضوع صحیح است؟ باید گفت تعادل در میزان مصرف چربی و دریافت کالری نتیجه مطلوب به همراه دارد. به گزارش «هلث نیوز» بدون شک شیر پرچرب حاوی کالری و چربی بیشتری است و هر یک پیمانه آن حاوی ۱۴۶ کالری و حدود ۸ گرم چربی است.شیر با یک درصد چربی حاوی ۱۰۳ کالری و 2.5 گرم چربی و شیر بدون چربی دارای ۸۳ کالری و تقریباً بدون چربی است.اما برای کاهش وزن، محروم کردن بدن از میزان چربی موجود در لبنیات نتیجه خوبی نمی دهد. نتیجه تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ انجام شد نیز حاکی از این است که کاهش کالری در افراد چاق باعث کاهش وزن موقت می شود.در سال ۲۰۰۳، محققان رژیم غذایی کم چربی را با رژیم غذایی کم کالری مقایسه کردند و دریافتند که نتیجه این دو رژیم تفاوتی با هم ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ بنابراین رژیم های غذایی سرشار از چربی علت اصلی تجمع چربی اضافه در بدن نیست و کاهش مصرف چربی نیز تنها راه حل نخواهد بود. در واقع چربی ها با ایجاد هورمونی به نام «کولی سیستوکینین» که احساس سیری ایجاد می کند، جلوی اشتها را می گیرد.چربی ها روند رها شدن قند در خون را کند می کند و به عبارت دیگر، اگر شیر چرب باشد، چربی کمتری دور شکم قرار می گیرد. در حالی که شیر کم چرب علاوه بر این که چربی های دور شکم را نمی سوزاند، باعث چاق تر شدن فرد نیز می شود. در سال ۲۰۰۵، محققان آمریکایی روی وزن افراد و مصرف شیر بیش از ۱۲ هزار دانش آموز بین ۹ تا ۱۴ سال بررسی کردند و متوجه شدند برعکس فرضیه ای که داشتند، شیر بدون چربی و یک درصد چربی با افزایش وزن ارتباط دارد. سوالی که پیش می آید این است که آیا شیر کم چرب برای قلب مفید نیست؟اغلب به ما گفته شده است که در مصرف لبنیات باید مراقب بود زیرا کلسترول مضر (LDL) را افزایش می دهد. اما LDL حداقل ۴ نوع است و کوچک ترین آن با بیماری قلبی مرتبط است. چربی های موجود در لبنیات تنها روی LDL بی خطر تأثیر می گذارد. نکته جالب این است که قبل از افزودن شیر خشک، اغلب شیرهای بدون چربی به رنگ آبی سفید است. برای تهیه شیر خشک بدون چربی، شیر تحت حرارت و فشار بالا قرار می گیرد تا کلسترول اکسیده شود. در بررسی که روی حیوانات انجام گرفته است مشخص شد، اکسیده شدن کلسترول، تغییرات بیولوژیکی فراوانی به همراه دارد. محققان اسپانیایی در سال ۱۹۹۶ گزارش دادند که کلسترول اکسیده شده سرطان زا و قابل جهش یافتن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha