یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 48378

با استفاده از فناوری های نانو برای ردیابی و بازیابی نمونه خون موجود در بدن مرد یخی، پژوهشگران با بازیابی قدیمی ترین نمونه خون انسانی به یاری تحقیقات پزشكی قانونی در تشخیص صحنه های جرم می آیند.

 سلامت نیوز :پژوهشگران با استفاده از فناوری های نانو برای بازیابی نمونه خون مرد 5 هزار ساله كهن ترین نمونه خون انسان را بازیابی كردند. دانشمندان نتایج این تحقیقات را دستاورد مهمی برای تحقیقات پزشكی قانونی می دانند.

به گزارش گاردین جسد مرد یخی منجمد شده در كوه های آلپ كه بر اثر جراحات تیر در بدنش مرده بود، در سال 1991 پیدا شد، هر چند محققان تاكنون اطلاعات دقیق علمی درباره او به دست آورده اند، اما بررسی های اخیر با استفاده از فناوری نانو دستاوردهای كاربردی تری به دنبال داشته است.این جسد 5300 ساله كه دانشمندان نقشه دقیقی از دی ان ای بدن او را ترسیم كرده اند، از همان روزهای نخست كشف، مورد آزمایش های متعدد قرار گرفت. طبق این بررسی ها تمام بیماری های وی نیز تشخیص داده شد كه شامل ابتلا به بیماری لایم، نوعی عفونت پوستی ناشی از گزش حشرات و نیز نارسایی قلب بوده است.با استفاده از فناوری های نانو برای بازیابی كهن ترین نمونه خون بازیابی شده مرد یخی، دانشمندان امیدوارند نور تازه ای بر جنبه های پنهان مرگ و زندگی انسان باستان بتاباند. در عین حال احتمال می رود كه این بررسی ها، مطالعات محققان پلیس را درباره استفاده از بقایای خون در صحنه های جرم و جنایت تغییر دهد.بنا به این گزارش آخرین وعده خوراك مرد یخی شامل گوشت گوزن، آهو و بز كوهی بوده و علت مرگ او نیز ناشی از زخم تیری كه احتمالا توسط قبیله دشمن به وی وارد شده بوده است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه کیهان ؛ «آلبرت زینك» از موسسه مومیایی در «بولزانو» ایتالیا جایی كه بدن مرد یخی در دمای منهای 6 درجه سانتی گراد نگهداری می شود، گفت: اطمینان زیادی برای سالم ماندن خون انسان وجود ندارد، چه رسد به این كه مورد بررسی مربوط به سلول های خونی انسانی متعلق به دوره سنگ یا مس همانند جسد مرد یخی باشد.با این حال با استفاده از یك اسپكتروسكوپ و میكروسكوپ اتمی، یك تیم محققان ایتالیایی و آلمانی موفق شدند آثاری از خون انسان مشابه با تركیباتی كه امروزه در تیری كه در نزدیكی بدن مردی یخی به دست آمده و دستش را زخمی كرده بود، به دست آورند.وی افزود: «دانشمندان فعال در حوزه مطالعات پزشكی قانونی امروزه به سختی می توانند تعیین كنند كه خون به دست آمده در صحنه های جرم مربوط به چند روز یا یك ماه پیش است اما مطالعات جاری درباره خاصیت كشسانی خون مرد یخی ما را امیدوار می كند كه شاید قادر به درك سن و عمر نسبی خون انسان در مطالعات خود شویم.محققان همچنین موفق به كشف «فیبرین»- نوعی پروتئین درگیر در فرآیند لخته شدن خون مرد یخی - شده اند.
زینك می گوید: «این نوع پروتئین به هنگامی كه بدن انسان زخمی می شود تولید شده و در فرآیند بهبود و درمان با مواد دیگری جایگزین می شود. آنچه كه شواهد جدید نشان می دهد آن است كه مرد یخی تا 30 دقیقه پس از ورود پیكان كشنده كه به مرگ او منجر شده ، زنده بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha