یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 48377

استخرهای عمومی به خصوص در شهرهای بزرگ علی رغم تمام سخت گیری هایی كه از سوی مراكز بهداشت صورت می گیرد باز هم محلی برای بروز مشكلات مختلف برای جوانان و نوجوانان هستند كه مشتاقانه در فصل گرما به این محل ها مراجعه می كنند.

 سلامت نیوز : استخرهای عمومی به خصوص در شهرهای بزرگ علی رغم تمام سخت گیری هایی كه از سوی مراكز بهداشت صورت می گیرد باز هم محلی برای بروز مشكلات مختلف برای جوانان و نوجوانان هستند كه مشتاقانه در فصل گرما به این محل ها مراجعه می كنند.
به گزارش مشرق، بیماری های مختلف یكی از مشكلاتی است كه گریبان شناگران در استخرهای عمومی را می گیرد. از بین بیماری های منتقله از طریق شنا می توان به تب تیفوییدی، اسهال، عفونت چشمی لیپتوسپیروزیس، كرم های حلقوی، عفونت های پوستی، عفونت سینوس ها، عفونت گوش و گلو اشاره كرد.عفونت های ویروسی و قارچی، مثل عارضه خارش پای شناگران كه یك بیماری قارچی پوست است. عفونت چشم، گوش، گلو و بینی، عفونت های بخش فوقانی دستگاه تنفس و عفونت های روده ای نیز از دیگر مشكلات استخرهای عمومی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه کیهان ؛ آب استخرهای شنا نه تنها دریافت كننده مواد دفعی بدن نظیر موكوس بینی، بزاق، دهان و عرق است، بلكه اگر رفتن به دستشویی و عمل دوش گرفتن با آب گرم و صابون زدن در جایگاه ویژه در محوطه استخر و قبل از ورود به آب صورت نگیرد، آثار مواد دفعی مدفوعی، ادرار و پوست مرده و آلودگی های محل كار یا خیابان كه روی پوست بدن نشسته اند، همچنین مایع های دستشویی و بدن، روغن ها، كرم ها و دیگر آلاینده ها نیز به آب وارد می شوند و بهداشت آب و سلامت شناگران را به مخاطره خواهند انداخت.به علاوه، استخرهای غیرسرپوشیده از گرد و خاك ناشی از وزش طوفان ها، گرده های گل گیاهان و دیگر آلودگی های هوا در امان نیستند و همه این موارد، بر ضرورت توجه ویژه به عملیات صافی، گندزدایی و راهبرد مناسب و استفاده از توالت و بهره گیری از دوش آب گرم و صابون قبل از ورود به آب استخر، تاكید دارند.

نكاتی را كه باید رعایت كنید
از خوردن، آشامیدن و جویدن آدامس در هنگام شنا باید جدا خودداری كرد زیرا ممكن است حتی سبب خفگی شخص شناگر شود.
در مورد بزرگسالان هم در صورتی كه مبتلا به اسهال اند باید تا بهبودی كامل از رفتن به استخر خودداری كنند زیرا انواع اسهال ها مانند اسهال میكروبی، ویروسی و انگلی از راه آب قابل انتقال می شوند. همچنین مبتلایان به زردی از نوع هپاتیت A تا بهبودی كامل باید از شنا در استخر خودداری كنند زیرا ویروس آن از راه آب قابل سرایت به دیگران است. خوردن آب استخر به علت آلودگی میكروبی و شیمیایی چه عمدی باشد و چه سهوی، خطرناك است و باید از آن پرهیز كرد.
پریدن آب در گلو و به عبارت دیگر وارد شدن آب در مجاری هوا و سرفه كردن خطرناك بوده و باید هرچه زودتر شخص خود را به كناره استخر برساند و تا قبل از طبیعی شدن وضع از شنا كردن خودداری كند.
شست وشوی موها بعد از شنا اگر بدون توجه به نكات بهداشتی صورت گیرد سبب صدمه و آزار بیشتر موها می شود. گرما و آفتاب شدید هم موجب صدمه و خشكی بیشتر موها می شود. در فصل شنا بهتر است موها را كوتاه و از رنگ، فر و صاف كردن مو خودداری كنید.
رعایت بهداشت دقیق و كامل در استخرها ضروری است وگرنه ممكن است بیماری های دیگری مانند شپش سر، گال و غیره از این طریق به شما منتقل شود.

به منظور پیشگیری از انتشار آلودگی های مختلف میكروبی، انگلی و قارچی از طریق آب استخرها رعایت موارد زیر برای شناگران ضروری است:
- قبل از ورود به استخر بدن خود را با یك شوینده مناسب شست وشو دهید.
- هنگام شنا كردن خلط گلوی خود را وارد آب استخر نكنید.
- اگر بیماری پوستی از قبیل بیماری های قارچی قابل سرایت دارید به هیچ عنوان به استخر عمومی نروید.
- بعد از دوش گرفتن و قبل از ورود به محوطه استخر، حتما باید از حوضچه ضدعفونی عبور كنید.
- از خوردن و آشامیدن در استخر بپرهیزید.
- در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا هر نوع بیماری عفونی یا پوستی واگیردار باید از ورود به استخر تا رسیدن به سلامتی كامل خودداری كنید.
- هر شناگر باید از وسایل شنای اختصاصی و تمیز خود استفاده كند.
    
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha