یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 48374

محققان دانشگاه ایلینویز در مطالعه ای بر روی بیمارانی كه از چاقی رنج می برند به تاثیرات قابل توجه پروتئین سویا بر كاهش تجمع چربی و تری گلیسرید كبد این بیماران پی بردند.

 سلامت نیوز :هانگ چن استادیار علوم غذایی و تغذیه در دانشگاه ایلینویز نتایج تحقیقات خود را در جلسه سالانه انجمن بیوشیمی و بیولوژی مولكولی ارائه كرد و یادآور شد: حدود یك سوم بزرگسالان آمریكایی دارای بیماری كبد چرب هستند كه بسیاری از آنها بدون علائم است. چاقی و فربهی یكی از علائم خطرساز در این شرایط محسوب می شود كه می تواند در نهایت به نارسایی كبد منتهی شود.

براساس اظهارات این محقق، چربی در كبد از طریق متابولیسم دگرگون می شود و در صورتی كه حمل چربی به بافت های چرب در افراد چاق كاهش یابد، كبد به مخزن ذخیره چربی اضافی تبدیل می شود. وقتی كه چربی در بافتی چون كبد كه قرار نیست چربی ذخیره كند متمركز می شود، كاركرد حیاتی این بافت درخطر قرار می گیرد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه کیهان ؛ به نظر می رسد مصرف پروتئین سویا از برخی فشارهای كبد چرب می كاهد؛ «چن» در این تحقیق به مقایسه تجمع چربی در كبدهای چاق و لاغر موشها پرداخته كه طی 17هفته پس از قطع شیر مادر از رژیم ماده پروتئینی شیر یا رژیم پروتئین سویا استفاده كرده بودند.در حالی كه رژیم تاثیری روی ویژگی های كبد حیوانات لاغر نداشت، تری گلیسرید و تجمع كلی چربی در كبد موشهای چاقی كه از پروتئین سویا استفاده كرده بودند تا 20درصد كاهش یافت.بیماری كبد چرب، با تجمع چربی در سلولهای كبدی و التهاب كبد مشخص می شود و دیابت و بالا بودن چربی های خون نیز از علل زمینه ای آن است؛ عوامل مختلفی چون كاهش ناگهانی وزن، سوءتغذیه، گرسنگی طولانی كه باعث تغییر متابولیسم در بدن می شوند نیز ممكن است باعث كبد چرب شوند.
     
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha