رییس مركز بیماری‌های واگیر‌دار وزارت بهداشت با تایید موارد ابتلا به بیماری «تب كریمه كنگو» در استان خراسان‌رضوی اظهار كرد: تاكنون شش مورد ابتلا به این بیماری در این استان گزارش شده كه متاسفانه دو نفر از این افراد به دلیل شدت بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

6 نفر در استان خراسان‌رضوی به «تب كریمه كنگو» مبتلا شدند
 سلامت نیوز : تایید وزارت بهداشت از شیوع بیماری تب كریمه كنگو در شرایطی است كه پنجشنبه هفته گذشته انترن جوان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد وابسته به دانشگاه علوم پزشكی مشهد به دلیل سرایت بیماری از مراجعه‌كنندگان جان خود را از دست داد.

همزمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با تایید فوت دانشجوی پزشكی این دانشگاه بر اثر ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو، روایت متفاوتی از مرگ دانشجوی پزشكی ارایه كرد. او با بیان اینكه این دانشجوی دوره كارورزی پس از مراقبت از یك بیمار مشكوك به تب كریمه كنگو و همچنین وجود بیماری زمینه‌ای «فاویسم»، درگذشت، عنوان كرد: موضوع از 30 فروردین 91 از زمانی آغاز شد كه فردی كه كارگر قسمت «كله پاكنی» در كشتارگاه مشهد بود در حین فعالیت دست خود را می‌برد و پس از آن در مركز خانه بهداشت كارگری دستش را پانسمان می‌كند. دو روز بعد دوباره پانسمان را تجدید كرده و پس از آن با علایم تب به درمانگاه مراجعه می‌كند و هر زمان كه مراجعه می‌كرده یك سری علایم را می‌گفته و در نهایت13  اردیبهشت به بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه می‌كند. او می‌افزاید: بیمار با علایم تب و خونریزی شدید به اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه می‌كند و براساس گزارش پزشك اورژانس به دلیل وخامت حال بیمار، وی سریعا در بخش عفونی و اتاق ایزوله پذیرش می‌شود و اولین نفری كه با بیمار تماس داشته، دانشجو «كیخسروی» بوده است كه از بیمار شرح حال دریافت كرده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ او همچنین ادامه می‌دهد: دو روز بعد علایم بیماری تب كریمه كنگو به همراه افت پلاكت و تب در این دانشجو ظاهر شد كه وی را در بیمارستان امام رضا (ع) بستری كردیم و به دلیل اینكه این دانشجو دارای بیماری زمینه‌ای خونی «فاویسم» یا كمبود آنزیم بود با احتیاط تحت درمان‌های لازم قرار گرفت اما متاسفانه 21 اردیبهشت‌ درگذشت.

این درحالی است كه براساس اعلام كادر بیمارستان امام رضا(ع) مشهد، حضور انترن جوان بالای سر بیمار مبتلا به تب كریمه كنگو به دلیل عدم حضور پزشكان متخصص در بیمارستان و تلاش انترن جوان برای احیای بیمار بوده است.بیماری تب كریمه یك بیماری مشترك میان دام و انسان است و 60 سال پیش در آفریقا شناسایی شده و متاسفانه دام مبتلا به این بیماری بدون علامت است اما در انسان با علایمی شبیه سرماخوردگی به همراه خونریزی، خون مردگی و دانه زدن خود را نشان می‌دهد. این بیماری از ترشحات و خون حیوان آلوده از جمله مهره‌داران مانند گاو، گوسفند، بز و همچنین كنه‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود. پرندگان هم در حفظ نسل كنه محیط مناسبی را ایجاد می‌كنند. همه این عوامل موجب می‌شود كه انسان پس از ابتلا بیش از 50‌درصد در معرض مرگ باشد. محمدمهدی گویا با تشریح موارد ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو در استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: تاكنون شش مورد ابتلا به این بیماری در این استان گزارش شده است كه متاسفانه دو نفر از این افراد به دلیل شدت بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

گویا گفت: اولین مورد گزارش شده مربوط به یك كارگر كشتارگاه بوده كه حدود 10 روز پیش با علایم بیماری در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بستری شد. وی گفت: این بیمار قبل از مراجعه به بیمارستان امام رضا (ع) به یك كلینیك خصوصی مراجعه می‌كند كه در آنجا نیز یك پرستار در حین تزریق سرم به بیمار، با خون وی تماس پیدا می‌كند و به بیماری مبتلا می‌شود. رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در تشریح علایم بیماری تب كریمه كنگو گفت: این بیماری در ابتدا ممكن است با یك بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته ‌شود و تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علایم گوارشی از دیگر علایم ابتلای به این بیماری است. وی افزود: بعد از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه‌های گوارشی و تناسلی می‌شود و بیمار خونریزی زیرپوستی پیدا می‌كند كه در این موقع، وضعیت بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، بیمار ممكن است جان خود را از دست دهد.

گویا، با تاكید بر اینكه دام‌های مبتلا به تب كریمه كنگو هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند، از هموطنان خواست به هیچ‌وجه دام‌هایی كه مهر تایید سازمان دامپزشكی را ندارند، خریداری نكنند. رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به ابتلای شش نفر از هموطنان در استان خراسان‌رضوی به این بیماری و فوت دو نفر از آنان گفت: تمام گزارش‌ها و مراتب به سازمان دامپزشكی اعلام شده كه منشاء دام‌های آلوده مورد شناسایی و بررسی قرار گیرند و نتیجه، در اسرع وقت اطلاع‌رسانی شود.
گویا، آمار مبتلایان به این بیماری در سراسر كشور را 13 نفر اعلام كرد و گفت: شش نفر از این موارد در استان خراسان‌رضوی بوده‌اند كه دو نفر از آنان فوت كرده‌اند. هفت مورد ابتلا نیز قبلا در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده بود كه همگی مورد درمان قرار گرفته و كاملا بهبود یافته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha