تاریخچه سلامتی خانواده خود را مطالعه كنید؛ اما اگر اثری از این بیماری در خانواده خود پیدا نكردید، خیلی خوشحال نشوید. اگر تاریخچه خانواده‌تان شما را نگران كرده است یا اگر می‌خواهید از لحاظ تغییرات ژنتیكی موثر بر سرطان سینه تست شوید، می‌توانید از یك مشاور ژنتیك كمك بگیرید.

سلامت نیوز: آیا می‌توان خطر ابتلا به سرطان سینه را كاهش داد؟ پاسخ این سوال مثبت است.
عوامل تغییرناپذیری مانند ژنتیك و تاریخچه سلامت خانواده نقش بسیار مهمی در خطر ابتلا به سرطان سینه دارند. مانند تمام سرطان‌ها، خطر سرطان سینه نیز با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌كند - احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان 30 تا 40ساله كمتر از یك‌درصد است؛ یعنی یك نفر از هر 234 نفر. در حالی كه این میزان در زنان 60ساله 5/3درصد است؛ یعنی یك‌نفر از هر 28 نفر. به طور كلی از هر هشت‌زن، یك‌نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می‌شود. اما تحقیقات نشان می‌دهند كه علاوه بر اینها شیوه زندگی نیز تاثیر قابل توجهی در ایجاد سرطان سینه دارد. برای مثال مدت‌زمانی كه هر زن به ورزش اختصاص می‌دهد (هرچه بیشتر بهتر) و نیز میزان هورمون‌هایی كه در طول زندگی خود مصرف می‌كند (هرچه كمتر بهتر) می‌تواند در احتمال ابتلا به سرطان بسیار تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر، پزشكان همواره اهمیت برخورداری از وزن متعادل را به بیماران خود گوشزد می‌كنند چرا كه چاقی و اضافه‌وزن احتمال ابتلا به سرطان سینه را در دوران یائسگی افزایش می‌دهد. میان سرطان سینه و میزان استروژن موجود در بدن رابطه مستقیم وجود دارد. فعالیت‌های ورزشی و مصرف قرص‌های هورمونی باعث تغییر میزان استروژن در بدن می‌شوند. عواملی وجود دارند كه ما نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم، مانند تاریخچه سلامت خانواده یا تاریخ اولین قاعدگی در زنان. قاعده شدن دختران پیش از موعد و نیز وجود سرطان سینه در افراد فامیل، از جمله عواملی هستند كه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. اما شما می‌توانید با تكمیل اطلاعات خود در مورد این بیماری زندگی خود را تغییر دهید.

سابقه فامیلی خود را بررسی كنید
تاریخچه سلامتی خانواده خود را مطالعه كنید؛ اما اگر اثری از این بیماری در خانواده خود پیدا نكردید، خیلی خوشحال نشوید. اگر تاریخچه خانواده‌تان شما را نگران كرده است یا اگر می‌خواهید از لحاظ تغییرات ژنتیكی موثر بر سرطان سینه تست شوید، می‌توانید از یك مشاور ژنتیك كمك بگیرید. فراموش نكنید كه سرطان سینه تنها از طرف خانواده مادر منتقل نمی‌شود، بنابراین باید تاریخچه خانواده پدری خود را نیز در نظر بگیرید. سرطان سینه پیش از یائسگی و سرطان تخمدان از جمله بیماری‌هایی هستند كه باید تاریخچه خانوادگی خود را از وجود آنها بررسی كنید. اما اگر تاكنون هیچ یك از افراد خانواده‌تان به این بیماری مبتلا نشده باشند، دلیل نمی‌شود كه شما از ابتلا به این سرطان در امان باشید. تنها 10‌درصد از سرطان‌های سینه ارثی هستند.

ورزش را فراموش نكنید
اضافه‌وزن پس از یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد، بنابراین سعی كنید وزن خود را همیشه متعادل نگه دارید. جدا از مساله وزن، ورزش نیز بسیار تاثیرگذار است. كوچك‌ترین فعالیت ورزشی می‌تواند به جلوگیری از سرطان سینه كمك كند. به عبارت دیگر خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه اضافه‌وزن دارند و ورزش می‌كنند نسبت به زنانی كه اضافه‌وزن دارند و ورزش نمی‌كنند، بسیار كمتر است. همچنین زنانی كه لاغر هستند و ورزش می‌كنند نسبت به زنانی كه لاغر هستند و ورزش نمی‌كنند، در خطر كمتری قرار دارند. هرچقدر تعداد ساعات و میزان دشواری ورزش بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان نیز كمتر خواهد بود. تحقیقات نشان داده‌اند زنانی كه در هفته به طور میانگین سه‌‌ساعت ورزش می‌كنند، 20‌درصد كمتر از بقیه افراد در خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

نوزادتان را با شیر خود تغذیه كنید
قاعدگی پیش از موعد، یائسگی دیروقت، به تعویق انداختن حاملگی و زایمان پیش از موعد خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند؛ اما باید توجه داشت كه تغییر این عوامل كار آسانی نیست. اگر به تازگی زایمان كرده‌اید بهتر است كه به جای شیرخشك، خودتان به نوزادتان شیر بدهید. تحقیقات نشان داده‌اند كه هر قدر زمان شیردهی مادر به نوزاد طولانی‌تر باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه كمتر خواهد بود.

از درمان‌های هورمونی تركیبی استفاده نكنید
اگر مجبور به استفاده از این درمان‌ها هستید، بهتر است كمترین دوز را در كمترین مدت‌زمان ممكن استفاده كنید. تحقیقات نشان داده‌اند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه پس از یائسگی به طور همزمان از تركیبات استروژن و پروژسترون استفاده می‌كنند، بیشتر است. در صورتی كه خطر سرطان در زنانی كه پس از درآوردن رحم از داروهای استروژنی تنها استفاده می‌كنند، افزایش پیدا نمی‌كند. علاوه بر این، زنانی كه از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌كنند، در خطر بیشتری قرار دارند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بارداری از روش‌های دیگری استفاده كنید. همچنین از مصرف هورمون‌های به‌اصطلاح گیاهی یا طبیعی نیز خودداری كنید.

به‌طور مرتب ماموگرافی انجام دهید
یكی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌های تشخیص سرطان سینه، به خصوص در مراحل اولیه بیماری، انجام ماموگرافی است. اگر تراكم سینه‌هایتان زیاد است یا به دلایل دیگری در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارید، توصیه می‌شود از‌ ام‌آر‌آی نیز استفاده كنید. تراكم زیاد بافت سینه و پریاختگی (رشد غیرعادی سلول‌ها كه وجود آن با نمونه‌برداری از بافت تایید می‌شود) خطر ابتلا به سرطان سینه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. پس از انجام هر ماموگرافی، نتایج آن را با پزشك خود درمیان بگذارید. همه افراد دوست دارند كه جواب آزمایش آنها منفی باشد، اما یك ماموگرافی منفی نیز اطلاعات ارزشمندی را دربر دارد. از پزشك‌تان بخواهید در مورد تراكم سینه‌هایتان به شما توضیح دهد. اگر نمونه‌برداری وجود پریاختگی را تایید كند، پزشك داروهای شیمیایی خاصی را تجویز خواهد كرد.

با سایر عوامل موثر بر سرطان سینه به خوبی آشنا شوید
قد بیش از حد بلند، زندگی در طبقه اجتماعی بالا (به دلیل میل به تعویق انداختن زمان حاملگی و كمتر بودن تعداد فرزندان)، زودرس بودن تمام زایمان‌ها در فرد، وقوع اولین بارداری پس از 30سالگی، ابتلا به سرطان رحم، تخمدان یا روده بزرگ و تابش اشعه با دوز بالا به قفسه سینه، از جمله عواملی هستند كه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha