سلامت نیوز: وارفارین دارویی است که اکنون بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بیمارانی که از این دارو مصرف می‌کنند توصیه می‌شود همراه دارو کاهو و سبزیجات نخورند چراکه ویتامین K موجود در سبزیجات انعقاد خون را بالا می‌برد.

وارفارین دارویی است که اکنون بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بیمارانی که از این دارو مصرف می‌کنند توصیه می‌شود همراه دارو کاهو و سبزیجات نخورند چراکه ویتامین K موجود در سبزیجات انعقاد خون را بالا می‌برد.
اینکه بگوییم فرد در کل کاهو و سبزیجات نخورد کار درستی نیست اما باید میزان آن را تنظیم کنند، چراکه کم یا زیاد شدن میزان ویتامین K در بدن اثر داروی وارفارین را نیز کم و زیاد می‌کند. به گفته یک متخصص تغذیه مصرف یک نوبت سبزیجات غنی از ویتامین K مانند خوردن یک وعده سالاد در میهمانی مشکلی را برای افرادی که وارفارین مصرف می‌کنند به وجود نمی‌آورد ولی اگر این سبزیجات روزانه مصرف شوند مشکل‌آفرینند.
مصرف خیلی کم ویتامین K نیز اثر وارفارین را زیاد می‌کند که در این حالت احتمال خونریزی در تمام عروق به‌خصوص رگ‌های مغزی بالا می‌رود. عضو گروه رژیم‌درمانی بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به اینکه برخی متخصصان تغذیه برای رژیم لاغری قورت‌دادن یک حبه سیر قبل از خواب را توصیه می‌کنند، گفت: افراد چاقی که وارفارین مصرف می‌کنند نباید خوردن سیر را در دستور رژیم خود قرار دهند.
انار، گریپ‌فروت، انبه، زنجبیل همگی سبب تغییر عملکرد وارفارین می‌شوند و منع‌مصرف دارند. همچنین چای سبز اثر وارفارین را خنثی می‌کند و میوه‌های سبزرنگ مانند گوجه‌سبز و کیوی باید کم مصرف شود و آنهایی که علاقه به خوردن خیار دارند حتما باید پوست خیار را به دلیل داشتن ویتامین K کنده و بعد میل کنند. این متخصص تغذیه مصرف شیر و ماست کم‌چرب، کدو و بادمجان را برای افرادی که وارفارین مصرف می‌کنند بلامانع دانست.

 منبع: فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha